Sök
Mitsubishi Pajero Wagon 2003

Mitsubishi Pajero Wagon 2003

Allround AWD

2003-05-14

Med ny front och välutvecklat stabiliseringssystem tar sig även den nya versionen av Pajero fram på de flesta ställen. Landsväg föredras dock framför stadsmiljö på grund av storlek m.m.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare "Systematisk kontroll"
Car "Cheap interior and lack of refinement"
Auto Motor & Sport "Tar sig fram i de flesta terrängsituationer"
Auto Zeitung "Viel Platz"

Vad tycker testarna?

De flesta ser Pajero som en bra investering i en terrängbil, även om alla påpekar att den är dyr både i inköp och i drift. Det råder delade meningar om kvaliteten på inredningen, men att det finns gott om utrymme är ett som är säkert. En testare anser att Pajero är klumpig i stadstrafik medan en annan ger plus för framkomligheten i allmänhet.

Vi Bilägare

"Systematisk kontroll"

Mitsubishi-Pajero-Wagon-int

Vi Bilägare skriver förvisso att Mitsubishi Pajero 3,5 GDI är dyr, men att den är mer prisvärd än tidigare. Mekaniken har gett vika för elektroniken och designen har förändrats till den grad att Pajero nu är väldigt lik Nissan Patrol. Framkomligheten är väldigt hög, mycket tack vare det nya stabiliseringssystemet som jobbar med ABS-sensorer, rattutslag, g-krafter och skillnader i hjulhastigheter. Testaren anser att systemet fungerar alldeles utmärkt, förutsatt att man inte kör "rally". Vad som fortfarande talar emot Pajero är priset och att den villigt slukar bränsle.

Källa: Vi Bilägare nr 4 2003
Car maj 2003
Auto Motor & Sport nr 9 2003
Auto Zeitung nr 8 2003

Car

"Cheap interior and lack of refinement"

Mitsubishi-Pajero-Wagon-fra

Car lämnar de asfalterade vägarna för att undersöka terrängmöjligheterna hos Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol, Jeep Grand Cherokee och Toyota Land Cruiser 2003. Pajero 2003 är ett förnuftigt köp trots priset. Inte bäst i gyttjan men med goda egenskaper både av och på vägen samtidigt som det är den bilen ingenjörerna varit mest påhittiga med. Testaren uppskattar den tredje raden säten nedvikta i golvet. Tyvärr känns inredningen billig. Den låga markfrigången plockar också ner Pajero till en andraplats bakom Toyota Land Cruiser som får fyra av fem i betyg. Trea hamnar Jeep Grand Cherokee med tre av fem i betyg, följd av Nissan med en stjärna av fem.

Auto Motor & Sport

"Tar sig fram i de flesta terrängsituationer"

Mitsubishi-Pajero-Wagon

Auto Motor & Sport ställer Pajero 3,5 GDI mot KIA Sorento 3,5 EX. Testaren skriver att Pajero inte är särskilt plånboksvänlig, men går ändå vinnande ut ur striden tack vare att det är en bra allroundbil med hög komfort. Det finns gott om utrymme för armar och ben samtidigt som säkerhetssystemen är genomtänkta. Att dragvikten är hög är alltid ett plus på terrängkombis och ett extra plus i kanten blir det för navigatorn som är standard. Mindre positivt är att bilen i allmänhet är dyr, lite svårstyrd och klumpig i stadstrafik. Testaren skriver också att navigatorn är svåranvänd. Pajero vinner trots allt med 38 poäng mot KIA:s 36 av maximalt 50.

Auto Zeitung

"Viel Platz"

Auto Zeitung tittar på Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D i jämförelse med Land Rover Discovery Td5, Mercedes ML 270 CDI och Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D. Att det finns en tredje rad med säten bak kan mycket väl komma till användning om man har behov av att köra barn till träningen. Har man inte det kan man låta dem vara nerfällda och få in mer bagage. Testaren uppskattar de kraftiga bromsarna som tillsammans med stabiliseringssystemet är en konkurrenskraftig fördel. Vinnare är Mercedes följd av Toyota. Pajero rullar in på tredjeplatsen framför Land Rover.

Cirkapris: 435000 kronor

Produktfakta: Mitsubishi Pajero Wagon har lanserats i delvis ny version inför 2003. En terrängkombi med tre eller fem dörrar och bensin-V6 på 202 hk eller 4-cylindrig diesel på 160 hk. Toppfarten är ca 185 km/h och det tar 12,5 sekunder att avverka 0-100 km/h med bensinmotor. Tjänstevikten är 2085 kg (bensin) respektive 2145 kg (diesel), båda med automatlåda. Pajero Wagon har en markfrigång på 23,5 cm. Vadningshöjden är maximalt 60 cm och bränsleförbrukningen är 14,2 l/100 km med bensinmotor, 10,5 liter med dieselmotor. Måtten är 483x190x189 cm. Det mesta är standard såsom ACC, skinnklädsel, farthållare.

Modell: Mitsubishi Pajero Wagon 2003