Sök
Saab 9-3X

Saab 9-3X

Pausfågel med problem

2009-05-25

I ett bistert ekonomiskt klimat lanserar Saab 9-3X, en lite tuffare bil med terrängattribut. Mest är det dock gamla nyheter i nya kläder, lyder omdömet.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3,5/5 ”The 9-3X is quite a canny car”
Auto Motor & Sport ”Det är ingen dålig bil”
Vi Bilägare ”9-3X bidde en tumme”

Vad tycker testarna?

Saabs ekonomiska bekymmer märks även när man lanserar 9-3X, tycker testarna. Begränsade möjligheter att para ihop motor, kraftöverföring och växellåda är uppenbara tecken på snål budget. 9-3X närmar sig Volvo XC70 med sin höjning av chassit, även om man fortfarande håller sig närmare marken än konkurrenterna. Den nya fjädringen och differentialbromsen får beröm, bilen har utmärkt väggrepp och upplevs som mycket trygg i sin framfart. Testarna hoppas Saab får leva vidare, 9-3X är ingen dålig bil men inte heller mycket till nyhet.

Autocar

”The 9-3X is quite a canny car”

Saab 9-3x 2Autocar är överlag positiva till Saabs vidareutvecklingsförsök med 9-3X. Visserligen känns detta lite som en pausfågel innan 9-4X förhoppningsvis gör entré 2010, men den är inte utan poänger. Saab har höjt 9-3 med 3,5 cm, slängt på nya stötfångare och mjukare fjädring. Fjädringens mjukhet i kombination med höjningen fungerar utmärkt även om det inte är en rolig bil att köra. Bra väggrepp finns och är något av Saabs kännemärke. Tyvärr märks det ändå att man utgått från en gammal bil som inte ens från början var så intressant, tycker Autocar.

Källa: Autocar (GB) 4 mars 2009

Auto Motor & Sport

”Det är ingen dålig bil”

Saab 9-3x 1Saabs lansering av 9-3X överskuggas av att Audi samma vecka lanserar A4 Allroad, skriver Auto Motor & Sport. Tyvärr upphör inte bekymren där eftersom Saab har gjort ett par generalmissar när man lanserar dieselvarianten utan XWD och BioPower utan automatlåda. Allt beror på en stram budget, vilket avspeglar sig i den intetsägande interiören. Men det finns guldstjärnor att dela ut, bland annat till differentialbromsen e-LSD som ser till att hålla 9-3X på banan när den provkörs på en isbelagd sjö. Till den tuffare looken bidrar skärmbreddare, dubbla rundade avgasrör och fejkaluminium på hasplåtarna. 9-3X har den bästa fjädringskomforten av alla 9-3.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 6 2009

Vi Bilägare

”9-3X bidde en tumme”

Saab 9-3x 3Det går inte att undvika känslan av att budgeten för utvecklingen av 9-3X varit snålt tilltagen, skriver Vi Bilägare. Differentialbromsen e-LSD borde vara standard på en bil som kostar en bra bit över 300 000 kronor. Det är likaså häpnadsväckande att det inte går att kombinera etanolmotorn med automatlåda, liksom att turbodieseln inte får fyrhjulsdrift. Höjningen med 3,5 centimeter är i jämförelse med Volvo och Skoda även den sparsam, markfrigången är bara 15,5 centimeter. Att köra 9-3X är dock en säker resa, bilen hanterar ojämnheter med enkelhet och inte ens ett hjul i luften renderar problem. Modellen är underhållande, trygg och värd att inte glömmas, samtidigt väntar större nyheter hos Saab om allt går bra, avslutar Vi Bilägare.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 4 2009

Cirkapris: 320000 kronor

Produktfakta:

Saab 9-3X 2,0T Biopower
Motor: Fyrcylindrig bensin/etanolturbo, 210 hk och 300 Nm.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda (ej utomat till Biopower).
Prestanda: 0-100 km/h 8,5 s. Topphastighet 230 km/h.
Förbrukning: 0,85 l/mil blandad körning (bensin). Co2 199 g/km.
Övriga versioner: 2,0T 210 hk, 1,9TiD 180 hk (framhjulsdrift).
Mått: 467x180x153 cm
Tjänstevikt: 1580 kg.
Tankvolym: 61 liter.
Bagagevolym: 477-1331 liter.

Tillverkare: Saab