Sök
BMW 7-serie 2009

BMW 7-serie 2009

Dyrt men kompetent landsvägsnöje

2008-10-22

Det senaste tillskottet till BMW:s 7-serie får en hel del lovord från testarna men den uppvisar även en del uppenbara brister, såsom högt pris och en inte helt tyst kabin.
Testkälla Betyg Kommentar
Car 4/5 "Dynamic brilliance is assured"
Auto Motor und Sport "Efficient Dynamics"
Autocar "The more entertaining steer"

Vad tycker testarna?

Testarna menar att senaste 7-serien uppvisar positiva egenskaper. Den erbjuder intressanta (men dyra) tillval, styrningen är bra och den ligger stabilt på vägen. En testare påpekar att man snabbt kommer upp i ett pris som ligger närmare miljonen för 7-serien. Komforten är bra, såväl förare som passagerare sitter bra. En testare tycker att ljudnivån i kabinen blir påtaglig i högre hastigheter. V8-motorn svarar snabbt och räcker bra till den stora bilen.

Car

"Dynamic brilliance is assured"

Car menar att denna BMW-modell erbjuder en hel del som skiljer den från konkurrensen, men man måste vara beredd på att alla tillval har ett högt pris. Det kostar att ligga på topp, med andra ord. Hanteringen är bra, styrningen är stabil och bilen ligger stabilt på vägen. Dock ger runflat-däcken en hel del buller. Man har flera olika chassilägen (ICM) att välja mellan, främst sportläget fungerar bra. För att hamna i rätt läge med alla inställningar av aktiv styrning, dämparkontroll med mera krävs dock en hel del knapptryckningar. Styrningen innefattar även bakhjulen, främst i lägre farter vilket underlättar parkering med mera. Komforten är riktigt bra och 7-serien känns nästan kompakt. Såväl förare som passagerare sitter riktigt bra i 750i.

Källa: Car (GB) okt 2008

Auto Motor und Sport

"Efficient Dynamics"

Tyska Auto Motor und Sport tycker att karossen verkar kompakt men den är ändå oväntat rymlig, tack vare ordentliga axelavstånd. Föraren sitter bra med väldesignad instrumentbräda och skön sittposition. Testaren menar att den nya treliters 730d svarar bra på gaspedalen vid högre hastigheter samtidigt som den är behaglig i stadstrafik. Testaren tycker vidare att även bromsarna gör ett bra jobb. 730d tar kurvorna på ett bra sätt och det senaste tillskottet i BMW 7-serien är väl värt att rekommendera enligt testaren.

Källa: Auto Motor und Sport (DE) nr 21 2008

Autocar

"The more entertaining steer"

Autocar jämför BMW 730d med Mercedes S320 CDI, det slutar med seger för BMW som erbjuder en hel del imponerande extrafunktioner så som internetanslutning och övervakning av "blinda fläcken" i backspeglarna. Motorn är pigg och svarar snabbt. Dessutom är dynamiken i chassit påtaglig. Bromsarna är bra men kanske lite väl överkänsliga i låga hastigheter, menar testaren. Annars erbjuder 7-serien bra stötdämpning och åkturen är mycket behaglig. En nackdel är att en hel del ljud tränger in i kabinen vid höga hastigheter med originaldäcken. Bilen är ändå rolig att köra och testaren menar att den trots prisnivån utgör ett bra köp i klassen.

Källa: Autocar (GB) nr 24 sept 2008

Cirkapris: 792000 kronor

Produktfakta: BMW 7-serie 2009 är en bakhjulsdriven limousine med 4-5 sittplatser. 740i har en rak 6-cylindrig bensinmotor på 326 hk, 750i har en bensindriven V8-motor på 407 hk. 730d har en nyutvecklad 6-cylindrig turbodiesel på 245 hk och 520 Nm. Hos 750i är maximala vridmomentet 442 Nm vid 1750-4500 varv/min. Växellådan är sexväxlad automatisk. 750i gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder med toppfarten 250 km/tim. Bensinförbrukning är 1,14 liter per mil blandad körning. Modellen finns även i förlängd version och heter då 740Li (750Li). Däckdimension 245/50 R18. Standardutrustningen inkluderar PDC, 4-zons klimat, navigator professional, läderklädsel samt hifi-högtalare.

Tillverkare: Bmw