Sök
Porsche Cayman S

Porsche Cayman S

Välbalanserat kraftpaket

2005-11-29

Ett supersnyggt kraftpaket som hyllas för sina goda köregenskaper och sin precisa väghållning. Idel positiva omdömen av testarna för Cayman, som är ett välkommet tillskott i Porschefamiljen.
Testkälla Betyg Kommentar
Edmund's - ”A master’s class in styling”
Teknikens värld - ”Drar förbluffande bra från tomgång”
Autocar - “Porsche still builds brilliant sports cars”
Car - ”Designed for hard driving”

Vad tycker testarna?

Nya Porsche Cayman imponerar stort på alla testarna och kvalitetskänslan är hög rakt igenom. Körupplevelsen är något utöver det vanliga och den nya chassikonstruktionen gör bilen följsam, stabil och pålitlig på vägen. Styrning, däck och bromsar är i toppklass och insidan uppskattas av alla testare och erbjuder en hög komfort även om en testare tycker att stolarna är för hårda. Sikten är bra från förarplats och ljudnivån är låg. Snygg design och mycket bil för pengarna.

Edmund's

”A master’s class in styling”

Porsche Cayman S sidanEnligt Edmund’s är Cayman S en ren njutning att köra. Prestandan är i toppklass och motorn har fin respons. Accelerationen är snabb och växlingen sker smidigt i harmoni med bilen. Väghållningen är bra och bilen uppträder stabilt i kurvorna. Styrningen är direkt och svarar på minsta rörelse. Detsamma gäller bromsarna, som ger en säker och omedelbar inbromsning. På insidan finns det mesta man kan begära av en välutrustad sportbil, dessutom i en läcker design. Föraren har inga problem att hitta en bekväm körställning och sikten är god åt alla håll. Är man lång kan det finnas risk att benutrymmet blir lite snävt. Utrymmet till taket är desto bättre. Stolarna är ganska hårda och testaren hade önskat mer stoppning i sätet. Designen faller dock testaren i smaken och Cayman har behållit Porsches klassiska formspråk, samtidigt som en del positiva förändringar har gjorts. Helhetsintrycket är positivt och slutomdömet blir att bilens olika komponenter arbetar ”i en perfekt symbios” menar Edmund’s.

Källa: Till Edmund's

Teknikens värld

”Drar förbluffande bra från tomgång”

Porsche Cayman S baksidanTeknikens Värld är imponerade av ljudnivån i kupén. Borta är ilande motorljud och oväsen från däcken, enligt testaren är Cayman den mest tystlåtna modell Porsche tillverkat. Därmed inte sagt att körkänslan har försvunnit. Kraften finns där, vilket märks under acceleration från stillastående. 0-100 km/h går på 5,4 sekunder vilket är 0,1 sekunder snabbare än för Boxster S. Väl på vägen uppför sig Cayman som önskas. Vridstyvheten är större än hos Boxster vilket ger tajt körning och bra grepp i kurvorna. Gällande kraftöverföringen och precisionen i växlingen finns dock några tveksamheter. Komforten för föraren och den enda passageraren är god. Man sitter bekvämt och det är ganska gott om utrymme. Det saknas ett baksäte som i 911, men istället går det att stuva in lite bagage som skyddas av ett säkerhetsnät bakom stolarna. Priset anses en aning för högt med tanke på att den öppna Boxster är billigare.

Källa: Teknikens Värld nr 21 2005

Autocar

“Porsche still builds brilliant sports cars”

Porsche Cayman S framAutocar har bara gott att säga om Porsches nya modell. Kvalitetskänslan är hög och köregenskaperna väcker beundran. Med ett nytt chassisystem är Cayman till och med mer välbalanserad än andra Porsche-modeller. Den är följsam och stabil på slingriga vägar och däcken har bra grepp om vägbanan. Bromssystemet är detsamma som på Porsche 911 och fungerar klanderfritt. Testaren har även provkört bilen med keramikbromsar av hög kvalitet, men som också betingar en rejäl extrautgift. Föraren kan välja mellan två körlägen där ”sport” erbjuder en mer racinginriktad, aggressiv körupplevelse och där motorljudet beskrivs som ett av de bättre i klassen. Interiören är stilren och bilen har en väl tilltagen takhöjd, tack vare det bågformade taket. Vid en jämförelse mellan Cayman S och BMW M3 blir Porschen Auotocars val.

Källa: Autocar 4 oktober 2005

Car

”Designed for hard driving”

Car, som provkört Cayman S på en racingbana i Italien, är överväldigade efter testrundan. Upplevelsen är total och Cayman är kvalitet rakt igenom. Den beskrivs som en kupévariant av Porsche Boxster, men mer vridstyv och med en starkare konstruktion. Detta märks på banan där Cayman uppträder stabilt och följsamt. Den reagerar snabbt på gaspådrag och inbromsningar. Testet genomfördes även med keramikbromsar. Bilen är utrustad med Porsches stabilitetssystem PSM vilket ökar säkerheten. Den har också en spoiler bak som förlängs automatiskt och som håller bilen nere när hastigheterna ökar. Michelindäcken har bra grepp och styrningen har en perfekt tajming. Testaren tror att Cayman S kommer locka köpare som inte haft råd med Porsche 911, men som är ute efter ungefär samma egenskaper som den gamla modellen ger.

Källa: Car augusti 2005

Cirkapris: 595000 kronor

Produktfakta: Porsche Cayman S har en rak 6-cylindrig boxermotor på 3,4 liter och en maxeffekt på 295 hk vid 6250 varv/min. Cylindervolymen är 3387 cm3 och maximalt vridmoment är 340 Nm vid 4400-6000 varv/min. Topphastigheten är på 275 km/h och bilen gör 0-100 km/h på 5,4 sekunder. 6-växlad manuell växellåda är standard, medan en 5-växlad Tiptronic finns som tillval. Standardutrustad med 18-tums däck och säkerhetssystemet Porsche Stability Management (PSM). Tanken rymmer 60 liter och förbrukningen är 1,06 liter vid blandad körning. Måtten är 434x180x130 cm och tjänstevikten är 1340 kg. Modellen finns även som Cayman med motor på 255 hk till ett lägre pris.

Modell: Porsche Cayman S