Sök
Rise & Fall: Civilizations at war

Rise & Fall: Civilizations at war

Blandning mellan strategi och action

2006-10-27

Ett spel för dig som gillar gamla klassiska strategispel och som har undrat vad som händer om du får vara med och slåss ute på fältet.
Testkälla Betyg Kommentar
Super Play 7/10 "Ramma fiendeskepp är alltid coolt"
Level 7/10 "Hjältar mäktiga nog"
PC Gamer 78/100 "Där hamnade jag plötsligt i stormens öga"
Yahoo Games 3,5/5 "The heroes all have special powers"
GameSpot 6,6/10 "Naval combat in a way never before seen"

Vad tycker testarna?

Testarna är överens om att Rise & Fall har riktigt häftiga sjöslag. En testare menar att det är just ute till sjöss som spelet kommer till sin fulla rätt. Att det finns ett hjälteläge lyfts i samtliga tester fram som något nytt, med vilket menas att man kommer ner på fältet och styr sin hjälte i tredje person. Rent spelmässigt mottas dock hjälteläget med blandade reaktioner. Några testare menar att det är lite besvärligt att man tappar sin översiktsvy över spelet när man befinner sig i hjälteläget, då man har dålig kontroll över sina trupper och det känns mer som att slumpen avgör om man ska vinna ett slag eller inte. Att vara i hjälteläge och slakta motståndare är emellertid något som mottas med glädje i samtliga tester. Något som flera testare tar upp är att spelets genre är lite oklar, är det ett action- eller strategispel? Tanken är god att blanda genren men Rise & Fall lyckas inte med det, skriver testarna.

Super Play

"Ramma fiendeskepp är alltid coolt"

rise_fall_civilizations_at_war_2Super play skriver att det idag inte är lätt att skapa ett realtidsstrategispel som utmärker sig. Alla är ganska lika varandra. Det märks tydligt att inspirationskällorna har varit Rome: Total War och Age Of Empires 3. Super play skriver att rekryteringen av enheter går väldigt lätt i Civilizations at war, enheterna håller koll på varandra och bildar grupper utan att du behöver lyfta ett finger. I Rise & Falls hjälteläge går det att ta sig ut på slagfältet och styra sin hjälte utifrån tredje person. Hjältarna kan uppgraderas och i början får hjälten stryk av de trupper som kommer i dess väg, lyckas man dock avancera i spelet så kan ens hjälte spöa upp sitt motstånd på löpande band. Caesar är enligt Super Play mäkta farlig med sin pilbåge. Vad som anses riktigt kul med Rise & Fall är slagen som sker till havs. Skeppen kommer i rätt skala och de går att bemanna. Super play anser att det är klart coolt att ramma ett fiendeskepp. Som helhet har Super play varierande intryck, helhetsintrycket blir ändå övervägande positivt.

Källa: Super Play (SE) juni 2006

Level

"Hjältar mäktiga nog"

rise_fall_civilizations_at_war_3Level anser att Rise & Fall hamnar nära spel såsom Rome: Total War. Hundratals soldater slåss bland vidsträckta sanddyner och murar skakas av kraften från mäktiga belägringsmaskiner. Den antika miljön i de olika civilisationerna är tilltalande men de anses vara för lika varandra. Rise & Fall är inte för den som letar efter ett fantasifullt strategispel, och letar man efter den humor som brukar finnas i den här sortens spel letar man i leda. Level anser att det mest fördelaktiga med Rise & Fall är att det har ett balanserat system. Även här tar man upp sjöslagen som något positivt, man tycker att det visar antikens krigsföring till sjöss på ett sätt som aldrig tidigare skådats i ett strategispel. Personer som spelat Pirates kommer, enligt Level, ha en liten aning om vad som väntas i Rise & Fall. Även här tar man upp hjälteläget som något utmärkande.

