Sök
Cadillac CTS-V

Cadillac CTS-V

Saknar lyxkänsla

2005-12-28

Cadillacs nya CTS-V är en ovanlig syn på vägarna med sitt kantiga och okonventionella utseende. Tyvärr lyckas den inte imponera på testarna, som anser att den fortfarande har en bit kvar.
Testkälla Betyg Kommentar
Bilmagasinet - ”Taper på detaljene”
Autocar 2,5/5 “Shiny wood and cheap plastic”
EVO 3,5/5 ”Not in the same league as the others”

Vad tycker testarna?

Testarna är överens om att interiören är ett av bilens största problemområden. Det är för mycket plast och kvalitetskänslan är inte så hög som priset anger. Även sittkomforten får en släng och två av testarna ogillar de stora och klent stoppade sätena. Stort minus för att ratten inte kan justeras på längden. När bilen bedöms utifrån köregenskaperna skrapar den ihop ett bättre betyg. Den uppträder stabilt och med stor auktoritet på vägen framförallt vid högre hastigheter. Prestandan och gensvaret är helt ok med tanke på bilens storlek, men går inte att jämföra med de allra bästa. Bilens fjädring är känslig för gropar och andra små hinder i vägen. Bensinförbrukningen är hög och en testare tror att det kan bli ett dyrt ägande i längden.

Bilmagasinet

”Taper på detaljene”

Cadillac CTS-V sidanNorska Bilmagasinet som provkört värstingmodellen anser inte att Cadillacs sportsedan ger tillräckligt med valuta för pengarna. I synnerhet är det insidan som inte lever upp till priset. Interiören är plastig och förarpositionen blir inte den bästa, eftersom ratten saknar möjlighet att justeras på längden. Hög bensinförbrukning och osäkert andrahandsvärde skapar ett instabilt ekonomiskt ägande. Däremot är insidan rymlig och erbjuder hög komfort. Om man fokuserar på köregenskaperna är det bättre tongångar hos testaren. Motorn låter precis så bullrigt och stort som en V8:a ska göra och den är förhållandevis snabb, även om den är tung. Just storleken och det hårda utseendet är två av bilens främsta kännetecken och den aggressiva fronten kommer att ingjuta stor respekt på vägarna. Under körning uppträder den balanserat och med hög kontroll. Styrningen är precis men något överkänslig. Bromsarna hanterar den tunga bilen på ett förtjänstfullt sätt. Det är på de små detaljerna CTS-V sladdar efter.

Källa: Bilmagasinet (NO) nr 9 2005

Autocar

“Shiny wood and cheap plastic”

Autocar har provkört modellen med en V6a på 3,6 liter och CTS-V får med nöd och näppe godkänt. Den har en del goda egenskaper såsom en ovanlig och intressant design. Hanteringen av bilen är inte alls dum och den ger ett piggt och säkert intryck på vägen. Däremot är inte komforten den bästa och bilen är känslig för gropar och andra små hinder. Detta problem blir inte mindre av att stolarna är klent stoppade, breda och oergonomiskt utformade. Dessutom blir ljudet från däcken smått irriterande vid längre körningar. Det bör nämnas att materialvalen på insidan andas allt annat än lyx och kvalitet. Däremot är CTS-V rikligt utrustad. I stadstrafik är bilen smidig och den manuella lådan drar på fint även vid låga varvtal. Sänker man farten och tar sikte på en parkeringsficka så ställs man inför en stor utmaning, eftersom sikten bakåt är dålig och det är svårt att hålla koll på bilens yttre dimensioner. Att bilen saknar backsensorer ses som en rejäl miss. Även om utsidan är stor är det rätt trångt inne i bilen, särskilt på höjden. Bagageutrymmet är inte heller så rymligt som det ger intryck av att vara. Totalt sett får bilen enligt Autocar svårt att hävda sig mot konkurrenter som Mercedes, Audi och BMW.

Källa: Autocar (UK) 19 juli 2005

EVO

”Not in the same league as the others”

Cadillac CTS-V bakEVO har jämfört Cadillac CTS-V mot BMW Alpina 5 och Maserati Quattroporte. Cadillac hamnar på sista plats och till vinnare utses Maserati. Cadillac har svårt att uppvisa en lika naturlig och följsam körupplevelse som utmanarna. Det är när man trycker på och satsar lite extra som Cadillacen kommer till sin rätt och bland de tre bilarna så är det CTS-V som tillåter mest aggressiv körning. Det är framförallt i dessa stunder bilen väcker testarens förtjusning. Den har då ett bra och stabilt grepp om vägen och kontrollen är hög. När bilen framförs under mer normala förhållanden tydliggörs bristerna och resan blir betydligt mer turbulent. Stötdämparna får arbeta på högvarv för att göra resan smidig och dessutom är växlingen kantig och klumpig. Interiören imponerar inte, men testaren gillar sätena och förarkomforten anses hög. Utseendemässigt skiljer sig CTS-V mycket från de övriga två och det tar ett tag att vänja sig vid den okonventionella designen. Totalt sett både plus och minus, men kanske sammanfattas det tydligast när EVO skriver att Alpina 5 och Quattroporte spelar i en högre division. 

Källa: EVO (UK) nov 2005

Cirkapris: 525000 kronor

Produktfakta: Cadillac CTS-V är en bakhjulsdriven lyxsedan som går att få med olika motoralternativ. Värstingmodellen är en V8:a på 5,7 liter och 400 hk vid 6000 v/min. Vridmomentet blir 395 Nm vid 4400 varv. 0-100 går på 4,9 sekunder och toppfarten är 262 km/h. Finns med både automat och sexstegad manuell växellåda. Bensintanken rymmer 64 liter och förbrukningen är 1,23 l/mil på landsväg och 1,88 l/mil i stadstrafik. CTS-V är utrustad med totalt sex airbags och stabilitet- och antispinnkontroll är standard. Måtten är 486x179x145 cm och bagageutrymmet rymmer 420 liter. Tjänstevikten är cirka 1746 kg.