Sök
Jaguar S-type

Jaguar S-type

Imponerar inte

2002-03-12

S-type är en Fordbaserad Jaguar med V6 eller V8 och automatlåda. Testarna låter sig inte imponeras så lätt och den anses inte riktigt motsvara förväntningarna som kommer av priset.
Testkälla Betyg Kommentar
Consumer Reports 4/5 "Pleasant but unexeptional"
Car "The signs are good"
Aftonbladet/Ams 4/5 "Ett starkt alternativ"
Edmund's "Only one cupholder"

Vad tycker testarna?

De testare som inte är från England är ganska svårflörtade av charmen hos Jaguar S-type. Den är alldeles för lik sina billigare Ford-kusiner och imponerar varken kvalitetsmässigt eller komfortmässigt. Delvis är den dock påkostad på klassiskt Jaguar-vis men den räcker inte ända fram gentemot sina tyska konkurrenter BMW och Mercedes.

Consumer Reports

"Pleasant but unexeptional"

S-type känns ordinär
S-type känns ordinär

Consumer Reportslåter S-type möta tufft tyskt motstånd i form av Audi A6 2,7T, MB E320 och BMW 530i. Den sistnämnda får omdömet ”the best car we’ve tested” vilket inte säger lite från denna källa. Även Mercedes och Audi får bra betyg (mellan 4,5 och 5 av 5). Här framstår S-type som en medelmåtta vilket den alltså inte är med betyget fyra av fem. Alla fyra utom Audin rekommenderas av testaren, eftersom denna även i USA dras med ett tveksamt kvalitetsrykte precis som Volkswagen. S-type är en bra bil men når inte riktigt den standard dess image skvallrar om. Här föredrar testaren istället den amerikanska, billigare kusinen Lincoln LS. Bilen är kompetent på mycket och utmärkt på vissa områden men matchar inte övriga bilar i testet vare sig det gäller köregenskaper, komfort eller kvalitetskänsla. Bekväma säten vägs upp av trång interiör och saknad av krockgardiner i taket. Den klassiska lyxiga Jaguarkänslan saknas då S-type är en ordinär bil som inte sticker ut. Dock är den bra på undanmanöver och bra bromsar hör också till förtjänsterna hos S-type, liksom en skön V8. Däremot inte bagageutrymmet.

Källa: Till Consumer Reports hemsida
Car February 2002
Till Aftonbladets hemsida
Till Edmunds' hemsida

Car

"The signs are good"

S-type R är fyrhjulsdriven
S-type R är fyrhjulsdriven

Engelska Car placerar S-type på plats 6 bland sina 40 ”cars that matter” år 2002. Car är måhända mer patriotiskt inställda mot det anrika märket Jaguar än övriga. Här testas den hormonstinna S-type R med 400 hk stark motor. Car är dock negativa till den modernt (läs tråkigt) utformade instrumentbrädan à la X-type. Skillnaden mot vanliga S-type är annars större bromsskivor och en sexväxlad specialväxellåda. Säkerhetstekniken inkluderar ett system kallat CATS som bland annat anpassar fjädringen och växlingen efter körstil och underlag. Dessutom styr den fördelningen av drivkraft mellan bakre och främre hjulpar.

Aftonbladet/Ams

"Ett starkt alternativ"

Lite 60-tals look
Lite 60-tals look

Aftonbladet/Auto Motor & Sportjämför S-type V6 Executive mot BMW 528i och Volvo S80, och menar att konstruktörerna av S-type medvetet har sneglat på klassledande BMW även om den skiljer sig åt till utseendet. Mer som en 60-talare, tycker testaren om den retroaktiva utsidan som är stabil i hög fart men lider av oljud från fartvinden. På insidan luktar det som vanligt gott i en ny Jaguar. Baksätet rymmer två vuxna utan problem, men inte fler. Trångt är det också i det minimala bagageutrymmet. S-type har riktigt bra vägegenskaper men antisladd rekommenderas till alla tre bilarna. Prestanda och förbrukning är ungefär densamma i alla tre, men Jaguaren drar mest och är långsammast, trots starkast motor på pappret. Växellådan får också en del kritik för att växla ryckigt och rekommenderar manuell låda istället. S-type är inte helt olik BMW men inte lika bra (betyg 5 av 5) om än ett starkt alternativ. Volvon är bästa köp med betyget 4 av 5, liksom S-type.

Edmund's

"Only one cupholder"

Navigationsskärmen på fel sida?
Navigationsskärmen på fel sida?

Amerikanska Edmund’s kommenterar modet för dagen i bilbranschen: att dela bottenplatta. Det gör S-type med Lincoln LS och Edmund’s bestämmer sig för att köra båda bilarna under flera dagar för att leta skillnader och likheter. Utseendemässigt är det retro som gäller även om flera linjer bär misstänkta drag från mindre glamorösa konkurrenter. En hel del saker är faktiskt identiska interiört i de båda bilarna, trots att det skiljer mer än 100,000 kr i pris mellan dem. Reglagen fungerar lite sådär men designen är rättfram och allt är enkelt att använda. Ont om stuvfack är det dock då handsfacket upptas av CD-växlaren och mittkonsollen av biltelefonen. Känslan är allt annat än exklusiv förutom i lädersätena. Och varför bara en mugghållare? Och navigationsskärmen (extrautrustning) är enbart vinklad mot passageraren. Röststyrningen är intressant och fungerar bra om man bara använder korrekt engelska. Varken New York-, sydstats- eller Cockneydialekt fungerar enligt Edmund’s. Båda bilarna har bra drag i motorn men växlingarna hinner inte med vid fullt gaspådrag. Men det lär nog inte målgruppen märka, tror Edmund’s. Frågetecken för byggkvaliteten i både LS och S-type men Edmund’s föredrar Lincoln.

Cirkapris: 410000 kronor

Produktfakta: Jaguar S-type är den första Ford-utvecklade modellen och lanserades 1999/2000. Bilen är bakhjulsdriven och bygger på samma platta som de amerikanska Lincoln LS och Ford Thunderbird. S-type finns med 2,5-liters eller treliters V6 bensinmotor på 200/240 hk eller en 4,2-liters V8 på 300 hk och femväxlad automatlåda. Dessutom en turboladdad V8 på 400 hk i form av S-type R. Med den större V6:an går 0-100 på drygt nio sekunder och toppfarten är 230 km/h. På den engelska och amerikanska marknaden finns ett system för röststyrning av klimatanläggning och radio med mera. Läderklädsel är standard i Executive-versionen, liksom eltaklucka och elstolar. Priset avser V6 240 hk Executive.

Modell: Jaguar S-type