Källa: Level (SE) juli 2006

PC Gamer

"Där hamnade jag plötsligt i stormens öga"

rise_fall_civilizations_at_war_4PC Gamer skriver att Rise & Fall i grunden är ett strategispel i stil med: Age of Empires möter Rome Total war. Uppbyggnaden av basen påminner om det förstnämnda och striderna om det sistnämnda. Hjälteläget tas upp, och man menar att i detta läge förloras översiktsvyn av spelet, då syns inte vad som händer i övrigt på fältet och därför måste man växla mellan de två lägena. Även PC Gamer lyfter fram sjöstriderna som ett av Rise & Falls största fördelar. Spelet är snyggt ut- och inzoomat, om än med viss ojämnhet. Vissa byggnader och texturer kan se förskräckliga ut i inzoomat läge, medan vyerna från däck på ett skepp kan vara imponerande snygga. PC Gamer anser att ett av Rise & Falls stora problem är att testaren aldrig får känna sig bra och att spelstilen inte varierar speciellt mycket. Spelet saknar riktiga taktiker att spela efter och man får sällan tänka till. Spelet gör sig allra bäst i multiplayer. En multiplayermatch är riktigt häftig och den ger en extra piff. Störande är att små grupper av soldaterna ibland kan fastna i byggnader och annat bråte på slagfältet. PC Gamer fick dock några mycket dramatiska upplevelser under testet av Rise & Fall som beskrivs närmast som filmiska.

Källa: PC Gamer (SE) juli 2006

Yahoo Games

"The heroes all have special powers"

rise_fall_civilizations_at_warYahoo Games är inte speciellt imponerade av Rise & Fall. Man anser att det är en mix av ett konsoll- och ett strategispel. Problemet är att det inte är tillräckligt bra på något av de två alternativen, men man anser det vara intressant nog för en kombination. Yahoo anser bland annat att striderna är stökiga. Den huvudsakliga idén med spelet är att bygga armeér och gå ut i strid. Det är ett nöje att i hjälteläget mosa sönder sina fiender som Akilles eller skjuta ner dem med någon av Kleopatras pilbågar, skriver testaren. I samband med strider har Yahoo problem med att se vad som försiggår och det anses vara svårt att kontrollera sina trupper på ett meningsfullt sätt. Striderna handlar om att slänga in sina trupper i striden vind för våg och hoppas på att de står kvar när röken har lagt sig. Det upplevs också svårt att se hur många trupper spelaren har och hur svårt skadade de är. Ihop med nöjet att springa runt och slakta fiender med sin hjälte, så är slagen till sjöss en av de bästa upplevelserna med Rise & Fall, avrundar testaren.

Källa: videogames.yahoo.com (US)

GameSpot

"Naval combat in a way never before seen"

rise_fall_civilizations_at_war_6Gamespot har problem med att spelet inte riktigt vet vilket ben det ska stå på. Inslaget av både action- och strategispel gör att gamla fans av startegispel säkerligen kommer att gilla det, men de svåra actioninslagen kommer att stöta bort dito. Hjälteläget anses fungera bra i mindre doser, eftersom man här kan lätta på trycket genom att massakera sönder sina motståndare. Men när man måste vara i hjälteläge en hel nivå så blir det jobbigt, eftersom dessa nivåer kräver stort tålamod, en ungdoms reflexer och mycket tur. Under testet upptäcktes även vissa problem med grafiken, då plutoner sågs försvinna in i berg och bågskyttar skjuta sina pilar rakt genom stenar. Gamespot tycker att spelet har bra ljud, musiken är i pompös gladiatorstil.

Källa: www.gamespot.com (US)

Cirkapris: 380 kronor

Produktfakta:

Rise & Fall är ett strategispel som utspelar sig under antiken och går ut på att bygga upp sin bas från scratch. Målet är att skapa starka militära trupper och erövra fiendernas utposter. Sin bas bygger man upp genom att samla virke och mat med mera. Det finns fyra civilisationer: Romarriket, Persien, Grekland och Egypten som har två hjältar var. Några av hjältarna utgörs av Julius Caesar, Kleopatra, Akilles och Alexander den store som alla har unika egenskaper och vapen, dessutom kan hjältarna uppgraderas. Spelaren har 80 unika styrkor att välja mellan. Onlinemöjligheter för upp till åtta spelare finns. Spelet är utvecklat av Stainless Steel Studios och utgivare är Midway. För PC krävs Intel P4, 1,5ghz eller AMD Athlon XP 1500 processor, Ram 512 mb. Videokortet bör minst vara 64 Mb VRAM, ljudet Direct 9,0c, på CD/DVD är hastigheten 4x. Operativsystem Windows 2000/XP. Rekommenderad ålder från 16 år.

Tillverkare: Midway