Sök
Porsche 911 GT2

Porsche 911 GT2

Dyr och snabb

2008-03-04

Har man några miljoner över och gillar att köra snabbt så är nya Porsche 911 GT2 väl värd att kasta ett öga på.
Testkälla Kommentar
Car "Handling is intuitive"
Auto Motor und Sport "Gute Platzverhältnisse"
Teknikens Värld "Ursinnigt snabb"

Vad tycker testarna?

Testarna är eniga om att bilen är ruggigt snabb, med kompetent och kraftig motor som ger lysande acceleration. Bilen ligger stadigt på vägen. För att den riktigt skall komma till sin rätt bör man hålla sig på raka, släta och torra vägbanor. På ojämna vägar fortplantar sig ojämnheter lätt in i bilen. Hantering och styrning fungerar annars bra och bromsarna likaså. Vikten har hållits så låg som möjligt med hjälp av lättmetall i dörrar och baklucka. 911 GT2 är till för den som verkligen vill och kan köra bil.

Car

"Handling is intuitive"

Car påpekar att accelerationen är kraftig och det är inte några problem med snabb omkörning. För att bäst utnyttja bilens köregenskaper krävs dock att underlaget är torrt och slätt samt att vägbanan är rak. Bilen är riktigt snabb och Porsche har gjort vad man har kunnat för att hålla bilens vikt låg, bland annat har man dumpat baksätet och såväl baklucka som dörrar är i lättmetall. Hanteringen är mycket bra, bilen svarar direkt och kompromissar inte. Kör man på rätt sätt känns det som man är kung. Det här är en bil för den som verkligen vet hur man kör.

Källa: Car (GB) nov 2007

Auto Motor und Sport

"Gute Platzverhältnisse"

Auto Motor und Sport menar att bilen erbjuder bra med utrymme för förare och passagerare och att man sitter bekvämt. Dock är bagageutrymmet i snålaste laget. Bilen ligger bra på vägen och kurvorna tas utan problem. Bromsarna fungerar bra och säkerhetstänkandet är väl utfört. Instrumenten uppvisar stor precision, bland annat fungerar växellådan utmärkt. En nackdel är att bränsleförbrukningen är hög. Dessutom är bilen dyr i inköp och underhållskostnaderna sticker lätt i höjden. Accelerationen är hisnande, motorn svarar bra på kommandon.

Källa: Auto Motor und Sport (DE) nr 24 2007

Teknikens Värld

"Ursinnigt snabb"

Teknikens Värld menar att bilen är en ren njutning att köra. Den är tyst och accelerationen är blixtsnabb. Bilen känns stabil och ligger bra på vägen. Det är inte svårt att balansera bilen i höga hastigheter även i kurvor eller vid undanmanövrar. På sämre underlag känns dock bilen stötig och obekväm. Styrningen är riktigt bra oavsett hastighet. Avsaknaden av baksäte gör ingen större skillnad utan spar istället vikt. Föraren får bra överblick, även om spoilern bak är relativt stor. Bilen passar den som har tillgång till bra vägbanor, på sämre vägar är den billigare GT3 RS utan turbofördröjning att rekommendera istället.

Källa: www.teknikensvarld.se (SE)

Cirkapris: 2015000 kronor

Produktfakta: Porsche 911 GT2 är utrustad med en 6-cylindrig turbomatad boxermotor med 4 ventiler per cylinder. Cylindervolymen är 3600 cm3 och maxeffekten är 530 hk vid 6500 varv/min. Det maximala vridmomentet är 680 Nm vid 2200-4500 varv/min. Bilen är bakhjulsdriven och utrustad med 6-växlad manuell låda. Fälgarna fram är 8,5 tum breda, bak 12 tum. Däck fram i dimensionen 235/35, bak 325/30 ZR19. Axelavståndet är 235 cm. Mått 447x185x129 cm. Tjänstevikt 1 550 kg och maxlast 200 kg. Tanken rymmer 90 liter. Accelerationen 0-100 km/h går på 3,7 s. Toppfarten är 329 km/h. Bränsleförbrukningen är 1,25 l/mil vid blandad körning.

Tillverkare: Porsche