Sök
Smart Roadster

Smart Roadster

Kul men klen

2002-11-12

Superminibilen Smart har fått tillökning i form av sportbetonade Roadster till attraktivt pris men med lika klena motorer som original Smart.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Mer fart i Smart!"
Spray Bilnytt "Påtaglig kvalitetskänsla"
EVO "Imagine a miniaturised Porsche 911"
Vi Bilägare "Liknar de brittiska klassikerna"

Vad tycker testarna?

EVO som faktiskt har testat bilen är mest positiva till Smart Roadster. Tidigare Smart har dragits med problem som gjort att testarna dragit sig för att ge den fullt betyg. Två av dessa är understyrning och tråkig växellåda. EVO tycker att de flesta av problemen åtgärdats. Mest positiva är testarna annars till formgivningen som påminner om klassiska engelska sportbilar. Dessutom har Smart lovat att ge Roadster en överkomlig prislapp. Roadster kan därför blir ett gott alternativ till många betydligt dyrare sportbilar.

Teknikens Värld

"Mer fart i Smart!"

Smart-Roadster-open-door

Teknikens Värld har i skrivande stund inte fått möjlighet att provköra modellen, men väl granskat den på bilsalongen. Smarts trista växellåda är kvar, i automatläge är både växling och reaktionstid irriterande långsamma. Roadsterns låda har dock piffats upp med längre växlingssteg och kickdown, men frågan är om det kommer räcka. Styrningen har tidigare inte varit bra men nu krävs "bara" tre och ett halvt rattvarv mellan fulla utslag mot tidigare fyra. Med motorn bak kan köregenskaperna i halka bli luriga, så det är tur att den utrustats med ESP. Inredningen är gjord i fina material och panelen har Smartens klassiska uppstickande vridbara mätare. Trots de små yttermåtten är utrymmena för två tämligen goda tycker Teknikens Värld.

Källa: Teknikens Värld, nr 20 2002
Till Sprays hemsida
EVO, October 2002
Vi Bilägare, nr 13 2002

Spray Bilnytt

"Påtaglig kvalitetskänsla"

Spray Bilnytt har inte heller testat Roadster på vägen men tycker det är ett smart (!) drag att bygga om Smart till sportvagn. På så sätt förvandlas det som vanligen är Smarts nackdelar till tillgångar i form av två sittplatser, liten motor och kort hjulbas. Prestanda är inte hisnande med 11 sek 0-100 men testaren tror att körupplevelsen kan bli spännande ändå. Spray gillar den läckra designen med påtaglig kvalitetskänsla. Att Smart utlovar ett realistiskt pris gör inte saken sämre. Det givna priset gäller dock en standardutrustad version och Spray tror att det nog blir dyrare.

EVO

"Imagine a miniaturised Porsche 911"

Smart-Roadster-bak

EVO har kört en exklusiv tur i en prototyp och kan avslöja att Roadstern blixtrar och testaren vill närmast jämföra den med en Porsche 911 i miniatyr. Idén att blanda Smarts värderingar med sportbilens ger en rolig karaktär. Roadster är nästan en meter längre än en traditionell Smart och har ett hårt tak som tillval, problemet är dock att det inte går ner i bagageluckan så det går inte att ångra sig. Coupé har lite större bagageutrymme och under huven finns tillräckligt med plats för en övernattningsväska. Under huven finns också vätskor, batteri, elektricitet och plats för takräcke. Den mjuka toppen manövreras elektriskt. Smart Roadster är liten och mysig med gott om plats för benen. Man sitter lågt och ombonat och känslan är som av en riktig sportbil. Motorn är mjuk och smidig hela vägen upp till 7000 varv, men då man växlar blir det ett konstigt avbrott i strömförsörjningen i prototypen. Även om bilen är baktung känns det inte som om den skulle släppa och har tillräcklig kraft för att nästan överstyra. Aldrig tidigare har en Daimler Chrysler känts så sammansatt och mekaniskt uppdaterad. Det finns lite jobb kvar att göra med avseende på växellåda och bromsar men annars är Roadster nästan fullfjädrad menar EVO.

Vi Bilägare

"Liknar de brittiska klassikerna"

Smart-Roadster-sidan

Vi Bilägare tycker konceptet påminner om de brittiska klassikerna med en lätt, låg, tvåsitsig bakhjulsdriven cabriolet med mycket körglädje till rimligt pris. För att hävda sig i konkurrensen har Smart satsat på låg vikt framför hög effekt. Toppfart är ganska ointressant i öppna bilar men Roadster kommer ändå upp i 175 km/h. Elmanövrerat tygtak ingår men går även att få till kupémodellen. Roadster har bara omkring 35% gemensamt med vanliga Smart, men grundkonceptet med en säkerhetsbur runt passagerarna är kvar. Tillsammans med krockkuddar och bältessträckare ska det ge acceptabelt krockskydd trots bilens minimala format. Slutligen tycker dock vi bilägare att Smart Roadster knappast är en bli för storvuxna och inredningen är påfallande plastig.

Cirkapris: 160000 kronor

Produktfakta: Med Roadster och Coupé har Smart gett sig in på sportbilsmarknaden. Även här gäller en 3 cylindrig tvärställd turbomotor som dock har placerats bak. Motorvolymen uppgår till 698 kubik och ger en maximal effekt på 82 hk. Roadster är bakhjulsdriven och har en sekventiell halvautomatisk växellåda med automatkoppling. I manuellt läge är den sexväxlad. EPS antisladdsystem ska med låsningsfria bromsar ge god säkerhet. Smart Roadster och Coupé har fast bakruta. Roadster har ett eldrivet tygtak som försvinner ner i bakluckan. I Coupé lyfts taket i två targasektioner som sedan placeras i det något större bagageutrymmet. Smart Roadster kommer upp i en toppfart av 175 km/h. Vid blandad körning ska bränsleförbrukningen ligga på 0,55 liter/mil enligt tillverkaren. Tanken rymmer 35 liter. Vikten uppgår till 800 kg torr. Måtten är 343x162x119 cm. Priset är ungefärligt i väntan på svensk premiär.

Modell: Smart Roadster