Sök
Suzuki Grand Vitara 2006

Suzuki Grand Vitara 2006

God kvalitet, hög komfort

2005-11-09

Nya Suzuki Grand Vitara rekommenderas av alla testare. Komforten är hög och köregenskaperna har förbättrats. Designen är uppdaterad och insidan har gjorts mer bekväm och lyxig.
Testkälla Kommentar
4 Wheel Drive ”Utstrålar kvalitet och komfort”
Vi Bilägare “Välj en bil med automat”
Bil "Kjører langt bedre enn den gamle"
Bilmagasinet DK ”Bedre over hele banen”
Autocar ”A big improvement”

Vad tycker testarna?

Alla testare är överens om att nya Grand Vitara har tagit ett jättekliv framåt sedan föregångaren. Kvalitetskänslan överlag har ökat. Insidan är omgjord och erbjuder nu bra komfort både fram och bak. Dessutom är bagageutrymmet stort och rymligt. Väghållningen får mycket gott betyg, precis som de goda terrängegenskaperna. Några testare menar att prestandan är något svag samt att man bör vänta med köp till dess att ESP är standard.

4 Wheel Drive

”Utstrålar kvalitet och komfort”

Grand-Vitara_bak
4 Wheel Drive är imponerade av den utveckling modellen genomgått. Kvalitetskänslan och komforten har ökat, samtidigt som köregenskaperna har blivit bättre. Väghållningen är mycket god på både asfalt och grus och det är fint gensvar i styrningen. Testaren noterar att accelerationen är klen vid högre hastigheter och det gör att omkörningar måste planeras noga. Kvaliteten på interiören är hög och knappar samt reglage är logiskt placerade. Föraren sitter bra och baksätets utrymme imponerar. Det nya transmissionssystemet med dynamisk fördelning av 4-hjulsdriften är tekniskt avancerad och imponerar stort. På minussidan hamnar bromsarna som ger svag respons.

Källa: 4 Wheel Drive 10 2005
Vi Bilägare 13 2005
Bil 10 2005
Bilmagasinet DK okt 2005
Autocar 14 june 2005

Vi Bilägare

“Välj en bil med automat”

Grand-Vitara_instrpanel
Enligt Vi Bilägare passar nya Grand Vitara den som behöver en praktisk och mångsidig SUV. Den är rymlig och erbjuder bra komfort för både chaufför och passagerare. Sikten från förarplatsen är god och den nya inredningen är både praktisk och smakfull. Grand Vitara är testad med manuell och automatisk växellåda men testaren föredrar automat. Den utnyttjar bilens effekt bättre, medan den manuella känns något ryckig i växlingarna. Bilen är rymlig och har stort bagageutrymme. Positivt är att stolarna kan fällas ned, vilket ökar utrymmet med en kubikmeter. Testaren rekommenderar dock att vänta med köp tills bilen är utrustad med ESP. Testaren tycker även att ljudnivån är för stark vid höga hastigheter.

Bil

"Kjører langt bedre enn den gamle"

Suzuki Grand Vitara gör ett mycket starkt intryck även på norska Bil. Köregenskaperna har blivit betydligt bättre jämfört med gamla Vitara. Bilen går väldigt bra på ojämnt underlag och fjädringen är mycket följsam. Styrkänslan är något svag på grund av den kraftiga servon. Inredningen har moderniserats och instrumentpanelen har gjorts mer lättförståelig. Förarbekvämligheten har ökat och testaren tror att de flesta kommer hitta en bekväm körställning, även om ratten enbart kan justeras på höjden. Grand Vitara har ökat sin längd med 17 cm vilket har skapat ”storbilskänsla”. När ESP blir standard kommer säkerheten att öka på hala underlag.

Bilmagasinet DK

”Bedre over hele banen”

Grand-Vitara_sidan
Bilmagasinet tror att nya Grand Vitara 2,0 kommer bli en storsäljare på den danska marknaden. Den är prisvärd och designen har uppdaterats. Numera påminner den snarast om en blandning mellan Toyota RAV 4 och Jeep Cherokee. Tyngdpunkten är lägre och den nya karossen har gjort Vitaran mer stabil. Motorn har lite seg respons vid acceleration från stillastående och varvtalen ligger högt under körning. Det senaste kan vara störande vid längre transporter. Förbrukningen är också relativt hög. Insidan har fått en rejäl ansiktslyftning. Med ny design och nya materialval har bilen blivit mer bekväm och lyxig än föregångaren.

Autocar

”A big improvement”

Grand-Vitara_baksidan
Av Autocar får Suzuki Grand Vitara 2,0 ett mycket gott betyg. Designen har blivit mer sportig och modern. Insidan är helt omgjord och den mest imponerande förändringen är den stilrena layouten av instrumentpanel och mätare. Framsätena hamnar dock på minuskontot, eftersom testaren tycker dessa är för små. Den manuella växellådan får gott omdöme i detta test. Den har bra känsla och smidighet. Testaren anser att Vitara har behållit sina goda terrängegenskaper samtidigt som den förbättrats på vanlig väg. Bilen har ett bra grepp och uppträder mer stabilt än tidigare. Prestandan under huven får godkänt, även om bilen inte är piggast i klassen direkt.

Cirkapris: 220000 kronor

Produktfakta: Suzuki Grand Vitara är en femdörrars mini-suv med bensinmotor på 2,0 liter. Maxeffekten ligger på 140 hk vid 6.000 v/min och cylindervolymen är 1.995 cm3. Max vridmoment 183 Nm vid 4.100 v/min. Bilen är fyrhjulsdriven med en kraftfördelning på 47/53 mellan fram- och bakhjul. Längre fram kommer bilen även med en 1,9 liters turbodiesel från Renault på 130 hk. Med ett reglage går det att ändra kraftfördelningen beroende på väglag. Bilen är ännu inte utrustad med ESP, men enligt Suzuki ska detta införas ”under höstens senare produktionsmånader”. Topphastigheten är 175 km/h med den femväxlade manuella växellådan och 170 km/h med automatlåda. Accelerationen 0-100 km/h ligger på 12,5 sekunder (manuell) eller 13,6 (auto). Bränsleförbrukning blandad körning 9,1 respektive 9,4 liter per 10 km. Bilens yttre dimensioner är 447x181x169 cm och tjänstevikten är 1580 kg. Bränsletanken rymmer 66 liter.

Modell: Suzuki Grand Vitara 2006