Sök
Opel Insignia Tourer

Opel Insignia Tourer

Utseende framför funktion

2009-04-30

Opel har pensionerat den kantiga Vectran och släpper loss Insignia Sports Tourer. Lite mindre praktisk, men mycket mer utseendemässigt tilltalande.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport ”En helt ny värld”
Vi Bilägare ”Ett par snäpp upp jämfört med Vectra”
Autocar ”Quietly impressive”

Vad tycker testarna?

Opel har tagit ett par kliv närmare BMW och Audi men framför allt Ford med kombiversionen av Insignia. Man har förlängt bilen, kortat axelavståndet och åstadkommit en kombi som inte är lika praktisk som Opel Vectra, men snyggare och trevligare att köra. Kurvtagningen upplevs som riktigt rolig även om en testare anmärker på att det är just på krokig landsväg som klasskillnaden mot en Ford Mondeo är störst. Insignia Tourer kommer med hela sju motorer, 2-litersdieseln upplevs som typiskt knattrigt trist och lite vek, medan den lilla 1,6-liters bensinturbon får det att rycka i mungiporna på testarna. Inredning och standardutrustning känns generös och modern.

Auto Motor & Sport

”En helt ny värld”

Opel Insignia Tourer 1Opel Insignia Sports Tourer är mer trendkombi än lastdito enligt svenska Auto Motor & Sport. Faktiskt sväljer bilen mindre bagage än Vectra. Intresset för denna livsstilskombi är ändå stort, kanske är det den sportiga looken. Utsidan är läcker och inredningen är modern med en detaljkvalitet som närmar sig BMW och Audi. Insignia Tourer är längre än sin föregångare men har samtidigt kortare axelavstånd vilket inte bara krympt bagageutrymmet utan även baksätet. Det är dock en bekväm upplevelse att sitta i Insignia Tourer både bak och fram. Körningen upplevs som trygg och exakt om än okänslig med elservo. Turbomotorn har kraft utan att dra mer än 0,79 l/mil.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 7 2009

Vi Bilägare

”Ett par snäpp upp jämfört med Vectra”

Opel Insignia Tourer 2Vi Bilägare tycker att beteckningen Sports Tourer stämmer bra. Bilen är pigg trots sin längd på nästan fem meter och vikt runt 1700 kg. Kombin känns som en sportbil genom kurvorna, speciellt om man investerar i det aktiva chassiet Flex-Ride. Dieselnyheten på 190 hk imponerar inte på samma sätt som den lilla bensinturbon. Standardutrustningen är generös, lastvolymen är både mindre och större än tidigare beroende på hur man gör med sätena. Huvudutrymmet bak är bättre och överlag har Insignia Tourer en kvalitetskänsla som gamla Vectra saknade.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 5 2009

Autocar

”Quietly impressive”

Opel Insignia Tourer 3Det är inte bara ett dåligt beslut av Opel att krympa lastutrymmet i sin största kombi, tycker Autocar. Den nya längden gör förvisso att du fortfarande får plats med relativt mycket, men framförallt har bilen ett utseende som Vectra aldrig var i närheten av. Dieselmotorn har ett starkt vridmoment som jobbar i det tysta. På mindre vägar märks skillnaden mot Ford Mondeo. Fjädringen är inte i samma division, inte heller styrningen. Med andra ord får Insignia Tourer lite samma roll som gamla Vectran, om än i ett snyggare paket; hyfsat praktisk, begärlig och välbyggd, men utan spetsen som behövs för att vinna den respekt som Ford ändå sitter på.

Källa: Autocar (GB) 25 mars 2009

Cirkapris: 255000 kronor

Produktfakta:

Opel Insignia Tourer 1,6 Turbo Edition
Motor: 4-cyl 1,6 bensinturbo, 180 hk och 230 Nm vid 2200 v/min
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda och framhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h 8,9 s. Toppfart 220 km/h.
Bränsleförbrukning: 0,79 l/mil, koldioxid 181 gram/km
Mått: 490x185x152 cm
Bagagevolym: 540-1530 liter
Utrustning urval: Takrails, 17 tums fälgar, farthållare.

Tillverkare: Opel