Sök
Kia Sorento 2007

Kia Sorento 2007

Uppdaterad trotjänare

2006-08-02

Nya Kia Sorento har begåvats med en genomgående uppfräschning, men trots ett snyggt yttre så håller den inte hela vägen när den blir pressad i krävande situationer.
Testkälla Kommentar
Auto Motor und Sport (DE) "Bessere Innenraumanumtung"
Autocar (GB) "Lags behind dynamically"
Auto Strassenverkehr (DE) "Kleine Änderungen im Cockpit"
What Car (GB) "Looks and goes better"

Vad tycker testarna?

Testarna menar att jämfört med tidigare modell har 2007 års version uppdaterats med mindre utvändiga förändringar, men även invändigt har en hel del skett. Inredningen är fräschare och rejälare, samtidigt som passagerare och eventuell last har gott om utrymme. Några testare menar att bilen känns lite ojämn när den blir pressad i snäva kurvor, men annars går den bra.

Auto Motor und Sport (DE)

"Bessere Innenraumanumtung"

kiasorento2007in1Auto Motor und Sport menar att prissättningen på nya Sorento är i stort sett identisk med den hos koncernsystern Hyundai Santa Fé. En av de större skillnaderna mellan de två är att Kia Sorento har marginellt fler hästkrafter att erbjuda. Invändigt har bilen genomgått flera förbättringar, bland annat är reglagen rejälare och förefaller vara av bättre kvalitet. Platsutrymmet är dessutom bättre och bagageutrymmet är generöst tilltaget. Det är också uppenbart att motorn fått en rejäl förstärkning, bilen är pigg på att komma iväg så snart man har släppt kopplingen. Ljudnivån inne i kupén är lägre än hos föregångaren, vilket är bra.

Källa: Auto Motor und Sport (DE), nr 13 2006

Autocar (GB)

"Lags behind dynamically"

Autocar påpekar att Sorento har fräschats upp med hjälp av bland annat en ny grill, en ny motor och lite annorlunda färgsättning. Testaren provkör en 2,5-liters CRDi-motor och menar att den känns ganska tråkig över 2000 varv/min. Detta trots att 75% av vridmomentet förväntas vara tillgängligt från och med 1300 varv/min. Körupplevelsen är mjukare jämfört med föregångaren men chassit känns obalanserat när vägbanan är alltför ojämn. Bilen har fått ett ansiktslyft som definitivt är till det bättre, men testaren menar att tillverkaren förlorat på att inte lägga tillräckligt med energi på detaljerna.

Källa: Autocar (GB), nr 7 jun 2007

Auto Strassenverkehr (DE)

"Kleine Änderungen im Cockpit"

kiasorento2007in2Auto Strassenverkehr menar att denna nya modell hanterar ojämnheter i vägbanan på ett bättre och mer komfortabelt sätt än föregångaren. Dock uppvisar den större slagsida när man pressar den i smala kurvor, något som gör passagerarna glada över att ESP är standard. Dieselmotorn uppvisar mycket bättre prestanda än tidigare. Invändigt har bilen försetts med en märkbar uppfräschning, bland annat har mindre förändringar till det bättre skett på förarplatsen. Dessutom uppskattar testaren förekomsten av elektriskt ställbara säten i läder.

Källa: Auto Strassenverkehr (DE), nr 15 2006

What Car (GB)

"Looks and goes better"

What Car påpekar att den stora förändringen jämfört med tidigare modell är att 2007 års modell erbjuder mer kraft oavsett om man föredrar bensin- eller dieselmotor. Förbättringen märks bland annat vid omkörningar och andra situationer när motorn sätts på prov. Styrningen har förbättrats till viss del men är fortfarande inte riktigt bra. Den svarar ganska långsamt och känns lite ojämn. Prissättningen är relativt hög, men å andra sidan är standardutrustningen frikostig och är bestående av bland annat klimatanläggning, elektriska fönsterhissar och cd-spelare. Designen är snyggare och prestandan bättre, men det finns fortfarande en hel del att slipa på.

Källa: What Car (GB), sept 2006

Cirkapris: 300000 kronor

Produktfakta: Kia Sorento 2007 finns i versionerna 2,4 LX/EX, 3,5 V6 EX eller 2,5 CRDI LX/EX. Den förstnämnda har fyra raka cylindrar och har en cylindervolym på 2351 cm3. Borrning/ slag är 86,5/100 mm. Kompressionen är 10:1. Den maximala effekten är 139 hk/102 kW vid 5500 varv/min och det maximala vridmomentet är 196 Nm vid 2500 varv/min. Växellådan är en femväxlad manuell låda. Topphastigheten är 167 km/hoch bränsleförbrukningen vid blandad körning är 10,9 l/100 km. Dieselvarianten har maxeffekten 170 hk vilket är en ökning med 30 hk gentemot föregångaren. Dimensionerna är 457x186x173 cm och tjänstevikten är 1940 kg. Tankvolymen är 80 l. Maxlast 500 kg.

Tillverkare: Kia