Sök
Hotel Dusk: Room 215

Hotel Dusk: Room 215

Deckarhistoria i spelförpackning

2007-04-17

I Hotel Dusk: Room 215 ska man lösa ett tre år gammalt fall. Detta gör man genom att åka till Hotel Dusk och konversera med hotellets gäster och personal. Bra grafik och intressanta karaktärer utlovas.
Testkälla Betyg Kommentar
Super Play 8/10 "Den grafiska delen är utmärkt"
Eurogamer 7/10 "Deserves attention"
Gamespot 8,2/10 "It's neat how the plot plays out"
Ign 7,9/10 "Don't play this game if you're not fond of reading"

Vad tycker testarna?

Testarna menar att Hotel Dusk: Room 215 är ett spel som har en grafik utöver det vanliga. Flera testare skriver att den påminner om Ahas musikvideo "Take On Me" från 1985. Man säger också att spelet mer är en interaktiv roman än ett spel och testarna är nöjda med hur väl dialogen i spelet är skriven. Ett par testare anser att konversationerna som man har ibland kan vara lite väl utdragna och att den som förväntar sig action och fart kommer att bli besviken. Soundtracket bemöts med blandade reaktioner, en testare tycker att det rakt igenom är bra, medan en annan säger att det finns för få låtar.

Super Play

"Den grafiska delen är utmärkt"

FILE:\\I:\Internt\Anders\publiceringen\1.jpgSuper Play tycker att Hotel Dusk: Room 215 mer påminner om en interaktiv grafisk roman än ett spel. Man säger att en stor del av tiden ägnas åt att läsa dialog och en relativt liten åt att lösa problem och olika pussel. Gåtorna man ställs inför är aldrig särskilt svåra och därför läggs en stor tyngd istället på handlingen i spelet. Testaren menar också att karaktärerna är väldigt älskvärda och att man direkt vill veta mer om dem. Även den grafiska delen får lovord. En annan positiv del är soundtracket som testaren tycker ger spelet en tät och varm stämning. Det är med sin avslappnade loungekänsla som spelet ger associationer till pubrundorna med Ryo Hazuki i Shenmue. Detta är dock inte ett spel för den som förväntar sig fart och äventyr, utan det är grund och botten är en bok med interaktiva inslag. Är man beredd på att sitta och läsa i flera timmar är det däremot ett toppenspel.

Källa: Super Play (SE) nr 133

Eurogamer

"Deserves attention"

FILE:\\I:\Internt\Anders\publiceringen\1.jpgEurogamer anser att det blir lite väl mycket pratande ibland och det är frustrerande att det inte går att öka hastigheten på samtalen. Positivt är att detta ständiga pratande också gör att karaktärerna får ett djup som saknas i många andra spel. Den största anledningen till att spela är just att få reda på mer fakta om de olika människorna i spelet. Gåtorna och pusslen ligger på en väldigt lätt nivå. Trots att pratandet och de lätta pusslen ibland kan vara irriterande är det fortfarande ett bra spel, det faktum att man hela tiden måste leta upp nya objekt ger den känslan av utveckling som ett bra äventyrsspel måste innehålla. Man säger också att samtalen blir allt mer intressanta ju längre man kommer, eftersom det är det som för dig själv framåt i spelet. Sammantaget är Hotel Dusk värt att spela på grund av de välutvecklade karaktärerna och dess häpnadsväckande design.

Källa: www.eurogamer.net 

Gamespot

"It's neat how the plot plays out"

FILE:\\I:\Internt\Anders\publiceringen\1.jpgGamespot gillar hur hela historien berättas och man säger att Hotel Dusk är en smart, stilsäker och väl ihopvävd detektivhistoria. Även här anser man att karaktärerna är väldigt bra i spelet och att de har flera lager som ger ett märkbart djup varje gång man konverserar. Även dialogen är välskriven och mysteriet går djupare och djupare ju längre man spelar. Minus är att konversationerna ibland kan hålla på lite för länge. Historien är ganska linjär och att man kan ibland kan hitta vissa objekt långt innan man behöver dem. Likt de andra testerna så tycker man också att pusslen är lätta att lösa. Dessa båda delar är dock väldigt bra eftersom det leder till att det är storyn och mysteriet som driver spelet framåt. Gamespot tycker också att spelet har en underbar visuell stil. Soundtracket har en jazzig känsla och det stämmer väl överens med känslan i spelet, problemet är att det finns för få låtar. Sammantaget är detta en frisk fläkt i äventyrsgenren.

Källa: www.gamespot.com (US)

Ign

"Don't play this game if you're not fond of reading"

FILE:\\I:\Internt\Anders\publiceringen\1.jpgIgn säger att man absolut inte ska spela Hotel Dusk om man inte gillar att läsa i spel. Dialogen i spelet är väldigt lång och kräver mycket interaktion. En del gånger kan också en konversation avsluta spelet om du väljer fel fråga eller svar. Spelet har en gjuten berättelse hela vägen igenom, men man menar att det finns vissa luckor som man måste ha överseende med. Det är också den visuella stilen som håller ihop spelet, och man beskriver det som en berättelse med en väldigt cool look. Ign säger också att äventyrsspel av det här slaget har kommit tillbaka genom spel som Phoenix Wright. Skillnaden mellan Phoenix och Hotel Dusk är dock att man i det sistnämnda har lite mer frihet tack vare en öppnare miljö och att det finns lite mer saker att göra här. Spelet påminner mycket om en roman och historien berättas precis som dito. Man säger också att Hotel Dusk inte direkt har någon fart, utan att det är menat att vara en interaktiv roman.

Källa: ds.ign.com (US)

Cirkapris: 430 kronor

Produktfakta: I Hotel Dusk: Room 215 spelar man som Kyle Hyde, en gammal New York-polis som tagit sig till Los Angeles för att jobba som dörrförsäljare. Inofficiellt handlar det emellertid om något helt annat. Kyles boss Ed erbjuder andra tjänster än dörrknackning, nämligen att hitta saker som inte vill bli hittade. Hotel Dusk ligger mitt ute i Nevadaöknen och dit tar man sig för att en gång för alla försöka ta reda på vad som hände den där kvällen för tre år sedan, när hans dåvarande polispartner Brian Bradley blev skjuten. Hotel Dusk: Room 215 är ett spel som är lanserat av Nintendo och utvecklat av Cing. Plattformen för spelet är Nintendo DS och spelet är avsett för en person. Språket- och våldsekvenserna i spelet är milt, men spelet riktar sig ändå till en lite äldre målgrupp.

Tillverkare: Nintendo