Sök
Mercedes M-klass

Mercedes M-klass

Opel Sintra på steroider

2002-01-09

Mercedes ML-serie är en prestandabil med 4WD som har uppdaterats med bättre detaljarbete och spänstigare chassi än sin föregångare. Det har lyft testarnas omdömen om bilen.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Smidig och lyxig"
Car "Best on a straight piece of road"
Motor "Lyx och råstyrka"
Edmunds "Mercedes has done an admirable job"
Auto Motor & Sport "Terrängracer för familjen"

Vad tycker testarna?

Testarna är nöjda med de förbättringar som har genomförts gentemot föregångaren. Framför allt uppskattas att kvalitetskänslan har höjts tack vare bättre detaljarbete. Vidare värdesätter testarna prestandan, som i ML 500:s fall kan liknas vid en sportbil. Dock får man inte glömma att man kör runt med en bil som väger drygt två ton. Mercedes ML får överlag mycket god kritik för komfort och vägegenskaper och testarna anser att den gör sig lika väl på gatan, vägen eller i terrängen. Den negativa kritiken gäller främst en något inkonsekvent styrning och en smula bristande vägkänsla.

Teknikens Värld

"Smidig och lyxig"

Mercedes ML 500

Teknikens värld skriver att ML 500 har fått mycket kritik för att vara slappt ihopskruvad och för att den har saknat den solida Mercedeskänslan. Nya M-klass har förbättrats avsevärt i detta avseende. Den är väl sammansatt och till stor del befriad från det gnissel och skrammel som fanns hos föregångaren. ML 500 väger en bra bit över två ton men fartresurserna imponerar ändå på testaren. Vidare är komfortnivån mycket hög, ljudnivån behagligt låg i alla tillåtna hastigheter, men enligt testaren så susar man fram en bit ovanför marken utan egentlig vägkänsla. Styrningen är därvidlag också lite okänslig. Annars håller motorerna och den femstegade lådan högsta klass och de samverkar på ett smidigt och ”lyxbilsmässigt” bra vis.

Källa: Teknikens värld nr 19 2001
Car october 2001
Motor nr 9 2001
Till Edmunds hemsida
Auto Motor & Sport nr 23 2001

Car

"Best on a straight piece of road"

Car tycker att Mercedes ML 500 har utrustats med en riktigt fin växellåda som harmonierar väl med den stora V8:an. Testaren är mäkta imponerad av fartresurserna för en så pass stor och tung bil. Men farten kan vara lite farlig ibland också. Det gäller att inte glömma att man färdas i en stor jeep och inte en smidig sportbil när vägen börjar svänga lite. Testaren uppskattar alla de förändringar och förbättringar som har genomförts sedan förra generationen. Fortfarande tycker testaren dock att det är krångligt att fälla baksätet.

Motor

"Lyx och råstyrka"

Hög åkkomfort men stötig fjädring
Hög åkkomfort men stötig fjädring

Motor tycker att Mercedes ML 500 gör sig lika väl i terrängen som på gatan eller landsvägen. Mercedes ML 500 tillverkas både i USA och i österrikiska Graz. Och det är möjligen tack vare tillverkningen i USA som Mercedes ML 500 erbjuder mycket hög åkkomfort, dock med rätt stötig fjädring. Men väghållningen är mycket bekväm, även på slitna östtyska vägar. Mercedes ML 500 gör sig som sagt mycket bra även i terrängen. Detta mycket tack vare ett avancerat system som överför kraften från ett spinnande hjul till något av de tre andra. En elektronisk ”lågväxel” hjälper till att ta bilen uppför och nedför branta backar ungefär som i BMW X5. En bil som för övrigt liknar ML-serien på många sätt.

Edmunds

"Mercedes has done an admirable job"

Även amerikanska Edmund’s uppskattar fartresurserna hos toppmodellen ML 500. Testaren tycker inte det känns som att köra en stor bil. Fartresurserna är inte bara ett rent nöje utan även bra ur säkerhetssynpunkt, t.ex. vid accelerationer på motorvägar och omkörningar. Automatlådan gör ett mycket bra jobb. Och bromsarna fungerade mycket bra. Kupén är tyst på ett behagligt vis och Edmunds testare uppskattar även Mercedes ML 500:s kapacitet i terrängen. Systemet som överför kraften från det spinnande hjulet fungerar utmärkt.

Auto Motor & Sport

"Terrängracer för familjen"

Understyrd i lägre farter
Understyrd i lägre farter

Auto Motor & Sport jämför flera moderna terrängstadsbilar där Mercedes ML 400 CDI hamnar på andra plats efter Toyota Landcruiser 100. ML liknar ett rullande vardagsrum med möjligheter att åka ända upp till Åreskutans topp, men det är också en relativt bra familjebil. Den passar lika bra på Autobahn som framför Casinot i Monaco. Auto Motor & Sport uppskattar alla de förbättringar som har gjorts jämfört med föregångaren. Där den tidigare kändes mjuk och sladdrig är bilen nu distinkt och hård på vägen. Kvaliteten har också höjts markant. Trots några år på nacken tycker testaren att ML 400 fortfarande känns fräsch och intressant. Inredningen i ML 400 känns snygg och sober. En bock i kanten för ML 400 är dock styrningen som inte är konsekvent. Bilen understyr i lägre farter och när det går fort kastar den först med framhjulen och sedan med baken. Det är heller inte bra att servostyrningen har en tendens att lägga av när man behöver den som mest. Övriga bilar i testet var Hyundai Terracan, Jeep Cherokee, Mitsubishi Pajero och Mazda Tribute.

Cirkapris: 558000 kronor

Produktfakta: Mercedes ML är en storvuxen, fyrhjulsdriven stadsjeep med drag av minibuss. På håll ser den nästan ut som en Opel Sintra. Men under huven i ML 500 sitter en V8 med 292 hk och ett max vridmoment på 440 Nm. Den går också att få med fyraliters dieselmotor (ML 400), med maximalt vridmoment 560 Nm och 250 hk. Övriga modeller är 270 CDI, ML 320 och 430 samt ML 55 AMG. Mercedes ML 500 väger 2210 kg och maxlasten är 660 kg. Toppfarten är 222 km/h och 0-100 går på 7,7 sekunder. Den är utrustad med antispinnsystem och lättmetallfälgar. Krockkuddar finns för förare och passagerare, liksom sidokrockkuddar fram. Det finns även en parkeringssensor som hjälper föraren att parkera bilen rätt. Priset avser ML 500.

Modell: Mercedes M-klass