Fransk Koloss på lerfötter
2009-01-08
Renault ansluter till samlingen av kompakta stadsjeepar med en ny modell baserad på Nissan X-trail. Testarna tycker den kommer i senaste laget, och koldioxidutsläppen är höga.Testkälla | Kommentar |
---|---|
Car | “On-road uncertancies” |
What Car | “Hard to justify” |
Motor | “Inte helt ren” |
Vad tycker testarna?
Den allmänna åsikten är att Renault Koleos inte tillför något nytt i segmentet. Den har dock bra komfort, men stolarna erbjuder dåligt stöd och baksätet är för trångt. Priset är högt och kan inte motiveras gentemot konkurrenterna. Dieselmotorerna är visserligen godkända men släpper ut lite för mycket koldioxid i atmosfären. Det är med andra ord inte den typen av kompakt-suv som världen behöver just nu.
Car
“On-road uncertancies”
Brittiska Car ställer upp Renault Koleos mot Ford Kuga, Nissan Quashqai, Land Rover Freelander och VW Tiguan. Man tycker föga förvånande att Land Rovern är den bästa terrängbilen, följd av Nissan som delar drivsystem med Renault. Koleos är den bil som har sämst väghållning och sämst stolar vilket resulterar i att man sitter som en trasdocka på riktigt dåliga underlag. Men alla, även Renault Koleos, duger bra till vardagskörning även om den hamnar sist i jämförelsen. Bland annat på grund av högt pris. Freelander är bästa bil och Quashqai bästa budgetköp.
Källa: Car (GB) oct 2008
What Car
“Hard to justify”
What Car jämför nya Koleos med Land Rover Freelander och Toyota Rav4. Man tycker inte att den franska suven håller måttet mot framför allt Land Rover, trots fin motor och bra utrustning. Det är problem med vindljud, väghållning och utrymmen. Två vuxna får inte plats i baksätet men bilen rymmer ganska mycket bagage. Koleos är mest komfortbetonad av dessa tre och utöver den höga sittpositionen finns inget i förarmiljön som avslöjar att man sitter i en stadsjeep.
Källa: What Car (GB) oct 2008
Motor
“Inte helt ren”
Tidningen Motor tycker att fransmännen är sena att haka på suv-trenden. Särskilt Renault, som tar hjälp av Nissan X-trail som funnits några år för att skapa sin egen stadsjeep. Motor tycker att Koleos imponerar på terrängbana och gillar även dieselmotorerna där den mindre på 150 hk räcker till. Bensinmotorn håller däremot inte måttet. Man sitter högt i bilen och baksätet fälls på ett smart sätt. Koleos har bra förvaringsfack men lastöglor av plast, vilket Motor tycker är skandal.
Källa: Motor (SE) nr 8 2008
Cirkapris: 262000 kronor
Produktfakta:
Motor: 4-cyl diesel, 150 hk och 320 Nm
Drivning: Fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell låda
Prestanda: 0-100 10,4 sek, toppfart 185 km/tim
Förbrukning: 0,74 liter per mil, koldioxid 197 gram/km
Övriga versioner: 2,5i 170 hk, 2,0 Dci 175 hkMått: 452x186x171 cm
Utrustning, urval: Tvådelad baklucka. Genomlastningslucka.
Tillverkare: Renault