Sök
Honda CR-V 2007

Honda CR-V 2007

Mjukaste SUV:en

2006-11-22

Nya CR-V är en kursändring för Honda och en intressant crossover mellan familjekombi och SUV. Testarna är mestadels imponerade när bilen jämförs med likvärdiga konkurrenter.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 "The softest roader yet"
Edmund's "This sport-ute's for girls"
What Car 4/5 "A 4x4 with a conscience"

Vad tycker testarna?

Samtliga gillar nya CR-V och menar att den passar den tänkta målgruppen yngre småbarnsföräldrar ganska väl. Men det gäller främst den amerikanska marknaden där CR-V är en ganska liten SUV, medan den i Europa får anses  rejäl och rymlig. Den är betydligt modernare än föregångaren och mindre terrängbilsbetonad. CR-V beter sig lika bra på vägen som en bättre mellanklasskombi, skillnaden är att man sitter högre och att bilen faktiskt har drivning på alla fyra, även om den inte har mycket att hämta utanför asfalten.

Autocar

"The softest roader yet"

Honda CR-V 2007 sidanBrittiska Autocar imponeras över Hondas radikala gör-om-mig kur som har gjort CR-V till den SUV som är bäst att köra på vanlig väg. Den överglänser till och med många mellanklasskombi och Honda har också utvecklat bilen med tanke på bilar som Honda Accord och VW Passat. Det som är kvar av originalkonceptet är fyrhjulsdrift (tillval på vissa marknader) och en högre sittställning, perfekt för att glida in i stolen från stående läge. Samtidigt är lasttröskeln till bagageutrymmet befriande låg och trots mindre yttermått är rymligheten klart godkänd. Baksätet kan dessutom skjutas i längsled för att frigöra ben respektive bagageutrymme. Sittpositionen utmärks av bra sikt runtom samt god ergonomi. Den kunde kanske ligga ännu bättre på vägen, men för en familjebil är den utmärkt.

Källa: Autocar (GB) 1 nov 2006

Edmund's

"This sport-ute's for girls"

Honda CR-V 2007 bakEdmund's slås testaren av att Honda gått en annan väg än konkurrenterna, som hela tiden blir större och dyrare i drift. Målgruppen för nya CR-V är kvinnor i 30-års åldern med ett litet barn. Det har medfört en rad tänkvärda förbättringar i form av bakdörrar som öppnar 90 grader, ett rymligt bagageutrymme i två plan samt en konventionell baklucka utan reservhjul som är lättare att öppna och stänga än den gamla sidohängda luckan. Dessutom kan CR-V förses med ljudingång för musikspelare. Placeringen av reglage är mer ergonomisk, inklusive växelspaken som numera sitter i den övre mittkonsolen. Edmund's tycker att väghållningen gränsar till atletisk, tack vare en mer vridstyv kaross. Andra förändringar är bättre ljudisolering men sämre vändkrets. Honda CR-V känns inte längre som en budget-SUV och så länge den köpande mamman (pappan) inte kräver mer motorkraft finns allt som behövs menar Edmund's.

Källa: www.edmunds.com (US)

What Car

"A 4x4 with a conscience"

Honda CR-V 2007 framWhat Car tycker att CR-V är en fyrhjulsdriven, högbyggd bil för alla som oroas av den pågående anti-SUV trenden. Det är en familjevänlig, rymlig bil som fått ett välbehövligt lyft designmässigt. Den är också renare och billigare i drift, kort sagt en mycket modernare bil på alla sätt. Inuti sätter den en ny standard i klassen vad gäller kvalitetskänsla och smartness. Kardantunnel saknas helt både fram och bak i bilen vilket bildar ett helt plant golv. Eftersom nya CR-V är bredare och har skjutbart baksäte finns gott om plats i kupén. Vidare har bilen försetts med en rad smarta förvaringsfack som inkluderar dubbla handskfack, lönnfack under passagerarstolen samt ett stort fack mellan framstolarna. Motorerna räcker till, dieselmotorn är inte lika tyst som i Honda Accord men ändå en av de bästa i klassen. Drivsystemet är inget för terrängbruk och fjädringen är i hårdaste laget över ojämnheter i vägbanan.

Källa: What Car (GB) dec 2006

Cirkapris: 231900 kronor

Produktfakta: Honda CR-V är en femdörrars kompakt SUV med fyrhjulsdrift och fyrcylindrig bensin- eller dieselmotor på 150 respektive 140 hk, den senare med partikelfilter. Båda har sexväxlad manuell låda. CO2-utsläpp med bensinmotor är 192 gram/km. 0-100 går på 10,2 sekunder, bränsleförbrukning 8,1 liter per 100 km blandad körning. Maximal dragvikt har ökat från 1500 till 1600 kg (bensinmotor) respektive 2000 kg (dieselmotor). Främre nackstöden har whiplashskydd och ESP är standard. Baksätet kan skjutas framåt eller bakåt 15 cm för att skapa mer ben- eller bagageutrymme och ryggstödets lutning kan ställas steglöst. Bland tillbehören märks adaptiv farthållare samt strålkastare med kurvljusfunktion. Mått 4525x1820x1675 mm. Bagageutrymmet tar 556 liter med uppfällt baksäte. Tjänstevikt cirka 1500 kg. Cirka priset gäller comfort bensin.

Tillverkare: Honda