Sök
Nissan 370z

Nissan 370z

Galen sportbil

2009-07-02

Med 350z fick Nissan tillbaka hedern som förlorades med de föregående z-modellerna. 370z är den logiska, förfinade fortsättningen och gillas av testarna som ett budgetalternativ till Porsche.
Testkälla Kommentar
Car ”Will transform you to Lewis Hamilton”
Autocar ”Sounds and feels bonkers”
Teknikens Värld ”Mustig motor”

Vad tycker testarna?

Nissans 350z var ett lyft från 80-talets z-serie som tappat allt det som Datsun/Nissan en gång skapade med 240Z. Testarna verkar överens om att 370z är en logisk förfining av 350z. Dess motorljud samt styrning uppskattas av samtliga. Förebilden är Porsche Cayman och jämförelser mot denna görs i viss grad i samtliga tester. Accelerationsmässigt har inte 370z en chans, men det är fortfarande en viril sportbil. Med 100000 kr lägre pris är 370z ändå ett roligt alternativ.

Car

”Will transform you to Lewis Hamilton”

Nissan 370z 1Det som förvandlar vilken ”Svenne Banan” som helst till en F1-förare är Rev Synchro-funktionen som hjälper till vid växlingarna genom att förbereda motorn för ned- respektive uppväxling. Car skriver att det visserligen mest av allt är en gimmick, men en rolig och användbar sådan. Jämfört med 350z ligger 370 10 mm närmare vägbanan, motorn har sänkts 15 mm och hela bilen ser kraftigare ut. På banan är 370z aggressiv men ändå mer följsam än föregångaren. Sikten är bättre och även om Nissan fortfarande inte gjort en lika snabb bil som Porsche Cayman är det viktiga att man har roligt, och det har man i 370z intygar Car.

Källa: Car (GB) feb 2008

Autocar

”Sounds and feels bonkers”

Nissan 370z 2En av Nissans största rivaler om kundkretsen är Porsche Cayman S. Autocar väljer att jämföra bilarna med varandra där olikheterna ger dem olika fördelar. Men det lägre priset fäller avgörandet till Nissans fördel. Cayman är lätt, smidig och exakt medan 370z är punchig, stark och skränig. Även om Cayman S är den snabbare bilen är Nissans sportkärra inte ett långsamt åk på något vis. Visst lutar 370z lite i kurvorna, den är understyrd och inte lika precis, men den suger ändå åt sig asfalten som godis. Slutomdömet är att Nissan förvaltar arvet efter 350z mer än väl och man har förbättrat saker som kunderna inte visste behövde fixas, menar Autocar.

Källa: Autocar (GB) 1 april 2009

Teknikens Värld

”Mustig motor”

Nissan 370z 3Teknikens Värld börjar med att provköra den sexväxlade manuella versionen och blir inte alls glada. Känslan är att det slackar i drivlinan, något som enklast löses genom att välja den sjuväxlade automaten. Bilen ligger tungt och fint på vägen och trots att man monterat tyngre bromsar väger den lika mycket som föregångaren. Bland annat tappade man 32 kg när man ökade vridstyvheten. Bränsleförbrukningen är sänkt med 11 % jämfört med 350z och man har lyckats öka det lilla bagageutrymmet med hjälp av nya förstärkningar. Fastän Teknikens Värld bara provkör i lagliga hastigheter upplevs 370z som ett fartvidunder och med sitt jämförelsevis låga pris kommer den ge konkurrenter som Porsche Cayman en rejäl match om kunderna.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 11 2009

Cirkapris: 416000 kronor

Produktfakta: Nissan 370z
Motor: Sexcylindrig V6-bensin, 3,7 liter och 331 hk/360 Nm vid 5200 v/min.
Kraftöverföring: Motor fram, bakhjulsdrift. Sexväxlad manuell eller sjuväxlad automatlåda.
Prestanda: 0-100 km/h 5,3 sek.
Toppfart 250 km/h.
Bränsleförbrukning: 1,05 liter/mil blandad körning. Co2 249 gram/km.
Mått: 425x185x132 cm.
Tankrymd: 72 liter.

Tillverkare: Nissan