Sök
Mercedes GLK

Mercedes GLK

Minikung i terrängen

2008-09-17

Nya GLK är en mindre, billigare och miljömässigt försvarbar variant på stora terrängbilen GL från Mercedes. Bilen lockar främst med bra terrängegenskaper.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Egensinnig lyx-suv"
Car "Hits the G-spot"
Vi Bilägare "Imponerande framkomlighet"
Autocar “Tough and drives well”

Teknikens Värld

"Egensinnig lyx-suv"

Teknikens Värld undrar om man verkligen kan kalla en så tung bil som Mercedes GLK för kompakt-suv. Designmässigt har fabriken lyckats skapa ett eget uttryck för GLK som utstrålar en hel del självförtroende. Invändigt hittar testaren en bra förarplats med gott om utrymme, utom för fötterna i baksätet. Prismässigt ligger GLK högt men då ingår också mycket utrustning. Vridet i 320 Cdi-motorn är massivt och kvalitets- eller ljudmässigt finns inget att klaga på. Både på Autobahn och i terrängen tar sig GLK fram obehindrat, men bakom hörnet väntar XC60, Q5 och snart en ny X3 varför testaren konstaterar att Mercedes kanske gjort rätt i off-road nischen.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 18 2008

Car

"Hits the G-spot"

Brittiska Car tycker inte om utseendet på GLK, men den är i alla fall ändamålsenlig. På testbanans regnvåta lera tog sig mini-suven fram där storasyster ML gick bet. Till skillnad från Audi Q5 hade GLK behövt lite exteriöra modemässiga råd, konstaterar Car. Den har likheter med gamla G-wagen men beter sig föredömligt även utanför terrängen. Den 7-stegade lådan och motorerna bidrar till en imponerande upplevelse, bara man står ut med den kantiga utsidan.

Källa: Car (GB) June 2008

Vi Bilägare

"Imponerande framkomlighet"

Vi Bilägare är lika impade av terrängkompetensen hos GLK som övriga testare. Annars märks mycket av C-klass i köregenskaper och utformning, med snygg och ordnad interiör och lagom med utrymme för klassen. Sikten skyms dock av breda takstolpar. ViB väljer dieselmotorn för dess lägre förbrukning och bättre vridmoment. Man kommenterar att för samma pengar som GLK kostar kan man få en större Land Rover Discovery eller Mitsubishi Pajero, men inte med samma status.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 11 2008

Autocar

“Tough and drives well”

Brittiska Autocar gillar GLK men klagar på att en högerstyrd version inte väntas förrän 2011. Om utsidan är något gammalmodig är insidan desto bättre, med bättre utrymmen än i C-klass. Även Autocar föredrar GLK med dieselmotor framför bensinvarianternas spetsigare effektkurva. Mer än prestandan imponerar dock körkomforten och vägkänslan som är förstklassig både i stan och på landsvägen. GLK är en välbyggd, liten premium-suv som står ut i mängden enligt Autocar.

Källa: Autocar (GB) 23 July 2008

Cirkapris: 380000 kronor

Produktfakta: Mercedes GLK är en kompakt-suv med 6-cylindrig bensinmotor på 218 eller 272 hk, alternativt turbodiesel med 6 eller 4 cylindrar och 224 respektive 170 hk. Cirkapriset avser den sistnämnda GLK 220 cdi. 7-stegad automatlåda är standard till de större motorerna och till samtliga modeller finns konstant fyrhjulsdrift (4-matic). Med största dieselmotorn drar GLK cirka 0,8 liter per mil blandad körning. Vändcirkel är 11,5 mil och ventilerade bromsskivor förekommer både fram och bak. Mått: 453x184x168 cm, tjänstevikt 1880 kg, Co2 208 gram/km. Max släpvikt är 2000 kg och tanken rymmer 66 liter. 0-100 går på 7,5 sekunder och toppfarten är 220 km/tim.

Tillverkare: Mercedes