Sök
Alfa Romeo Crosswagon

Alfa Romeo Crosswagon

Fräsch 4-hjulare

2004-09-21

Alfa Romeo lanserar nu Crosswagon som är en förhöjd, fyrhjulsdriven 156 Sportwagon. Blandade omdömen i testerna.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Mer kommunikativ"
Car "Slight oversteer"
Auto Bild Alles Allrad "Komfortabler"
Auto motor & sport "Greppet på asfalt extremt bra"

Vad tycker testarna?

Det är med viss förväntan testarna skriver om nya Crosswagon. Detta är den första fyrhjulsdrivna modellen Alfa producerar. Borta är den sportiga känslan av att köra en Alfa, fyrhjulsdriften gör den lite trög och beräknande i alla fall i stadstrafik. Att det är en stadsjeep man kör råder dock ingen tvekan om. Det känns segare vid start och man får mindre gensvar. Positiva kommentarer om designen. Detta är en fräsch modell med snygga detaljer runt om. Testarna påpekar i positiva ordalag att Torsen-centralsystemet fördelar kraften fram och bak bra och ger samtidigt en bekväm körning. 156 Crosswagon måste dock först komma upp i varv, innan det helt kommer till sin rätt.

Teknikens Värld

"Mer kommunikativ"

Alfa156CrosswagonTeknikens Värld provkör de båda nya modellerna Crosswagon och Sportwagon Q4, och tycker att 156 med fyrhjulsdrift reagerar snabbt på kommandon och att Crosswagon erbjuder en betydligt mjukare körning än sportigare Q4. Det är Pirellidäcken som gör sig påminda och i kurvor är bilen något understyrd och man får som regel god kontroll över körningen. Det är småsaker som gör intryck på testarna, bland annat en skön träratt, pedalplattor i borrad aluminium och snygga inredningsdetaljer. Testarna är förväntningsfulla över om vad marknaden kommer att tycka om den nya Q4 och om priset kommer att bli konkurrenskraftigt.

Källa: Teknikens Värld nr 17, 2004
Car, september 2004
Auto Bild Alles Allrad nr 9, 2004
Auto motor & sport nr 17, 2004

Car

"Slight oversteer"

ar-intCar testkör första 4-hjulsdrivna Alfan och konstaterar att den är något överstyrd och ganska slö i början. Det gäller att använda växlarna rätt för snabb och komfortabel acceleration och bra körvärden. Något upphöjt sitter man som trogen Alfa-förare. Tillverkaren har höjt förarsätet med hela 65 mm vilket känns. Ett nytt fräscht chassi kombineras med nya designdetaljer på bilen. Snygga stötfångare och större hjuldimension är några drag man lägger märke till. Förbluffad fastställer testaren att det inte finns någon logotyp på bilen som säger att det är en 156. I stort sett erbjuder Crosswagon en trevlig körning.

Auto Bild Alles Allrad

"Komfortabler"

ar-swÄven tyska Auto Bild Alles Allrad betygsätter nya fyrhjulsdrivna Crosswagon och fastslår att priset är bra och konkurrenskraftigt. Nu får konkurrenterna se upp! Man får mycket bil och en hel del tekniska finesser för pengarna. Torsen-centralsystemet är den nyaste innovationen som fördelar kraften fram och bak. Nu får man snabb reaktion och komfortabel körning. Crosswagon kör bättre på landsvägen än i stadstrafik. Under långsam körning visar inte bilen upp sin bästa sida. Det är när hastigheten stiger som man ser fördelarna med modellen. Mycket utrymme finns inte för bagage. Men 156 Crosswagon är en bil med attityd och prestige, menar testarna.

Auto motor & sport

"Greppet på asfalt extremt bra"

Auto motor & sport provkör båda modellerna och tycker att Crosswagon kan klassas som en blandning mellan en SUV och en kombi. Torsen-centralsystemet reglerar kraften mellan fram- och bakaxel elektroniskt, men kanske lite för mycket framtill. Man provkör nya Q4 på Sardiniens kurviga vägar och fastställer att bilen är tyst och ger en behaglig och skön körning. Antisladdsystemet kan inte kopplas ur. På asfaltvägar greppar Sportwagon bättre och kränger mer än Crossen, som känns tung och seg. Däremot känns styrningen rastlös på sportmodellen. Testarna hade nog hellre sett att det satt en bensinmotor i modellen. Sportwagon kommer inte riktigt till sin rätt med en 150-dieselhästars motor.

Cirkapris: 300000 kronor

Produktfakta: Fyrhjulsdrivna statsjeepen Alfa Romeo Crosswagon har en 1,9 JTD 16V Multijet motor på 150 hk. Växellådan är 6-stegad manuell. Ett Torsen-system fördelar kraften mellan fram- och bakhjul. Modellen accelererar från 0-100 km/tim på 10,2 sekunder och toppfarten är 200 km/tim. 156 Crosswagon drar omkring 0,68 liter per mil blandad körning och tanken rymmer 50 liter. Bilen är utrustad med ventilerade skivbromsar fram och bak, antisladdsystem, antispinnsystem och 17-tumsfälgar. Karossen mäter 444x177x150 cm. Den sportigare varianten som är 3,5 cm lägre heter Sportwagon Q4. Spådd att lanseras i Sverige under hösten 2004. Priset är ungefärligt.