Sök
MG ZT 260

MG ZT 260

Bakhjulsdriven överraskning!

2004-10-24

MG ZT 260 är en unik bil för den som gillar att gå mot strömmen. Testarna är alla överförtjusta i den mullrande V8:an.
Testkälla Betyg Kommentar
EVO 4,5/5 “Big-hearted driver’s car”
Top Gear ”A proper V8 noise”
Car “It’s a great road car”

Vad tycker testarna?

Testarna är alla imponerade av MG Rovers skaparteam som utrustat nya ZT med såväl V8 som bakhjulsdrift. Alla gillar mullret från motorn och hävdar tveklöst att det låter äkta. Två av testarna menar att MG ZT 260 är en bil för de som gillar att gå mot strömmen. Medan en tredje tycker att MG vänder sig till en bredare publik med en relativt lättkörd bil, som snabbt kan uppskattas för sin balans men även för sin flexibilitet.

EVO

“Big-hearted driver’s car”

mg260bEVO tycker att bilen är mycket körvänlig och ger den gott betyg för väguppträdande. Testaren berömmer bilens dynamik och balans samt tycker att den behåller sin fina kvalitet även på sämre underlag. EVO understryker den genuina känslan av att bilen är byggd för att passa V8-krafterna och bakhjulsdrift. Även om detta resulterar i en tungviktare anser testaren att flexibiliteten inte behöver ge vika för vikten. Vridet får positivt omdöme, men trots det önskas mer kraft och reaktion när man trampar på gasen. Vidare ger EVO minusbetyg till den manuella femväxlade lådan där man anser att MG kunde ha definierat den femte växelns spår lite tydligare. EVO summerar MG:s nykomling som mindre lekfull, men snällt nog kräver den inte världens bästa bilförare för att briljera.

Källa: Till Top Gear's startsida
Till Evo's startsida
Car, januari 2004

Top Gear

”A proper V8 noise”

Top Gear tycker att MG ZT 260 är en bil för den som gillar att gå mot strömmen. Det finns likvärdiga mellanbilar med samma kraft för ett lägre pris på marknaden, men är man ute efter något unikt ska man välja MG ZT 260. Den mullrande V8-motorn får beröm för sin rena kraft som gör att man knappt behöver bry sig om att växla. Och tur är väl det för även denna testare menar att kvaliteten på växlarna kunde varit bättre. Top Gear uttrycker stor besvikelse när man tittar under huven och undrar om någon på MG kan ha glömt att snygga till därunder? Motorns klassiska muller gör dock att förlåtelsen ligger nära. Testaren uppskattar vridet som kommer till sin rätt främst på 3:ans och 4:ans växel.

Car

“It’s a great road car”

mg260intCar understryker att MG ZT 260 är startskottet för en helt ny generation MG-bilar. Utseendemässigt bjuder den inte på några större förändringar förutom det extra avgasrörsparet. Det är motorn man betalar för och Car tycker om att man blir påmind om dess existens under körning. Car ger även beröm åt motorns flexibilitet och fler än fem växlar behövs knappast. Testaren tycker att kopplingen och bromsarna är tröga och bilen kan bli en besvikelse för den som är ute efter ivrig respons från gaspedalen.

Cirkapris: 370000 kronor

Produktfakta: MG ZT 260 är en fyrdörrars sedan med en frontmonterad, längsgående V8-motor på 4,6 liter och dubbla överliggande kamaxlar. Bilen är bakhjulsdriven och har en tjänstevikt på 1680 kg. 260 hk ges vid 5000 varv/minut och maximalt vrid är 410 Nm vid 4000 varv. Toppfarten är 250 km/tim och 96 km/tim nås på 6,2 sekunder. Bränsleförbrukningen är cirka 13,2 liter/100 km vid stads- och landsvägskörning. MG ZT 260 har en manuell växellåda med fem växlar. Automat finns ännu inte som tillval. Mått 475x178x143 cm.

Modell: MG ZT 260