Sök
MG ZT

MG ZT

Brukspatronsracer

2002-06-09

MG ZT är en förklädd och upphottad Rover 75 med 190 hk V6 som gör 0-100 på 7,5 sekunder. Omdömena är delade i testerna men design, styrning och bromssystem får fina omdömen.
Testkälla Kommentar
Car "Feel of something far more expensive"
Auto Motor & Sport "Mycket kontrollerat väguppträdande"
Teknikens Värld "Potent och underhållande"

Vad tycker testarna?

Samtliga testare anser att MG ZT är snygg att se på och att det finns många väl genomtänkta detaljer. Styrning får bra omdöme tillsammans med vägkänsla och bromssystem. Omdömena om motorn går isär, någon anser att bilen är den bästa som testats från Rover/MG. En annan testare menar att motorn inte går särskilt bra ihop med den i övrigt sportiga framtoningen.

Car

"Feel of something far more expensive"

Utmärkt förarposition
Utmärkt förarposition

Car anser att bilen är snyggt omgjord jämfört med Rover 75, men det är inte en av de mest utrymmesrika i klassen. Golvet i bagageluckan är högt och hela utrymmet är ganska långt. Såväl möjligheten att separat öppna bakluckans ruta som öglorna i bagageutrymmet är trevligt. Exteriören är bra och den aggressiva grillnosen ser övertygande ut, bilen har fått ett både utmanande och dyrt utseende. Förarutrymmet är förbättrat där de pergamentfärgade visartavlorna och träiga detaljerna har ersatts av detaljer i stålvitt och metallgrått med propra och välstoppade stolar. Läderinfattningen är bra och växelspaken har blivit något kortare. När man väl gjort alla inställningarna är förarpositionen utmärkt, trots att ryggsätena kan vara något smala för bredare personer. Testaren anser att bilen överhuvudtaget känns mycket solid och stabil på motorväg och dess framhjulsdrift är den bästa testaren sett. Styrningen är utmärkt och bromssystemet uppvisar utmärkt känslighet. MG ZT ger bättre körglädje än t.ex. Alfa Sportwagon. Den är även mer prisvärd än V6 Mondeo och det är den bästa MG/Rover testaren kört hittills.

Källa: Car November 2001
Auto Motor & Sport nr 11 2001
Teknikens Värld nr 10 2002

Auto Motor & Sport

"Mycket kontrollerat väguppträdande"

Sport och komfort
Sport och komfort

Auto Motor & Sport påpekar att MG ZT baseras på Rover 75 och jämfört med denna sitter fronten 20 mm lägre både fram och bak. Designen är smakfull, nätgrillen ser kaxig ut och har fördelen att ge mer kylluft. Strålkastarinsatserna är mörka och kromlisterna borta, medan bakluckan har fått en vinge som uppges förbättra högfartsstabiliteten. Testaren anser att ett stort arbete har lagts ned på ombyggnaden vilket gör mycket för styrkänsla och uppträdande. Framfjädrarna är 72 procent styvare. Detta är kombinerat med grövre krängningskammare som fram är 17 procent styvare och bak hela 167 procent styvare och medför större påfrestningar för hjulupphängningarnas bärarmar, vilka också gjorts styvare. Gången är följaktligen något stel, men sättningen upplevs som en perfekt avvägning mellan sport och komfort. Mindre sportig är den långslagiga V6-motorn där effekten har höjts men den mjuka karaktären är kvar.

Teknikens Värld

"Potent och underhållande"

Ombearbetad front
Ombearbetad front

Teknikens Värld uppmärksammar att till Sverige kommer antagligen tre versioner av MG ZT med 190, 260 och 385 hästkrafter. Här testas den förstnämnda där testaren anser att bilen har en säregen kaross och alla kromdetaljer är ersatta med plast lackerad i bilens färg. Framförallt fronten har omarbetats från Rover 75 med hönsnätsgrill och stor spoiler. Även inredningen har bytts ut, panelerna är i mörkgrå plast istället för träimitation vilket är till fördel. De ovala mätartavlorna är vita vilket är snyggt och lättavläst, och allt känns gediget och väl ihopskruvat. Vidare är stolarna sportiga med bra sidostöd. Bilen ligger väldigt fint på vägen med sänkt chassi och fastare fjädring. Väggreppet är imponerande men något aktivt antisladdsystem finns inte att tillgå, vilket kunde behövas på regnvåt asfalt. Den hårdare fjädringen förtar lite av komforten men det blir inte olidligt stötigt. Det bullrar mycket från däcken i nästan alla farter, särskilt om vägen är det minsta ojämn. Motor och växellåda är inget fel på men de matchar inte riktigt det fina chassit. 13 extra hästkrafter i motorn men maskinen är ganska slö under 3500r/min.

Cirkapris: 300000 kronor

Produktfakta: MG ZT har måtten 4745x1778x1407 mm, axelavstånd på 275 mm och spårvidd på 151 mm. Bagagevolymen ligger på 432 liter. Tjänstevikten är 1600 kg och bilen tar en maxlast på 390 kg, taklast på 80 kg samt maximal släpvagnsvikt på 1600 kg. Motorn i MG ZT 190 är en tvärställd V6 på 2,5 liter och 190 hk med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Det kommer även finnas motorstarkare alternativ. Vändcirkeln är 11,4 m och bromsarna är låsningsfria med ventilerade skivor fram och bak. Däcken är av typen 225/45 R18 med en fälgbredd på 7,5 tum. Det maximala vridmomentet är 245 Nm vid 4000 r/min. Bilen har framhjulsdrift och manuell 5-växlad låda. Accelerationen 0-100 km/h går på 7,5 sekunder och toppfarten är 225 km/h. Bränsletanken tar 65 liter och bränsleförbrukningen är vid blandad körning 0,98 l/mil. Priset avser MG ZT 190 och är ungefärligt då bilen inte är lanserad i Sverige ännu.

Modell: MG ZT