Sök
Porsche 911 2004

Porsche 911 2004

Bara bättre och bättre

2004-08-18

Nya Porsche 911 erbjuder bättre komfort jämfört med tidigare, men den råa Porschekänslan har inte gått förlorad. Testarna spår en fortsatt lysande framtid, trots minimalt bagageutrymme.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport “Aldrig har en Porsche varit så komfortabel”
Teknikens Värld “Snabbare och snällare”
Car “Evolution, not revolution”
Autocar “Probably the best GT car we’ve yet driven”

Vad tycker testarna?

Testarna är eniga om att detta är den bästa 911-modellen genom tiderna. Tidigare problem med komfort och understyrning är åtgärdade. Utseende och design får beröm, även om flera testare lämnar anmärkningar på inredningens alla knappar som ger ett något plottrigt intryck. Bilen kan ge ett snällt intryck men bakom PASM-systemet och sportknappen döljer sig den klassiska Porschekänslan, även om väghållningen förbättrats avsevärt.

Auto Motor & Sport

“Aldrig har en Porsche varit så komfortabel”

Porsche-2004-inside

Auto Motor & Sport anser att det starkaste intrycket av nya 911 är den förbättrade komforten som tillskrivs PASM-systemet. Testaren rekommenderar sparsamhet gällande användning av sportläget, då fördelarna med komfortsystemet reduceras. Med sportläget inkopplat beskrivs Porschekänslan som absolut maxad och vägkänslan i nya 911 slår föregångaren med råge. Testaren skriver att nya Carrera S uppskattningsvis är 10-15 % bättre på allt. Det tidigare problemet med understyrning är som bortblåst vilket tillskrivs en bättre aerodynamisk design. Stolarna får fint omdöme och tillsammans med den justerbara ratten är det enkelt att hitta en skön körställning. Testaren ger egentligen bara minus för det lilla lastutrymmet men menar att detta är den bästa 911 hittills.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 13 2004
Teknikens Värld, nr 15 2004
Car, augusti 2004
Autocar, juli 2004

Teknikens Värld

“Snabbare och snällare”

Porsche-2004-back

Teknikens Värld tycker att Porsche har överträffat sig själva med denna bil. Testaren finner att nya 911 är lik originalmodellen och att dess mjuka och bulliga linjer ger ett snällt intryck. Invändigt har det dock hänt mer och testaren noterar att mycket av inredningen visar släktskap med SUV-modellen Cayenne. Alla små knappar tenderar att ge ett plottrigt intryck. Baksätet rekommenderas endast för barn eller ett par väskor. Körmässigt uppskattas den nya tiptronicväxellådan och då helst i det manuella läget, knapparna på ratten bidrar till en snabb växling som ger föraren bättre kontroll än tidigare. En annan nyhet som uppskattas är det aktiva chassikontrollsystemet som gör att bilen blir riktigt skön att köra även där vägen är dålig. Bilen beskrivs som bergstadig även i högre hastigheter och på torr väg går det att utnyttja bilen som aldrig förr. Sammanfattningsvis är testaren tillfreds och menar att nya Porsche 911 Carrera definitivt ger mer bil för pengarna än tidigare modeller.

Car

“Evolution, not revolution”

Car anser att Porsche 911 är mer än en utveckling av Porsche 966. Vid testkörningen passerar testaren snabbt 300 km/h och stortrivs. Att bilen har en lustig viktfördelning konstateras i förbifarten men bilen håller sig fast på vägen trots detta. Utseendemässigt är inte bilen så annorlunda jämfört med tidigare, men testaren finner att det är många förändringar som inte är visuellt synliga. Växellådan bedöms vara betydligt kvickare än föregångarens och såväl koppling som gas har genomgått tydliga positiva förändringar. Att bilen har ett ganska litet bagageutrymme, liten tank och meningslösa baksäten är bisaker men testaren konstaterar att denna Porsche tenderar gränsen för att vara för bra utrustad. Car förutspår att denna bil kommer att sälja betydligt bättre än tidigare Porschemodell, detta då priset i stort är oförändrat men att bilen i sig är mycket bättre.

Autocar

“Probably the best GT car we’ve yet driven”

Porsche-2004-two

Autocar ger Porsche 911 ett högt betyg men har ändå en del synpunkter på skapelsen. Exempelvis menar testaren att interiören till alldeles för stor del präglas av små pillriga knappar och klagar på att sätena inte känns lika lyxiga som man skulle förvänta sig. Annars får designen ett gott betyg, modellen beskrivs som en blandning av 993 och en 996 vilket enligt testaren ger den mest proportionerliga 911 på länge. Motorn får toppbetyg och körmässigt bedöms bilen vara en riktig fullträff. Att bilen är väldigt enkel att köra i lägre farter gör att användningsområdet ökar men testaren menar att det förmodligen inte är därför man köper en Porsche. I slutändan poängterar testaren att de detaljer som får anmärkningar faktiskt är just detaljer men att bilen i stort är ett riktigt mästerverk och en av de bästa sportbilarna på marknaden.

Cirkapris: 900000 kronor

Produktfakta: Porsche 911 Carrera finns i två versioner, den dyrare har modellbeteckningen S och erbjuder en 6-cylindrig boxermotor på 3,8 liter och 355 hk (261 kW), den vanliga 911 har 325 hk (239 kW). Den större modellen har ett vridmoment på 400 Nm vid 4600 r/min och gör 0-100 km/h på 4,8 sekunder, toppfarten hamnar omkring 300 km/h. Båda modellerna har en sexväxlad manuell låda eller femväxlad automatlåda. S-modellen är grundutrustad med PASM (Porsche Active Suspension Management). 911 Carrera är bakhjulsdriven och har en styrning med variabel utväxling. Vid blandad körning uppgår bränsleförbrukningen till 1,1-1,5 liter/mil beroende på modell. Bilen har måtten (lxbxh) 443x181x131 cm och tjänstevikten uppgår till 1395 kg.

Modell: Porsche 911 2004