Sök
Kia Sorento 2010

Kia Sorento 2010

Nya Kia Sorento: Glöm lastbilskänslan

2009-10-20

Nya Kia Sorento skakar av sig sin ålderstigna föregångare utan större problem, åtminstone på vanlig väg. En rejäl viktminskning och mer personbilskänsla är ett vinnande recept.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld ”Kia Sorento har gått på GI”
Autocar ”Should compete well”
Vi Bilägare ”Mer personbil, mindre terrängbil”
Auto Motor & Sport ”Det handlar om en helt ny bil”

Vad tycker testarna?

Nya Kia Sorento är verkligen ny – det är inte mycket som är sig likt sedan första upplagan, förutom namnet. 200 kg lättare vikt möter uppskattning, liksom att Sorento är mer personbil än terrängfordon. Mindre motor och mer effekt ger lägre utsläpp och förbrukning. Referenser till Volvo XC60 och BMW X3 görs osökt. Att åka i Kia Sorento är en tyst och behaglig upplevelse. Det finns möjlighet att beställa en tredje sätesrad i första hand för barn. En av få försämringar är att släpvikten gått ned från 3500 kg till 2500 respektive 2000 kg för manuell/automat.

Teknikens Värld

”Kia Sorento har gått på GI”

Nya Kia Sorento är inte bara nedbantad med 215 kg, den har fått mer muskler också fastslår Teknikens Värld. Trots att motorn är på 2,2 liter istället för 2,5 har hästkrafterna ökat från 170 till 197. Sorento förväntas mest köras på asfalt vilket lett till en mer tystgående bil. Kanske inte någon fartgigant men den skäms inte för sig på motorvägen. På grusväg sväljer dämpningen alla ojämnheter utan knot och en viss premiumkänsla infinner sig. Utseendet är en smaksak. Dock har automatlådan en överdriven tendens att växla ned vid gaspåtryckning menar testaren.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 21 2009

Autocar

”Should compete well”

Nya Sorento är riktigt snygg tycker Autocar, tack vare en fullständig ansiktslyftning både inuti och utanpå. Ramkonstruktionen som gav känslan av terränggående militärfordon är borta och har ersatts av ett självbärande chassi, däri hittar man huvudförklaringen till viktminskningen. Trots minskat axelavstånd är utrymmet bättre, beroende på förlängningen av bilens front. Förlängningen har även lett till att Kia Sorento får fem istället för fyra stjärnor i NCAP. Allt är inte nytt, Kias kännemärke med instrumentbrädans tre genomskärande cirklar för de olika mätfunktionerna känns igen. Sorento är inte lika dynamisk som Ford Kuga eller Audi Q5 men dess utmärkta stötdämpning kompenserar mer än väl för det mjukare chassit tycker Autocar.

Källa: Autocar (GB) 9 sept 2009

Vi Bilägare

”Mer personbil, mindre terrängbil”

Nya Kia Sorento är bättre än sin föregångare, till priset av sämre terräng- och dragegenskaper. Markfrigången är sänkt och det saknas lågväxel. För de flesta köpare borde detta inte vara av intresse så personbilstänket är mest till det bättre. På vägen känns Sorento stadigare, det är mindre krängning och styrningen är inte lika distanserad. Utrymmet har ökat och sittpositionen har sjunkit lite vilket ger försämrad närsikt. Rostskyddet på gamla Sorento var pinsamt dåligt, om det förbättrats är osäkert men garantin har utökats till tio år. Bensinmotor upplevs som trött menar Vi Bilägare.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 13 2009

Auto Motor & Sport

”Det handlar om en helt ny bil”

Glöm lastbilskänslan och den trötta motorn, nya Kia Sorento är en helt ny körupplevelse. Viktminskningen och chassiförändringen har skapat förutsättningar för komfort och körglädje, den nya interiören är kanske inte i paritet med Volvo XC60 men inte långt efter. En person på 180 cm tar sig utan problem in i det extra, tredje sätet, men vill kanske inte tillbringa en längre tid där. Bilen är rikligt utrustad men backkameran smutsar igen väldigt lätt. Sänkt markfrigång och luftmotstånd ger mer känsla av personbil. Det enda Kia Sorento saknar är en känsla av flärd och status, men kan du se bortom det så är den ett högst aktuellt alternativ tycker Ams.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 20 2009

Cirkapris: 325000 kronor

Produktfakta:

Kia Sorento 2010 2,2 Crdi PP
Motor: Turbodiesel, 197 hk resp 421 Nm.
Drivning: Fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell (auto tillval).
Prestanda: 0-100 km/h 9,6 sek, maxhastighet 190 km/h.
Förbrukning: 0,66 liter (manuell), koldioxid 174 gram/km.
Mått: L 478/B 188/H 175 cm.
Tjänstevikt: 1919 kg.
Släpvagnsvikt: 2500 kg (manuell), 2000 kg (automat).
Tillval: 7 sittplatser (7000 kr), panoramatak (12000 kr).

Tillverkare: Kia