Sök
Opel Astra Twin Top

Opel Astra Twin Top

Billig och snygg

2006-05-10

En billig och snygg cabriolet/coupé med tredelat plåttak som fälls ner och viks ihop i bagaget på elektronisk väg. Långtifrån någon prestandabil, men den fungerar bra att glida i.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto motor & sport - “Det här är en glidare”
Autocar 3,5/5 “A good car with an even better price”
What car 4/5 “One of the best for the moment”

Vad tycker testarna?

Testarna är överens om att Opel Astra Twin Top är en kompetent liten bil. Dess huvudsakliga fördelar är priset och utseendet. Bilen har ett elegant yttre som för tankarna till en vanlig coupé. Den snygga exteriören hänger ihop med det tredelade plåttaket, som i cabläge fälls ner och viks ihop i bagaget. Bagageutrymmet anses okej, om än svåråtkomligt. I coupéläge är bagaget till och med rymligast i klassen. Insidan är i stort sett densamma som i vanliga Astra, det vill säga sansad och snygg. Testarna är eniga om att detta inte är någon sportbil, snarare en bil att glida i och köregenskaperna anses fullt tillräckliga. Ljudnivån i kupén är bra och det är lätt att hitta en bra körställning.

Auto motor & sport

“Det här är en glidare”

Auto motor & sport menar att denna plåtcabriolet står sig väl i konkurrensen med Peugeot 307 och Renault Megane. Den har ett tredelat tak som på elektronisk väg fälls ner i bagageutrymmet. Detta tar 26 sekunder och kan göras i hastigheter upp till 30 km/h. Däremot måste bilen stå still när taket ska på igen, vilket är synd. I coupéläge rymmer bagaget endast 205 liter. Dessutom är utrymmet svårt att komma åt. Bilens yttre beskrivs i positiva ordalag, både i cab- och coupéläge. Insidan påminner om vanliga Astra, mått och med fullgod kvalitetskänsla. Förarmiljön erbjuder en bra körställning. I coupéläge imponerar bilen med god vridstyvhet och en behaglig ljudnivå utan missljud. Komforten är sisådär, då stötdämparna är en aning hårda. Bilen är långtifrån något fartvidunder, snarare en glidare. Således är den stötiga gången ett klart minus ur komfortsynpunkt.

Källa: Auto motor & sport (SE), nr 8 2006

Autocar

“A good car with an even better price”

Autocar tycker att Astra Twin Top har ett bra pris och är billigare än sina konkurrenter. Bilens yttre får också beröm. Det tredelade, elektroniskt styrda taket i plåt möjliggör eleganta linjer och ett coupélikt utseende med taket uppfällt. I coupéläge rymmer bagaget mest i klassen. Med taket nerfällt är utrymmet betydligt mindre, men ändå konkurrensmässigt. Däremot väldigt svåråtkomligt. Varken ljud eller vibrationer letar sig in i kupén i någon större utsträckning och bilens köregenskaper bedöms som bra, med precis om än livlös styrning och stadig gång. Någon sportbil är Astra TT inte och prestationen är knappast bländande. Interiören är i princip densamma som på vanliga Astra, vilket betyder att den är snygg och erbjuder bra körställning. Bilen rymmer fyra vuxna, men det är inte att rekommendera för längre resor.

Källa: Autocar (GB), nr 22 mars 2006

What car

“One of the best for the moment”

Också What car noterar att detta är en relativt billig bil med ett fördelaktigt yttre. Priset är lägre än konkurrenternas och designen imponerar på testaren. Bagageutrymmet är generöst tilltaget i coupéläge men halveras då taket fälls ner. Om man packar smart rymmer det ändå en hel del. Bilen är tung, vilket beror dels på att chassit har stabiliserats, dels på den omfattande mekaniken som det på- och avtagbara taket medför. Prestationsmässigt är bilen långtifrån ett vrålåk, men köregenskaperna anses fullt tillräckliga. Överlag är gången lugn, stabil och förtroendeingivande. På guppiga vägar kan den emellertid vara en aning stötig. Kupén kan upplevas som en aning trång, då det enligt testaren är svårt att få plats med knän och huvud. Ändå är det ganska lätt att ta sig in i bilen. Bortsett från att bilen saknar krockgardin och stabiliseringssystem anses den hyggligt välutrustad.

Källa: What car (GB), juni 2006

Cirkapris: 229000 kronor

Produktfakta: Opel Astra Twin Top är en fyrsitsig cabriolet/coupé med tredelad hardtop i plåt. Den levereras med tre bensinmotorer (1,6, 1,8 och 2,0 t) och utomlands även med dieselmotor (1,9 tid). Den fyrcylindriga 1,8-litersmotorn som cirkapriset avser ger 140 hk och har ett maximalt vridmoment på 175 Nm vid 3800 varv/min. Bilen har en femväxlad manuell växellåda och toppfarten ligger på 209 km/h. Accelerationstiden 0-100 km/h är 11,4 sekunder. Bränsleförbrukningen är 7,7 l/100 km blandad körning och tanken rymmer 52 liter. Med uppfällt tak rymmer bagaget 440 liter, som cab 205 liter. Tjänstevikten är 1520 kg och bilen har måtten 447x175x141 cm.