Sök
Audi S8 2006

Audi S8 2006

Life in the fast lane

2006-01-18

Överklasslyxig bil med sportig utrustning som ska attrahera en bred kundkrets. En sportbil är det dock inte.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 "More limo than lambo"
Auto motor und sport - "Eine Oberklasse-Limousine"
Car 5/5 "King of the platinum card lane"

Vad tycker testarna?

Testarna gillar Audi S8. Bilens motor, som ursprungligen kommer från Lamborghini är ett plus, likaså den sexstegade automatväxellådan och den sportiga touchen. Väggreppet gillas också. Testarna är dock oense om motorns ljud, någon finner den väl högljudd men andra tycker den är tyst och fin.

Autocar

"More limo than lambo"

Autocar ser inte Audi S8 som en sportbil, den går inte att jämföra med de riktiga sportbilarna. Trots det är den mycket tillfredställande och en av de bästa i sin klass. Motorn, som kommer från Lamborghini, är lite ombyggd vilket gör att den vänder sig till en större kundkrets. Vid normal hastighet är motorn tyst och utrustningen ger en fin ton av sportig lyx. Den har ett lika fint ljud som den har en kraftig motor. Bilen är oerhört snabb och har en fantastisk aerodynamik. Körförhållandet i kurvorna är mycket bra, likaså väggreppet. Styrningen är precis och direkt men utan någon större känsla. S8 förstorar de oerhörda talangerna hos A8, menar testaren. Även om andra är snabbare och några roligare, är S8 utan tvekan den enda tyska storbil med legitim rätt att vara cool.

Källa: Autocar, dec 2006

Auto motor und sport

"Eine Oberklasse-Limousine"

Tyska Auto motor und sport tycker att Audi S8 är gjord för A8-kunder som vill byta överklasskomfort mot sportigare utrustning. V10 motorn finns bara för S8 och används även i Lamborghini Gallardo. Den ständiga fyrhjulsdriften kontrollerar också kraftöverföringen i bilen, vilket ger mycket bra körförhållande i kurvor. Ytterligare fördelar hos kördynamiken är att bilen är 20 mm lägre än A8 vilket ger en sportigare fjädring och 20 tumsdäcken ger mer grepp. Bilen övertygar med sina köregenskaper. S8 kan sammanfattas som en överklassmodell som är alertare och piggare på vägar med mycket kurvor än någon annan bil. Testaren lovordar den extrema acceleration modellen bjuder på liksom automatlådan. Motorn är dock otrevligt högljudd, inte sportigt utan snarare rått. Fjädringen gör också ett dåligt jobb vid plötsliga hinder på vägen.

Källa: Auto motor und sport, nr 26 2005

Car

"King of the platinum card lane"

Car gillar att V10 motorn förbrukar mindre och låter sportigare än den V12 som sitter i Audi A8. När motorn inte arbetar för fullt är den relativt tyst. När man trycker på gasen märker man direkt att det blir full kraft, detta beror framförallt på FSI-tekniken och den mycket aggressiva sexstegs växellådan. Testaren menar att man märker att motorn kommer från Lamborghini. Quattrofunktionen fördelar också kraften bra. Bilen är mycket lättkörd och sköter sig ypperligt genom kurvorna. S8 har ett bra väggrepp och är sportig, men inte obehagligt mycket menar Car.

Källa: Car, jan 2006

Cirkapris: 980000 kronor

Produktfakta: Audi S8 2006 är en fyradörrars sedan med 5,2 liters V10 motor på 450 hk och maximalt vridmoment på 450 Nm vid 3500 rpm. S8 har permanent fyrhjulsdrift och accelererar 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Bilen har en toppfart på 250 km/h. Växellådan är en sexstegad automatlåda med tiptronic. Bränsleförbrukningen ligger på ca 1,34 liter per mil. Måtten är 526x189x142 cm och tjänstevikten är 1940 kg. Det mesta i utrustningsväg ingår.