Sök
Jeep Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee

Ömtålig och snygg skogsnisse

2005-06-28

Jeep Grand Cherokee är en äkta amerikansk jeep som erbjuds med sparsam V6 eller törstig och mullrande V8. Testarna anser generellt att det är en rolig bil men inte speciellt smart.
Testkälla Betyg Kommentar
Consumer Reports 2/5 "Cramped and rough-riding"
4 Wheel Drive "Får behålla kronan ett tag till"
Aftonbladet/Ams 2/5 "Vansinnigt kul, men väl svajigt"
Motor "En trevlig bil"

Vad tycker testarna?

De flesta testare anser att Jeep Grand Cherokee är ganska svajig på vägen, men undantag finns. Dess fyrhjulsdrift får mycket goda betyg och så även beteendet vid sidan av vägen. V8-motorn dricker mycket bensin och passagerarnas komfort får tummen ned av flertalet testare. V6-motorn är både svag och bullrig medan V8:an presterar bra, ackompanjerat av ett skönt muller. Det finns ganska många minus och de flesta positiva betygen är relaterade till känsla, motorljud, terrängegenskaperna och utseende. Ganska ömtålig kaross.

Consumer Reports

"Cramped and rough-riding"

Tar sig fram lätt i terrängen
Tar sig fram lätt i terrängen

Consumer Reports har inte speciellt många snälla ord över för Grand Cherokee Laredo V6. Här får man åka stötigt och krampaktigt, och det finns inte speciellt mycket lastutrymme. Alla utom långa förare får ratten alldeles för nära kroppen för att det ska vara bekvämt, framsätena är tunna och ger dåligt stöd. Samma gäller baksätet som är monterat för lågt och med för lite fyllning. De skinnklädda stolarna får snäppet bättre betyg men imponerar inte heller. Klimatanläggningen följer samma mönster som motorn som är svag och för oväsen, och växellådan är oförfinad. För mycket vindbrus sipprar också in och på vanlig landsväg är den inexakt i sin körstil. Ute bland snår och diken sköter den sig däremot bättre och tar sig fram med ett leende på läpparna. Den visar sig även vara förlåtande och stabil vid nödmanövrar. Avslutningsvis får Laredo-versionen sämst betyg av sex testade bilar, medan den tidigare testade LTD V8 får betyget fyra av fem möjliga. Högst betyg får Ford Explorer 2002 års modell.

Källa: Till Consumer Reports hemsida
4 Wheel Drive, nr 1-2 2002
Till Aftonbladets hemsida
Motor, nr 9 2001

4 Wheel Drive

"Får behålla kronan ett tag till"

4 Wheel Drive jämför Jeep Grand Cherokee LTD V8 med Chevrolet Trailblazer LTZ. När det gäller chassi och kaross vinner Jeepen med en hårsmån tack vare något högre kvalitetskänsla och mer gedigen konstruktion. Motor och transmission är osäkra kort: Jeepens fyrstegade växellåda hoppar upp och ned på växlarna på ett otrevligt manér men den upplevs ändå som mjuk i sin karaktär. Ett stort plus för det suveräna 4WD-systemet Quadra-Drive, vilket testaren utnämner till det bästa på marknaden. Men lamporna saknar rengöring vilket är ett stort minus. Vidare är klimatanläggningens kapacitet undermålig och i automatläget bildas det ibland imma på fönstren. Komforten är inte heller speciellt bra. En stötig åktur väntar, men kupén är i alla fall brusfri och förgylld av motorns sköna V8-ljud. Grand Cherokee gör sig bra som allroundbil. På vägen är den inte imponerande, men den gör sitt jobb. Vid sidan av vägen visar den sin styrka och vinner med knapp marginal över Trailblazer.

Aftonbladet/Ams

"Vansinnigt kul, men väl svajigt"

Ingen åkkomfort att tala om
Ingen åkkomfort att tala om

Aftonbladet/Auto Motor & Sport jämför flera terränggående bilar på vintervägar, och har både ris och ros att dela ut till GC LTD V8. Jeepen går fint på raksträckor, men ibland krävs det att man tar tag i ratten ordentligt för att få den att gå dit man vill. Väggreppet är bra med en tendens till trevlig överstyrning. Skiftande underlag får dock hjulen att spela fritt i luften och karossen är vinglig vid kraftiga manövrar med hård broms. Fyrhjulsdriften är mycket bra men komforten är inte den bästa. Speciellt baksätet gör testaren besviken där passagerarna sitter ihopklämda och fjädringskomforten är i stort sett obefintlig på vanlig väg. Fjädringen gör sig bäst vid sidan av vägen. En liten detalj är att katalysatorn är extremt snabb på att nå arbetstemperatur vilket är bra för miljön. Motorn dricker dock stora mängder bensin och strålkastarna gör inte någon glad. Obekväm, svajig, dålig i krocktest, törstig och dyr. Men väldigt rolig, tycker testaren. Av 6 bilar vinner Lexus RX 300 (2000 års modell) med 4 av 5.

Motor

"En trevlig bil"

Bra bak- och bromsljus
Bra bak- och bromsljus

Motor imponeras inte speciellt mycket av designen hos Jeep Grand Cherokee V8. Ömtåliga detaljer som är lackade istället för mattfärgade och strålkastare som låter halvljuset vara på när helljuset går igång. Bakljus och bromsljus är riktigt bra men inne i bilen skymmer ratten instrumenten för en liten förare och det är lätt att fastna i inredningen när man ska flytta foten från gas till broms. Växellådan är dock smidig och testaren anser att två stycken sitter bra i baksätet. Sikten snett bakåt störs av reflexer i fönstren men för övrigt är sikten god. Körkaraktären är civiliserad och hyfsat stabil på landsväg, om än något spårkänslig. Vid sidan av vägen tar den sig fram obehindrat och med äran i behåll. En trevlig bil som passar de flesta underlag, men inte alla plånböcker.

Cirkapris: 470000 kronor

Produktfakta: Jeep Grand Cherokee finns med 4,0 liters V6/195 hk och 4,7 liters V8/235 hk resp. 265 hk. Växellådan är automatisk med fyra eller fem steg. 4WD-system Quadra-Drive med konstant drivning. Bränsletanken rymmer 78 l, vänddiametern är 11,5 m och markfrigången är 21 cm. Ventilerade 305 mm bromsskivor är monterade på alla hjul och ABS är standard. Grand Cherokee har skruvfjädrar och fälgarna mäter 7,5x17 tum. 24 månaders fabriksgaranti med assistans, 36 månaders vagnskadegaranti och 7 års rostskydd ingår. Bilens mått är 461x186x176 cm, tjänstevikten är cirka två ton och maximal släpvagnsvikt är 3500 kg.  Priset gäller Grand Cherokee Limited V8. Laredo-varianten med V6 är ca 100,000 kr billigare.

Modell: Jeep Grand Cherokee