Sök
Medal of Honor: Airborne

Medal of Honor: Airborne

Ett halvbra försök att friska upp WWII-genren

2007-11-21

Electronic Arts Medal of Honor: Airborne är ett spel i Medal of Honor-serien, med tillägget att man börjar banorna landandes med fallskärm. Testarna gillar skjutandet och kontrollen, men tvistar om ifall spelet är fritt eller inte.
Testkälla Betyg Kommentar
Pc gamer 88/100 "Ett gediget actionspel"
Eurogamer 8/10 "The best World War II game to date"
Team Xbox 7,8/10 "Mainly stretches the franchise experience"
Level 7/10 "Välgjort men förutsägbart"
Super play 6/10 "En kokande actionhistoria"

Vad tycker testarna?

Testarna har ganska väl överensstämmande bilder av det mesta, men en viktig definitionsfråga delar åsikterna; huruvida spelet är linjärt eller inte. Vissa testare hävdar att Airborne är en utveckling åt ett håll där spelaren får mer taktiska valmöjligheter och kan utföra uppdragen på ett mindre styrt sätt, medan andra hävdar att detta helt och hållet är en illusion och att spelet är lika styrt som alltid. Dessa ståndpunkter ligger oftast till grund för de respektive recensenternas betyg, även om samtliga testare ger bra betyg till grafiken, själva skjutandet och kontrollen. Spelkänslan är ok och det nya vapenuppgraderingssystemet fungerar. Själva fallskärmshoppandet beskrivs av de flesta som en marginell del av spelet, trots att vissa testare betonar möjligheten att landa på platser utsedda genom eget strategiskt val.

Pc gamer

"Ett gediget actionspel"

Pc gamer anser att Medal of Honor: Airborne kommer bäst till sin rätt när det ses som ett enkelt och actionfyllt spel istället för något med höga pretentioner. Spelet är underhållande, framför allt i eldstriderna och den hektiska stämningen om man ger sig in i det utan att ta det försiktigt är också mycket bra. Grafiken är också snygg och konceptet lyckas ibland förmedla en del alternativ för egna val och olika händelseutvecklingar. Dock är spelet som svagast när öppenheten brister och spelet fastnar i det linjära berättande som så många världskrigsspel inte klarar att undvika. Till slut måste det ändå sägas att spelet blir beroendeframkallande, trots att fallskärmshoppningen inte blev en sådan revolution som den utlovades att vara, och det är ju ett av de bättre betyg ett spel kan få.

Källa: Pc gamer (SE) nr 129

Eurogamer

"The best World War II game to date"

Eurogamer är glada över att det för en gångs skull inte kändes slitet att spela ett spel om andra världskriget, utan att det faktiskt var riktigt roligt. En nyckel i det här är att det känns som om EA faktiskt har tagit itu med många av de punkter där tidigare Medal of Honor-spelen fått kritik. Det luftburna inslaget i spelet ger en viss frihet när det gäller startpositioner och ger dig möjligheten att vara så djärv som du har lust med. Den artificiella intelligensen är bra och dina motståndare ger ett riktigt realistiskt intryck. Till detta kommer en stor handlingsfrihet jämfört med de flesta actionspel. Ett annat intressant grepp är hur vapnen blir bättre om du använder dem mycket - speglande den ökande skicklighetsnivån hos soldaten. Kontrollsystemet är strålande, bland de bästa som någonsin gjorts till ett first person shooter-spel! Grafiken är också jättefin, med vyer från luften som får spelaren att tappa hakan och brist på de irriterande störningar tidigare spel i serien drogs med. Det finns egentligen bara ett fel, men det är stort: Det går bara att spara vid vissa checkpoints och det går aldrig att spara innan man har utfört en banas första uppgift, vilket tvingar en att ta skeden i vacker hand och kämpa sig igenom en del mycket svåra saker igen. Spelet i stort är ändå en mycket bra upplevelse som har gett upprättelse bland andra världskrigsspelen igen.

