Sök
Lexus RX 400

Lexus RX 400

Tyst SUV med utsläppsambitioner

2005-03-17

Denna hybrid-SUV gör succé hos testarna, tack vare att den är bränslesnål och tystgående. För att man skall kunna dra nytta av en relativt låg bränsleåtgång krävs dock en genomtänkt körstil.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 5/5 “Framtiden i ett plåtskal”
Auto Motor und Sport “Sportlich und sparsam”
Channel 4 "A refined driving experience"

Vad tycker testarna?

Testarna tycker det är kul att se en SUV som drar lika lite bränsle som mellanstora bilar. Dock påpekar man att körstilen kraftigt återspeglas i bränsleförbrukningen och det krävs en medveten förare för att de lägre utsläppen skall realiseras. Testarna uppmärksammar att bilen är mycket tystgående vilket gör att den sticker ut från mängden. Testarna menar också att motorn känns kapabel och pigg, men en testare påpekar att bilen kanske är mest anpassad till stadskörning.

Auto Motor & Sport

“Framtiden i ett plåtskal”

Lexus-RX-400-inside

Auto Motor & Sport menar att det här är en SUV som tack vare hybridtekniken inte drar mer bensin och inte släpper ut mer avgaser än en medelstor personbil. När man vrider om startnyckeln hörs ingenting, bara några tända lampor indikerar att bilen är klar att köra. När man trycker på gasen fullkomligen smyger bilen iväg. Vid acceleration uppvisar bilen dock en uppiggande spänst, samtidigt som man hör de första livstecknen från bensinmotorn. Testaren menar att RX400 har kraften hos en V8 samtidigt som bilen är otroligt tyst. Den steglösa CVT-växeln är även den mycket tyst. Med tillgång till såväl bensinmotor som elmotorer har man en teoretisk tillgång på 594 hk vilket är minst sagt imponerande. Fyrhjulsdriften är knappast något man tar med sig ut i terrängen, men den täcker de ”vanliga” behov man kan ha.

Källa: Auto Motor & Sport nr 2 2005
Auto Motor und Sport nr 4 2005
Till Channel 4´s hemsida

Auto Motor und Sport

“Sportlich und sparsam”

Lexus-RX-400-side

Auto Motor und Sport menar att bilen har en sportig framtoning. Accelerationen är imponerande för en bil av denna storlek. Vilka motorer som arbetar bestäms av körsättet, trycker man gaspedalen i botten har man såväl bensinmotor som elmotorer till förfogande. Bilen drar anmärkningsvärt mindre bensin än andra SUV-bilar. Tekniken som har möjliggjort denna bil är inte billig, vilket också reflekteras i priset. Hamnar man på halt underlag startar automatiskt den bakre elmotorn som ger extra kraft till bakhjulen. Överhuvudtaget är bilen kapabel och presterar bra, anser testaren.

Channel 4

"A refined driving experience"

Lexus-RX-400-chairs

Channel 4 menar att det är kul att se och köra en SUV som tagit ett bestämt steg åt det mer miljövänliga hållet. Kör man på lägre hastighet använder bilen sig enbart av batteriet som energikälla. Nästa steg är bensinmotorn och vid hårdare påfrestningar träder båda elektriska motorerna in. Koldioxidutsläppen är uppseendeväckande låga vilket är trevligt. Man bör dock ha i åtanke att det krävs en alert och medveten förare om de låga utsläppen skall realiseras. Bilen ger en uppseendeväckande tyst körupplevelse. Bilen passar bäst för stadskörning. Bränsleförbrukningen blir högre om man tänkt sig tillbringa många mil på landsvägen.

Cirkapris: 585000 kronor

Produktfakta: Lexus RX 400 är en femdörrars SUV med en främre V6 med en volym på 3,3 liter och 211 hk (155 kW) vid 5600 r/min. Fram sitter också en elmotor på 167 hk samt en generator/elmotor på 148 hk. Till bakaxeln finns en separat elmotor på 68 hk. Elmotorerna fram/bak har ett maximalt dragmoment på 333 respektive 130 Nm samt en effekt på 123/50 kW. Spänningen är 650 volt. Accelerationen 0-100 km/h går på 7,6 s. Toppfarten är 200 km/h. Bränsleförbrukning vid blandad körning är 8,1 l/100 km. Bilen väger 2120 kg och har fyrhjulsdrift. Det maximala dragmomentet är 288 Nm vid 4400 r/min. Mått 4740x1845x1715 mm.

Modell: Lexus RX 400