Sök
Nissan Qashqai

Nissan Qashqai

Exotisk nykomling i lagomklassen

2007-03-22

Nissan Qashqai är en cross-over någonstans mellan suv och liten halvkombi typ Ford Focus. Testarna gillar dess mångsidighet men tycker inte den är bättre än etablerade klassledare.
Testkälla Kommentar
Vi bilägare "Smidigare än sitt namn"
What car "Unusual yet accomplished"
Car "A sort of suv?"
Teknikens värld "Identitetskris"
Autocar "Good drive, bad name"

Vad tycker testarna?

Eftersom Qashqai försöker vara både suv, liten kombi och familjebil samtidigt ger den ett något splittrat intryck. Den är tyngre och långsammare än konkurrenterna i Golfklassen men erbjuder högre sittställning och bättre utrymmen. Fyrhjulsdrivning är ett dyrt tillval och man tror att få bilar kommer utrustas med det. Fjädringskomforten beröms genomgående och bilen får bra betyg även om den inte vinner över klassledare som Ford Focus.

Vi bilägare

"Smidigare än sitt namn"

Vi bilägare tycker att Qashqai gör sig mycket bra på vägen och det är där den hör hemma trots sina terrängattribut. Framför allt är det fjädringen som imponerar, men också väghållningen som kan matcha lägre bilar som Golf och Astra. Inte oväntat är det tvålitersdieseln på 150 hk med partikelfilter som gillas bäst. Enbart fyrhjulsdrivning fanns vid provtillfället någonstans i Sydeuropa. I baksätet är det gott om plats även för vuxna med bra benutrymme och generöst insteg. Även bagaget är väl tilltaget. Kvalitetsmässigt ligger Qashqai på samma nivå som europeiska konkurrenter.

Källa: Vi bilägare (SE) nr 2 2007

What car

"Unusual yet accomplished"

What car jämför Nissan Qashqai med nya Kia Ceed, Ford Focus och Renault Megane. Alla har dieselmotor på runt 1,5 liter men det är Nissan som hamnar sist i accelerationstestet, mest på grund av högre vikt. I ronderna prestanda och väghållning blir betyget medelmåttigt. Den briljerar över potthål och ojämnheter i vägbanan tack vare lång fjädringsväg, men lutar mer i kurvorna. I förarsätet sitter man bekvämt med god överblick och vägbullret är minst i detta gäng. Tyvärr är ratten konstigt framåtlutad vilket medför att körställningen blir konstig. Bilen rymmer mycket bagage men med fällt baksäte blir lastutrymmet inte platt. Bland extra utrustning saknas parkeringsradar, däremot finns blåtand för handsfree till mobiltelefonen. På ronderna utrustning, ekonomi, utrymmen och kvalitet får annars Qashqai bra omdöme och hamnar till slut på en hedrande andraplats efter Ford Focus.

Källa: What car (GB) mars 2007

Car

"A sort of suv?"

Brittiska Car undrar om Qashqai är suv eller halvkombi. Och endast tiden lär visa om den är det bästa eller det sämsta av två världar. Den är i alla fall mest en kombi och som sådan ser den lite tam ut. Man får i alla fall lite högre sittställning, utan att känna det som om man satt i en traktor menar Car, som enbart har kört bilen fullutrustad med skinn, panoramatak och navigator till tvålitersdieseln på 150 hk. Motorn är bra men bullrig. Här tycker man inte att bagaget rymmer särskilt mycket, däremot är baksätet generöst. Körtekniskt sköter den sig bra.

Källa: Car (GB) mars 2007

Teknikens värld

"Identitetskris"

Teknikens värld tycker att Qashqai hamnar mitt emellan Toyota Rav4 och VW Golf. Två starka konkurrenter som var och en är mer renodlad. Detta är en okej vardagsbil men den har egentligen inget nytt att komma med. Dock är bagageutrymmet betydligt större än i Golf och inredningen är trevligt utförd på europeiskt vis. Den är "ett stort steg framåt" jämfört med Almera och Primera som den delvis ersätter. Bilen är tyst på vägen och fjädringen behaglig, men styrningen är istället något stum. Trots 20 cm markfrigång är detta ingen suv. Nissan har redan en rad udda modeller i sortimentet och Qashqai passar enligt testaren bra in mellan Note och Murano.

Källa: Teknikens värld (SE) nr 5 2007

Autocar

"Good drive, bad name"

Autocar hårdtestar Nissan Qashqai 2,0 Acenta och utdelar höga betyg för motor, styrning, förarposition och körkomfort. Men i en indirekt jämförelse med klassledarna skulle Autocar ändå föredra Ford Focus. Den sexväxlade lådan är smidig och motorn känns pigg, men tyngden gör sig påmind och drar ner tempot. Testaren tycker det är enkelt att få till en bra körställning. Fjädringen är bättre än det mesta i klassen tack vare multi-länk bakaxel. Däremot tycker Autocar till skillnad från övriga testare att det är ont om utrymme för ben och huvud i baksätet. På vägen beter sig Qashqai ändå bra. Bagageutrymmet är väl tilltaget men har hög lasttröskel.

Källa: Autocar (GB) 21 feb 2007

Cirkapris: 260000 kronor

Produktfakta: Nissan Qashqai är en crossover suv i Golfklassen med fem dörrar och fem sittplatser. Den erbjuds som fram- eller fyrhjulsdriven och finns med två bensinmotorer på 1,6 och 2,0 liter samt dieselmotor på 1,5 eller 2,0 liter. Till de två mindre motorerna finns enbart framhjulsdrift. Effekt bensinmotor 115-140 hk, diesel 106-150 hk. Med lilla dieselmotorn och enbart framhjulsdrift gör bilen 0-100 på 12,2 sekunder och drar 0,54 liter blandad körning. Tjänstevikt 1300-1600 kg beroende på motor. Växellådan är fem- eller sexstegad automatisk. ESP är standard. Tre utrustningsnivåer erbjuds varav den billigaste har AC, stereo och elhissar. Mått 432x178x161 cm. Bagaget rymmer 410 liter med uppfällt baksäte.

Tillverkare: Nissan