Källa: www.eurogamer.net (GB)

Team Xbox

"Mainly stretches the franchise experience"

Team xbox hävdar att det är en stor risk för ett spel att komma ut i den redan otroligt översvämmade genren med skjutspel i andra världskrigsmiljö när konkurrerande utvecklare redan har vänt konceptet ryggen. Nu med Airborne introduceras ett fallskärmshopparkoncept som ger en trevlig möjlighet att precisera på vilken plats och följaktligen i vilken situation skjutandet ska inledas. Spelets action ger möjligheten att både gömma sig smidigt bakom objekt och att uppgradera sina vapen genom frekvent användande av dem. Ai-nivån är inte särskilt hög och de sämre soldaterna i början ersätts inte av intelligentare kamrater, utan tyskar som överlever ett antal hagelsalvor och struntar i att ta skydd och går obevekligt framåt med maskingevär. En annan svag punkt är att det, trots de stora banorna, verkar finnas en del cirkeltänkande i uppdragen som tar spelaren tillbaka till samma ställen. Grafiskt är spelet bra, men matchar ändå inte riktigt de starkaste korten hos konkurrenterna. Multiplayer är i princip som det brukar vara i skjutspel. I slutändan är det här spelet en frisk fläkt, men ändå mer linjärt och traditionellt än vad det försöker påskina.

Källa: http://reviews.teamxbox.com

Level

"Välgjort men förutsägbart"

Level skriver att fallskärmshoppandet i realiteten bara är ett kul sätt att ta sig till uppdragen, men inte mer än så. Så fort fallet på en halv minut är slut tar rutinen från Medal of Honor över. Styrkan i den här serien har alltid varit dess skicklighet att förmedla känslan av krig, så även nu. Skottlossning, smuts och tyska rop finns kvar, men det gör även spelets linjära och strikta uppbyggnad. Det finns aldrig några reella taktiska valmöjligheter, utan omgivningarna är egentligen bara maskerade korridorer. Rättvisan är inte heller stor; spelet skrider bara framåt om spelaren personligen gör en framstöt. De allierade tar inga egna initiativ och tyskarna återkommer bara i evighet om man inte fortsätter framåt. Om det hade funnits mer av luftstrid och mindre av de tidigare spelen i genren i Airborne hade det dock kunnat bli betydligt mer intressant.

Källa: Level (SE) Oktober 2007

Super play

"En kokande actionhistoria"

Super play skriver att alla spel om andra världskriget har fastnat i en tidsficka och totalt tappat utvecklingslustan, vilket har gjort att de flesta serier som behandlade ämnet har bytt fokus. En bra punkt som direkt ger Airborne en fördel gentemot detta är att det tar dig ur hinderbanan som oftast finns i den här genren. Nu är valet av landningsplats i princip fritt. Dessutom är banorna större och de olika uppdragspunkterna kan angripas lite friare, vilket är mycket bra. Vidare kan man framgångsrikt variera sin taktik och det är en stor utveckling för den här spelgenren. Sen är det dock slut på utvecklingen och spelet ligger ändå för nära sina föregångare. Byggnader och objekt känns bara som kulisser och är inte på något sätt interaktiva. Spelet är fortfarande linjärt och det enda valet handlar egentligen om hur fort man vill döda fiendesoldaterna.

Källa: Super play (SE) September 2007

Cirkapris: 400 kronor

Produktfakta: Electronic Arts har utvecklat och ger ut Medal of Honor: Airborne. Det är ett skjutspel i förstapersonsperspektiv, tillgängligt till xbox 360, pc och ps3, där det för spelaren går ut på att utföra uppdrag på sex stora banor. Till skillnad från andra spel i genren landar spelaren med fallskärm i krigszonerna och kan välja att börja mitt ibland fienden eller i säkra zonerna. Sen bygger spelet på samma koncept som föregångarna, alltså att utföra uppdragen man är ålagd genom att ta sig fram och lämna döda fiender efter sig. Medal of Honor är en spelserie om andra världskriget där nu Airborne är den senaste titeln. Multiplayer är tillgängligt online för upp till 12 spelare, men annars är spelet främst inriktat på single player. Svårighetsgraden är medelsvår och spelet rekommenderas för tonåringar och äldre. Till pc krävs 2,8 ghz-processor, 1 gb ram och 128 mb 3d-kort för att spela spelet.

Tillverkare: Electronic Arts