Sök
Bentley Arnage T 2007

Bentley Arnage T 2007

För dig med gamla pengar

2007-01-22

Arnage T har fått ännu en facelift och en uppdatering på motorsidan. Testarna förundras över blandningen av brutal charm och utsökta material.
Testkälla Betyg Kommentar
Evo 4/5 "Still able to impress"
Autocar "Aged, quirky and eccentric""
Edmund's "Tremendous road presence"

Vad tycker testarna?

Bentley Arnage T får beröm för sin motor och då framför allt för vridmoment. Beröm ges även för utrymme i baksätet samt utformningen av interiören. Konstruktionen är dock gammal och detta är inte en bil för bilkonnässörer eller nyrika entreprenörer. Prismässigt hamnar den i en klass för sig mitt emellan Mercedes S-klass och Rolls Royce Phantom.

Evo

"Still able to impress"

Brittiska Evo har lite blandade känslor inför Arnage T. Bilen är en gammal konstruktion med en ny motor. Den känns som en gammal avdankad kraftkarl med musklerna på rätta stället men som inte skulle ha en chans mot en yngre förmåga. Testaren prisar den uppdaterade motorn som är 11 procent starkare än tidigare. Den har ett skrämmande vridmoment som kräver ett bra chassi för att hålla bilen på vägen, och det har Arnage T, även om den inte kan jämföras med till exempelvis Bentley Continental eller Bmw m5. Arnage är också lite för stor och lite för tung för att helt övertyga föraren. Betyget blir trots allt mer än godkänt.

Källa: Evo (GB) okt 2006

Autocar

"Aged, quirky and eccentric""

Autocar testar och jämför Bentley Arnage T, Rolls Royce Phantom, Mercedes S500, Range Rover och Lexus GS460 för att se vilken som är världens bästa bil. Testaren tycker att Arnage T alltid har varit en dyrgrip som inte kunnat jämföras med någon annan bil, möjligen en båt eller en chalet i Alperna. Numera är det mest Rollsen som sticker ut ur mängden, medan Arnage T känns lite föråldrad. GS460 är bra men ack så förutsägbar och opersonlig. S-klassen blandar högt och lågt lite för mycket. Testaren verkar föredra den i sammanhanget billiga Range Rovern men menar att interiören och ljudet då man stänger dörrarna i Bentleyn är svårslaget. Dessutom är baksätet det mest lockande i det här gänget menar Autocar. Viktigt i ett segment där många ägare föredrar att inte köra bilen själv. Ljudnivån är dock lite för hög även om Bentleyn är den snabbaste bilen.

Källa: Autocar (GB) 20 dec 2006

Edmund's

"Tremendous road presence"

Edmund's menar att Arnage T tillhör den gamla stammen Bentley bilar. Till skillnad från Flying Spur och Continental andas den gamla pengar och fina brittiska adelstitlar. Detta är inte bilen för den som själv har tjänat ihop sina pengar. Arnage har sina rötter i 20-talet och konstruktionen hör hemma i början på 90-talet. Nu har den dock försetts med ny mekanik och en utseendemässig face-lift. Arnage är fortfarande en stor bil. På insidan är interiören utsökt med finaste läder och valnöt medan de analoga mätartavlorna och reglagen bara är otroligt sköna. Men till skillnad från den moderna navigatorn i nyare Bentleys har Arnage en ful gammal stereo och en dålig navigator som poppar upp ur instrumentbrädan. Men inte ens Maybach kan inge samma känsla som denna bil. Styrningen är bättre än i Continental GT även om man alltid är medveten om bilens massiva tyngd. Man behöver dock inte be om ursäkt för att man kör Arnage T, särskilt när bara 700 exemplar tillverkas varje år.

Källa: www.edmunds.com 

Cirkapris: 2 674 000 kronor

Produktfakta: Bentley Arnage T är en fyradörrars sedan i lyxklassen. Motorn är en bensindriven V8 med stötstänger och dubbla turboaggregat på 6,7 liter. Effekten är 500 hk och vridmomentet 1000 Nm. Växellådan är 6-stegad och automatisk. Esp är standard liksom inredning i läder och äkta valnöt samt 19 tums hjul. Vidare finns klimatanläggning för baksätet och elektroniskt styrd luftfjädring som kan ställas i sport- eller komfortläge. Arnage finns även i en motorsvagare R och RL version. Arnage T tillverkas i 700 exemplar per år. 0-100 går på 5,5 sekunder och toppfarten är 275 km/tim. Mått 540x193x151 cm och tjänstevikt 2500 kg.

Tillverkare: Bentley