Sök
Mitsubishi Lancer Evo X

Mitsubishi Lancer Evo X

Lyxåk till lågpris

2008-08-28

Med Mitsubishis aktiva stabilitetskontroll håller du dig säkert på vägen. Nya Evo X bjuder på gott om utrymme och säljs till ett överraskande lågt pris. Testarna låter sig imponeras.
Testkälla Kommentar
Edmund’s "Better start saving up"
What car "Will increase your heart rate"
Autocar "A fresh platform"
Automobil “Snabb och precis styrning”

Vad tycker testarna?

Testarna är överens om att Mitsubishis nya Evo X är ett fint tillskott i serien. Det bästa är dess goda stabilitet och väggrepp som gör att man känner sig säker även på hala vägunderlag. Det är dock obegripligt varför bilen har blivit så mycket tyngre än föregångaren, men dess längd bidrar till gott om utrymme både i bagaget och för passagerare. Priset är dessutom väldigt lågt och alla testare tycker att man får mycket bil för pengarna och rekommenderar till köp.

Edmund’s

"Better start saving up"

Mitsubishi Lancer Evolution X 2Amerikanska Edmund’s kan inte förstå varför man gjort bilen så mycket tyngre och slöare än föregångaren. Förutom detta verkar det som om bilen har fått nytillskott på de flesta områden, halvautomatisk dubbelkopplad växellåda och motor i aluminium. Man har förstärkt strukturen och lagt till aktiv stabilitetskontroll. Allt finns förutom farten, menar testaren. Bilen klarar sig bra på körbanan och den förtjänar att bli en storsäljare. Med tanke på priset kommer de flesta också att ha råd, tror Edmund’s.

Källa: www.edmunds.com (US)

What car

"Will increase your heart rate"

Brittiska What Car tycker att bilens turboladdade 2-litersmotor presterar oerhört bra, samtidigt som den är snabb vid acceleration och smidig att hantera. Testaren tycker dessutom att bilen har stadigt grepp, god balans och skarp styrning. Bilen är väl anpassad till vardagliga behov då det finns gott om utrymme för både packning och passagerare, till och med kabinen är lyxigare än Evo-chauffören är van vid. Testaren är positiv till bilen och anser att detta är en av de bästa prestandabilarna som Mitsubishi någonsin har tillverkat.

Källa: What Car (GB) Juni 2008

Autocar

"A fresh platform"

Mitsubishi Lancer Evolution X 3Autocar har gjort ett jämförande test mellan Evo X och Subaru Impreza WRX STi. Vinnare blir Evo X, även om testaren tycker att båda bilarna är bra. Evo X har en god förmåga att hålla balansen och med stabilt grepp lyckas bilen hålla en rak linje även på hala underlag. Den är rolig att köra tack vare en drös högteknologiska funktioner som är enkla och smidiga att använda. Bilens längd resulterar i gott om benutrymme och ett rymligt bagage. Minus för den gammelmodiga inredningen.

Källa: Autocar (GB) 16 januari 2008

Automobil

“Snabb och precis styrning”

Svenska Automobil menar att Evo X inte kommer att kunna mäta sig med BMW och Audi, vilket man hoppas från Mitsubishi. Även om motorn är starkare är bilen samtidigt 200 kg tyngre, och det märks tyvärr. Varken effekt eller motorljud är särskilt imponerande i nya Evo. Däremot är väghållningen utmärkt med god hjälp av den avancerade fyrhjulsdrivningen. DSG-växellådan är bra men tvekar i början och gör bilen långsammare än den manuella lådan. Bilen rullar tryggt på våt bana, men testaren vill vänta och se hur den gör sig mot ärkerivalen Subaru Impreza WRX.

Källa: www.automobil.se

Cirkapris: 475000 kronor

Produktfakta: Lancer Evolution Evo X är en fyrsitsig sedanmodell med konstant fyrhjulsdrift och tvåliters turbomatad bensinmotor på 4 cylindrar och 291 hk vid 4000 r/min samt vridmoment 366 Nm vid 4000 r/min. Bilen mäter 449x181x148 cm och tjänstevikt 1470 kg. Vändcirkeln är 11,8 meter, däcken har dimensionen 245/40 R18 och bagaget rymmer 195 liter. Farthållare, AC, stereo och aktiv stabilitetskontroll är standard. Bland tillvalen finns bland annat navigator. Evo X gör 0-100 på 5,4 (6,3) sekunder med manuell respektive DSG-växellåda och toppfarten uppnås vid 242 km/h. Bränsleförbrukningen är cirka 10,5 l/100km.

Tillverkare: Mitsubishi