Sök
Mitsubishi Lancer 2003

Mitsubishi Lancer 2003

Nygammal medelmåtta

2003-10-29

Mitsubishi har gett familjebilen Lancer en ansiktslyftning, både som sedan och kombi. Med 0,67 liter/milen har den låg bränsleförbrukning men begränsat med lastutrymme.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "På bekostnad av elegansen"
Vi Bilägare "Mitsubishi hakar på"
Teknikens Värld "Resten är medelmåttigt"

Vad tycker testarna?

Lancer i 2003 års version är en trevlig och bensinsnål familjebil men den lever inte upp till testarnas önskemål. Utsidan har fått ett positivt lyft, men inredningen känns fortfarande plastig och föråldrad. Det är också så lågt i tak i baksätet att passagerarna riskerar att slå huvudet i taket. Man åker bra i bilen men om väghållningen råder delade meningar. En testare saknar ESP.

Auto Motor & Sport

"På bekostnad av elegansen"

Lancer_kombi_fram
Auto Motor & Sport är inte övertygade om att nya Lancer kommer stå sig i den tuffa konkurrensen. Bilen ser trevlig ut, men knappast nyskapande. Lancer 2003 saknar all form av lyxutrustning och är enkel men funktionell. Taket är så lågt i baksätet att passagerarna riskerar att slå huvudet. Bilens största fördel är den låga bränsleförbrukningen, men denna version har inget med rallybilen Lancer Evo att göra. Man åker bra både på grus och asfalt tack vare bra fjädring. Eftersom ESP överraskande saknas, blir Lancern understyrd och svårnavigerad på grusväg. Styrningen är annars pigg och bilen är rolig att köra med tvålitersmotorn menar Ams.

Vi Bilägare

"Mitsubishi hakar på"

Vi Bilägare uppfattar väghållningen som god. Lancer 2003 har mycket körglädje att erbjuda för att vara en vardagsbil, men föga överraskande tycker Vi Bilägare att sportmodellen är trevligare. Ingen av de två motorer som erbjuds har något riktigt bra drag vilket märks vid omkörningar. Fördelen är att bränsleförbrukningen hålls nere. Sätena är bekväma och lätta att justera efter önskad körställning. Ratten sitter konstigt till och kan bara justeras i höjd. Takhöjden är låg men i kombin är den i alla fall acceptabel. Bagageutrymmet har ett extra utrymme under golvet, men ett lägre lastgolv hade varit smartare för att få mer utrymme. Instrumentpanelen är lättavläst men radion är lite grovt monterad. Garantin är bra men dåligt är att det saknas antisladdsystem.

Teknikens Värld

"Resten är medelmåttigt"

lancer_kombi_ny
Teknikens Värld uppskattar utsidans ansiktslyftning, men tycker att insidan är vardaglig, plastig och omodern. Körställningen duger men testaren hade vissa problem med sätet. Takhöjden är låg i baksätet så det är en fördel att man kan vinkla ryggstödet. Lastutrymmet fungerar bättre än tidigare eftersom man lyckats trolla bort hjulhusen i kombin. Men för klassen är lastutrymmet litet. Bakåtsikten är begränsad på grund av nackskydden i baksätet. Styrningen är exakt och det är ett nöje att köra på krokiga vägar. Fast bilen är understyrd åker man på det hela taget bra. Tyvärr räcker det inte då Lancer saknar karaktär och står sig inte i konkurrensen.

Cirkapris: 175000 kronor

Produktfakta: Lancer 2003 finns både som sedan och kombi med 1,6 liters rak bensinfyra eller 2,0 litersmotor på 135 hk. Bilen finns med manuell femväxlad låda eller fyrväxlad automat. I säkerhetsutrustningen ingår ABS-bromsar, airbags i framsätena, barnsäkra dörrar och sidokollisionsskydd. Förarstolen går att justera i höjdled. Till standardinredningen hör gröntonade rutor, justerbara strålkastare och pollenfilter. Mått 448x169x145 cm. Tjänstevikt 1255/1390 kg. Maxlast 495 kg. Maximal dragvikt 1200 kg. Bränsleförbrukning 0,67 l/mil (1,6). Tankrymd 50 lit.

Modell: Mitsubishi Lancer 2003