Sök
Hyundai Tucson

Hyundai Tucson

Robust stadskompis

2004-09-13

Testarna gillar den nya stadsjeepen från Hyundai eftersom den har bra vägegenskaper, bra nivå på standardutrustningen och är relativt rymlig. Säkert en kommande storsäljare.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "Modern och välbyggd"
Teknikens Värld "Klassens nya storsäljare"
Vi Bilägare "Bra upplevd kvalitet"

Vad tycker testarna?

Testarna anser att bilen känns stadig och trygg att köra, väghållningen är bra och styrningen är precis. En testare menar att styrningen är simmig och att det är tydligt att motorn är bäst anpassad för stan. Testarna gillar möjligheten att kunna fälla främre passagerarstolens ryggstöd. Vidare gillar man att bilen har en modern och snygg inredning. Man tycker dock att lastningen lätt kan bli bökig, men med rätt prissättning kommer det här bli en storsäljare.

Auto Motor & Sport

"Modern och välbyggd"

TucsonbakAuto Motor & Sport är imponerade över Hyundais nya stadsjeep. Väghållningen är bra liksom komforten, bilen går tungt och tryggt med bra vägfäste. Styrningen är dock lite simmig och V6:an en aning trött och därmed bäst anpassad för cruising, påpekar testaren. Bilen är robust och prisvärd och har en snygg och modern interiör. Fram sitter man bra och baksätet är riktigt rymligt, fortsätter testaren. Testaren uppskattar flexibiliteten hos baksätet och framstolarna. Krocksäkerheten är inte alldeles på topp, men tillverkaren räknar med fyra stjärnor i EuroNCAP. Det som testaren gillar mest med Tucson är prisvärdheten.

Källa: Auto Motor & Sport nr 16 2004
Teknikens Värld nr 17 2004
Vi Bilägare nr 11 2004

Teknikens Värld

"Klassens nya storsäljare"

TucsonintTeknikens Värld menar att karossen knappast är uppseendeväckande, men hela bilen är ändå väldesignad. Man har en öppningsbar bakruta vilket är smart, men lastningen blir ändå lite bökig. Det fällbara baksätet ger pluspoäng, likaså möjligheten att kunna luta ryggstödet i baksätet samtidigt som framstolarnas ryggstöd kan fällas helt framåt. Framtill är bilen ljus och luftig i kupén. Stolarna är bra. Testaren tipsar med att vänta tills ESP (antisladd) är en realitet vilket sker några månader efter höstens introduktion. V6:an fungerar bra och även automatlådan gör vad den skall. Bilen är behaglig att köra och snygg att se på, för en vettig prisnivå kommer det här att bli en storsäljare, avslutar testaren.

Vi Bilägare

"Bra upplevd kvalitet"

TucsontrunkVi Bilägare anser att styrningen är snabb och precis hos Tucson, men det är tydligt att detta är en stadsjeep som inte är ämnad för några skogsäventyr. Detta eftersom drivsystemet inte är särskilt avancerat. Komforten är bra och bullernivån låg oavsett underlag och hastighet. Fjädringen fungerar utan problem, fortsätter testaren. Interiören är modern och snygg och jämfört med föregångaren Santa Fé är utrymmet större förutom i bagageutrymmet. Där har Hyundai av någon anledning valt en plast som får repor nästan omedelbart, vilket är en klar nackdel. Man sitter bra både fram och bak. Standardutrustningen håller en bra nivå anser testaren och blir priset rätt kommer detta att bli en storsäljare, avslutar också Vi Bilägare.

Cirkapris: 225000 kronor

Produktfakta: Hyundai Tucson har en 2-liters rak fyra på 142 hk eller en V6 på 175 hk (129 kW) vid 6000 r/min. Bilen har fyrhjulsdrift och femväxlad manuell eller fyrväxlad automatisk växelllåda. Bilen har skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram finns fjäderben och bak multilänkaxel. Vändcirkeln ca 10,8 meter. Bilen har låsningsfritt bromssystem med skivor fram (ventilerade) och bak. Hjulens fälgbredd är 6,5 tum och däcken mäter 215/65-R 16. Axelavståndet är 263 cm och bilens dimensioner är 432x179x168 cm. Tjänstevikten är ca 1670 kg och maxlasten 520 kg. Tanken rymmer 65 liter. Bränsleförbrukning blandad körning 1,0 l/mil med V6-motor. Toppfarten är 180 km/h och accelerationen 10,5 s 0-100 km/h med V6.

Modell: Hyundai Tucson