Sök
Porsche 911 Targa

Porsche 911 Targa

80-talet är tillbaka

2002-02-25

Friheten i en cabriolet och komforten hos en coupé kombineras i nygamla Porsche Targa, med glastak och en hel del förbättringar och finesser jämfört med 911 Carrera.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "Små utrymmen"
Auto motor und sport "Gute Qualität"
Auto Zeitung "Eine Fahrmaschine"
Teknikens Värld "Ointressant modell"

Vad tycker testarna?

De testare som inte jämför Targan med andra sportbilar är förhållandevis nöjda. Motorn är bra och man poängterar hur enkelt det är med det öppningsbara glastaket och att lasta in genom bakrutan. En klart förbättrad Porsche som dessutom är bekväm att åka i. Inget störande vindbrus ens vid höga hastigheter och med öppet tak. Bilen känns robust och säker, men i en direkt jämförelse med nya Mercedes SL500 är den senare klart överlägsen Porschen.

Auto Motor & Sport

"Små utrymmen"

Kombinerad prestanda och komfort
Kombinerad prestanda och komfort

Auto Motor & Sport tycker att 911 Targa verkar vara en praktisk modell som kombinerar prestanda och komfort på ett trevligt sätt. Här har Porsche både fångat äkta cab-känsla och kombinerat den med praktisk sportighet och vinterduglighet. Glastaket glider ner på 8 sekunder, även i hög fart fungerar det perfekt. Det är också bekvämt att köra en Targa. Trots glastaket slipper man solgasset genom att ta ner en solgardin. Och genom att taket avleder luftströmmen störs du inte av vindbruset på motorvägen. Inte mycket utrymme att lasta precis som i syskonbilarna. Här kan du i alla fall mata in bagage via den öppningsbara bakluckan vilket bidrar till att göra detta till ”den mest användbara sportbilen på marknaden”. Lätt och kul att köra!

Källa: Auto Motor & Sport nr 19, 2001
Auto motor und sport nr 22, 2001
Auto Zeitung nr 22, 2001
Teknikens Värld nr 3, 2002

Auto motor und sport

"Gute Qualität"

Elektroniskt glastak med solgardin
Elektroniskt glastak med solgardin

Tyska Auto motor und sport påpekar att Targan hamnar nånstans mellan vanliga 911 Carrera och Cabriolet vad designen beträffar. En cabriolet är det inte, men man får ändå en påtaglig frihetskänsla när glastaket åker ner. Bakluckan är den verkliga nyheten och gör att du kan lasta allt du behöver för färden bakom framstolarna där det ändå inte ryms några åkande. Targans kaross verkar stabil, styvheten är tilltagen och hela bilen har förbättrats jämfört med tidigare modeller. Vindbruset är inte heller lika högt. En hel del bra finesser finns, bland annat solgardinen som ger ett effektivt solskydd och baksätena som mycket lätt går att fälla ner vid bagagebehov. Priset för modellen ligger någonstans emellan Cabrio och Coupén. Targan är en suverän och lätt bil att manövrera och kvalitetsmässigt ligger den på topp, menar tyska Ams.

Auto Zeitung

"Eine Fahrmaschine"

Auto Zeitung tycker att Targans acceleration på 0-100 km på 5,2 sekunder räcker till. Modellen har väsentligt förbättrats mot tidigare och den är nu både praktiskt utrustad och lätt att köra. Targabågen ger en frisk känsla av rymd. Bra finesser och bra elektronik som fungerar utan problem. Det är också mycket okomplicerat att lasta bagage. En klar brist är att man inte kan använda backspegeln optimalt när taket är nere, eftersom en del av sikten skyms. Porsche Targa är en mycket bra sportbil när det gäller fart, acceleration och design.  

Teknikens Värld

"Ointressant modell"

Framsäte
Framsäte

Teknikens Värld testar 911 Targa tillsammans med Mercedes SL500. Visserligen har Porsche förändrat och även förbättrat en hel del detaljer. Nya strålkastare och en något annorlunda spoiler har tillkommit sedan gamla 911, även motorn är kraftigare med 20 hk extra. Men den har också blivit smutsigare och törstigare. Här mäts ett miljöindex på hela 205 vilket är dubbelt så mycket utsläpp som medelbilen. Hos Mercedes SL500 ligger miljöindex på låga 133. Även bakom ratten visar sig Porsche kanske mer överraskande underlägsen Mercedes. Sittkomforten är högre i SL500 och runtomsikten är också bättre. Det känns betydligt trängre i Targan. Baksätet i Targan är något man lastar i, inte sitter i. Visserligen är den öppningsbara bakluckan i Porschen är fördel, men det blir ändå inte mycket lastutrymme att tala om. SL500 är överlägsen både i komfort och i säkerhetskänsla. Targan är dyr och dessutom är testaren besviken på att bilen inte ger samma känsla som 911 Cabriolet. Tuff motor, men inget för den miljömedvetne.

Cirkapris: 810200 kronor

Produktfakta: Porsche 911 Targa är en klassiker i ny tappning, i grunden en 911 Carrera som är en 2-dörrars coupé med sexcylinders längsmonterad boxermotor på 3,6 liter baktill. Modellen är utrustad med laminerat glastak som är elektroniskt öppningsbart. Targa är bakhjulsdriven och 6-växlad med en förstärkt kaross jämfört med 911 Carrera. Motorn är densamma på 320 hk och vridmomentet 370 Nm vid 4250 r/min, maximal toppfart är 280 hk. 0-100 går på 5,7 sekunder. Framdäcken mäter 205/50 ZR 17 och bakdäcken 255/40 ZR 17. Bilen mäter totalt 443x177x130 cm och tjänstevikten är 1550 kg. Bagagevolym 230 liter, bränsleförbrukning ca 1,32 l/mil blandad körning. I säkerhetsutrustningen finns krockkuddar fram på vänster och höger sida, sidokrockgardin samt fästen för barnstol.

Modell: Porsche 911 Targa