Sök
Mercedes S400 Hybrid

Mercedes S400 Hybrid

Hybrid som förtjänar hybris

2009-10-28

Mercedes S400 Hybrid är den första tyska serietillverkade bilen med elektrisk hjälpmotor. Modellen är ett direkt svar på Lexus framgångar med tysta och miljövänliga elhybrider.
Testkälla Betyg Kommentar
Vi Bilägare - "Nio år och två generationer efter Toyota Prius"
Teknikens Värld - ”Raderar ut miljöskammen”
Auto Motor & Sport 4,5/5 ”En av världens absolut bästa bilar”
Autocar 4/5 ”A good deal livelier than the S350”

Vad tycker testarna?

Det finns en del kritik mot att en elhybrid kommer fram ur den tyska bilproduktionen först nu, men det råder heller ingen tvekan om att resultatet uppskattas. Mercedes S400 Hybrid vinner testarnas uppskattning med sin imponerande acceleration och Mercedes sedvanliga känsla för komfort och detaljer. Det finns bilar som tar miljötänkandet något längre, men inte med samma lyxkänsla.

Vi Bilägare

"Nio år och två generationer efter Toyota Prius"

Det är en överraskning att Mercedes-Benz är den första tyska biltillverkaren att ge sig på elhybrider, men det är långt efter Toyota Prius. Start- och stoppfunktionen är effektiv och släcker motorn under 15 km/h. Elmotorn hjälper till att hålla förbrukningen nere såväl vid start som på landsvägen. Utan elmotor skulle den bantade V6:an inte ha mycket att komma med, men 160 Nm extra från elmotorn gör att den två ton tunga bilen gör 0-100 på 7,2 sekunder. I övrigt är S400H allt en Mercedes förväntas vara i form av komfort, lyx, prestanda och utrymme.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 11 2009

Teknikens Värld

”Raderar ut miljöskammen”

Det är ingen dålig bedrift Mercedes-Benz utför med S400 Hybrid. Att få ner en tvåtonskoloss under 0,79 liter per mil, att jämföra med Volvo V70 med minsta tvålitersmotorn som drar 0,86, är stordåd. Samtidigt är det något av ett måste sedan miljötänket blev paradigm och Lexus RX 450h drar som jämförelse bara 0,63 liter. Som vanligt är interiören toppklass, trots litiumjonbatteriet är utrymmena enorma. Det rejäla axelavståndet suddar ut vägojämnheter och stolarna är av högsta komfort. S400 hybrid luktar samvetslättnad men är en första indikation på vad som snart finns i många nya (och dyra) bilar.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 18 2009

Auto Motor & Sport

”En av världens absolut bästa bilar”

Auto Motor & Sport jämför S400 Hybrid med Lexus LS 600h. Bägge har elmotorer som laddas vid inbromsning, men LS 600hs elmotor tar över helt vid långsam stadskörning till skillnad från S400. En miljöpoäng till Lexus, som dock går förlorad vid övrig körning. Den 400 kg tyngre japanen kan inte konkurrera med bensinförbrukning och Lexus har mer satsat på stil än miljö. Ingen av bilarna är något accelerationsmonster och de extra kilona känns genom kurvorna. Mercedes lösning med det mindre litiumjonbatteriet fram ger bättre bagageutrymme än i Lexus. Mercedes vinner poängseger men har man pengar är det bara en fråga om skillnader i smak.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 16 2009

Autocar

”A good deal livelier than the S350”

Brittiska Autocar imponeras av Mercedes S400 Hybrids förhållandevis goda acceleration och gillar hur el- och bensinmotor samarbetar till synes sömlöst. Klapp på axeln delas även ut för det bibehållna bagageutrymmet liksom start- och stoppsystemet, även om S400 Hybrid baseras på S350 så finns det nästan mer krut i miljöbilen. Detta hindrar inte det faktum att den kommande S350 CDI lär cementera dieselmercans dominans på den brittiska marknaden.

Källa: Autocar (GB) 13 maj 2009

Cirkapris: 887000 kronor

Produktfakta:

Mercedes S400 Hybrid
Motor: V6 bensin samt trefas elmotor, 279 + 20 hk resp 385 Nm.
Kraftöverföring: Motorer fram, bakhjulsdrift, sjuväxlad automatlåda.
Prestanda 0-100 7,2 sek, maxhastighet 250 km/h.
Förbrukning: 0,79 l/mil blandad körning. Koldioxid 186 gram/km.
Mått: L 509/B 187/H 148 cm.
Tjänstevikt: 1955 kg.
Bagageutrymme: 560 liter.
Utrustning: Elbaklucka, läderklädsel, luftfjädring.

Tillverkare: Mercedes