Sök
Lexus RX300 2004

Lexus RX300 2004

Ganska förnäm, väldigt bekväm

2003-11-26

Lexusfabriken har gett sin nya SUV en rejäl ansiktslyftning, inte bara utvändigt utan även invändigt. Det finns ett mantra som går genom alla tester och det är "bekväm".
Testkälla Betyg Kommentar
Edmund’s 9.1/10 ”Everything says comfort”
Teknikens Värld ”Sanslöst bekväm”
Car 3/5 ”The least rewarding to drive”
Auto Motor & Sport 46/72 ”Mer attityd än värde”

Vad tycker testarna?

Man får en känsla av att testarna inte är helt överens, även om alla i stort säger samma sak. RX300 känns lyxig invändigt och är snygg utvändigt. Den har en massa spännande elektronik och god väghållning, men motorn kanske kunde haft lite mer drag. Ett drag av kittling i körningen fattas, trots att RX300 på det hela taget är en bra SUV. Skillnaderna i uppfattning har att göra med olika utgångspunkter. Klart är ändå att RX300 med nöd och näppe lever upp till Toyota Land Cruiser, BMW X5 och Volvo XC90.

Edmund’s

”Everything says comfort”

rx300-bakEdmund’s tycker att RX300 utstrålar komfort. Förbättringen sedan den förra modellen är väsentlig. Inredningen håller hög kvalitet, sätena är mjuka och bekväma och det finns gott om benutrymme. Motorn är kraftfull och pigg. Färddatorn mäter avståndet till bilar framför och anpassar farten, tyvärr är inbromsningen i häftigaste laget. Det bakåtriktade fiskögat är dock mycket praktiskt, eller snarare nödvändigt, då synen bakåt annars är väldigt begränsad. Det enda som verkligen ställde till problem för testaren var solluckan som var totalt obegriplig. Luftfjädringen sänker karossen för att underlätta packning, tyvärr är lastkapaciteten inte tillräcklig för stora barnfamiljer. Slutomdömet blir att RX300 är en imponerande och lyxig SUV översållad med elektronik. Grundmodellen är prisvärd men tilläggspaketen lite för dyra.

Källa: Till Edmund's startsida
Teknikens Värld, nr 12 2003
Car, August 2003
Auto Motor & Sport, nr 19 2003

Teknikens Värld

”Sanslöst bekväm”

rx300-inneTeknikens Värld upplever det som om RX300 gjorts uteslutande för att vara bekväm. Den går tyst och man sitter lite högre än i en vanlig personbil, mycket behagligt. Fyrahjulsdrift gör RX300 säker på vintern. Jämfört med den tidigare modellen är den nya bilen rymligare och har högre kvalitetskänsla. Automatlådan som kan växlas manuellt är mjuk och åkkomforten hög, RX300 går overkligt tyst. Tack vare att den har lägre vikt än de flesta SUV:ar har den även god väghållning. Testaren upplever luftfjädringen som mindre bekväm och dunsigare än den vanliga stålfjädringen. Luftfjädringens största fördel är att man kan höja karossen i oländig terräng. RX300 är välutrustad och betingar ett rimligt pris. Närmaste konkurrent är Volvo XC90 2,5T vars pris är jämförbart, men utrustningen mer sparsmakad. Dessutom är Lexus ett kvalitetsmärke som även tillhandahåller bra service menar Teknikens Värld.

Car

”The least rewarding to drive”

Car tycker att RX300 är betydligt läckrare än sin föregångare. Proportionerna är trevliga. Inredningen är bland de mest komfortabla testaren stött på. Den håller hög kvalitet och är snygg om man bortser från att trädetaljerna har konstig färg. Kontrollerna är intuitiva även om hela instrumentbrädan är översållad med knappar. Den bakåtseende kameran är användbar. Testaren uppskattar också fördelen att kunna öppna bakluckan med fjärrkontroll vid shoppingturer. Bagageutrymmet har gott om plats. Motorn är kraftfull och går jämnt och tyst, men den är inte jättepigg. Växellådan är lite långsam. Testaren hade uppskattat en variant med dieselmotor.

Auto Motor & Sport

”Mer attityd än värde”

rx300-sidaAuto Motor & Sport jämför med syskonet Toyota Land Cruiser V6 och tycker att RX300 har en mer sportig framtoning. Den lyxutrustade Executive modellen betingar ett högt pris och mellanläget comfort ger mer valuta för pengarna. Testaren gillar att bagageluckan kan öppnas med fjärrkontroll. En annan läcker detalj är den bakåtseende kameran. Den fullutrustade versionen känns betydligt glamourösare än föregångaren. Inredningen håller generellt hög kvalitet. Sista bänkraden går att fälla ihop, men lösningen känns enkel jämfört med Volvo XC90. Med 390 kg är också lastmöjligheterna begränsade. Testaren finner det märkligt att komforten är högre i Toyota Land Cruiser fast den är mer lastbilsbetonad. Land Cruiser lastar tyngre och är billigare men känns inte lika lyxig. I övrigt har RX300 trevliga köregenskaper och bra antisladd. Lite mer drag hade inte skadat. Den känns roligare än Volvo XC90 men konkurrensen är mördande och RX300 överträffas i slutändan av Volvon samt av BMW X5 till ungefär samma pris.

Cirkapris: 460000 kronor

Produktfakta: Nya RX300 är nu liksom tidigare en självbärande femdörrars SUV med plats för fem. Treliters bensin V6 på 204 Hk vid 5600 r/min. RX300 gör 0-100 på 9 sekunder och maximalt 200 km/tim med automatlåda. Luftfjädring är tillval. Musikanläggning med bandspelare och tillval för CD-växlare med rattmonterad fjärrkontroll. Färddator och farthållare är standard. En bakåtseende kamera ska underlätta vid parkering och backning. Bagageluckan kan öppnas med fjärrkontroll. Läderklädsel är tillval, xenonljus är standard. Baksätet går att fälla. Säkerhetsutrustningen inkluderar elektroniskt antispinnsystem samt takkrockkudde fram och bak. Bränsleförbrukning ca 12,2 l/100 km. Mått 4740x1845x1715 mm. Tjänstevikt 1990 kg. Maxlast 390 kg. Släpvagnsvikt maximalt 2000 kg. Priset avser utrustningsnivå Comfort.

Modell: Lexus RX300 2004