Sök
MG TF

MG TF

Pigg 50-åring

2002-05-28

Rover MG lanserar nya MG TF i fyra modeller inklusive en sportvariant där interiören kan anpassas efter individuella önskemål.
Testkälla Kommentar
Car "A bit rough"
Top Gear "Closer to being a proper sports car"
Auto Zeitung "Nach wie vor beengt"

Vad tycker testarna?

Genomgående anser testarna att nya TF är ett lyft för Rover MG. Renoverad motor och ny fjädring ger bra körkänsla och MG har bytt ut spoilers, stötfångare, strålkastare och hjul samtidigt som interiören är proprare och kan anpassas individuellt. Dock anmärker två testare på det minimala utrymmet i kupén. En testare klandrar också MG för en del plastiga detaljer och förväntar sig bättre kvalitet. Egentligen är MG TF bara bekväm om man inte är för lång eller bred, men visst är det något speciellt med en MG och de nya modellerna har också blivit piggare.

Car

"A bit rough"

Ny fjädring och nya däck
Ny fjädring och nya däck

Car observerar en del nyheter som ny stötfångare, nya ljus och nya hjul som testaren också välkomnar. Mest är man imponerad av en helt ny fjädring som ger en bättre balans på vägen. Designen av kaross och interiör på den nya modellen har fått ett ansiktslyft och aerodynamiskt är formen närmast fulländad, men det är synd att sätena är så smala och höga. Car saknar ett elektroniskt styrsystem av samma typ som sitter i Lotus Elise, men motorn på TF-160 är bra mycket vassare än tidigare och bilen är ett sant nöje att köra. MG kan sin sak tycker Car om TF.

Källa: Car februari 2002
Top Gear mars 2002
Auto Zeitung nr 5, 2002

Top Gear

"Closer to being a proper sports car"

Liten pigg sportbil
Liten pigg sportbil

Top Gear är förväntansfulla och vid första anblicken känner man igen sportbilens design, där chassit har fått en förbättrad look. Med större grill, nya strålkastare och spoilers tycker Top Gear att den ser mer ut som en sportbil än tidigare. När man sätter sig i den känns den dock lika ofunktionell som vanligt när det gäller MG, och det är svårt att sitta bekvämt hur man än ställer in stolarna. Växelspaken är i en plastimitation och testaren är lite besviken på smådetaljerna. Här förväntar man sig bättre kvalitet men interiören i övrigt har man lyckats bra med. Snygg klädsel och många valmöjligheter. Körprestanda är bra oavsett modell, en pigg liten sportbil som känns bra att köra och där MG även har lagt ner möda på att förbättra bromssystemet. Slutsatsen blir att visst är det en livligare sportbil än tidigare modeller, en mer fokuserad bil med skarpare egenskaper. Man saknar dock några av de finesser som man finner hos andra märken.

Auto Zeitung

"Nach wie vor beengt"

Förarmiljö för småväxta
Förarmiljö för småväxta

Det finns många bilar som erbjuder komfort och utrymme, säger tyska Auto Zeitung. Till dessa hör inte MG TF. Det är trångt i förarkabinen, pedalerna sitter nära varandra och ratten slår som vanligt mot förarens knän. Svagheterna sedan tidigare finns kvar och detta är inte en bil för storbyggda eller långa personer och det gäller även stora fötter. Istället har MG koncentrerat sig och filat mer på styrkorna. Den yttre designen känner man igen från tidigare modeller, även om det finns moderna detaljer här och där. Renoverad motor och ny fjädring förhöjer nöjet med körningen. Den ligger också bättre i kurvorna. Ett klart lyft för den som vill känna vinden i håret.

Cirkapris: 240000 kronor

Produktfakta: MG TF är den nya generationens MGF med förbättrade motorer och moderniserad design. Det finns fyra cabrioletmodeller i form av TF115, TF120 Stepspeed, TF135 och TF160. Topphastigheten spänner mellan 190 och 220 km/tim. Utseendemässigt skiljer sig inte modellerna mycket från varandra och samtliga har fyrcylindriga motorer på 1,6 eller 1,8 liter. Till den större motorn kommer bilen med däck som mäter 195/45 R16 respektive 215/40 ZR16. Tillbehörspaketen inkluderar ABS (standard i TF 1,8), CD och klädselalternativ. Det går även att beställa en individuellt anpassad färg på ratten som passar till klädseln. MG har förpackat dessa tillbehör i Sports Pack 1/2/3, Leather Pack, Alcantara Pack, Oxford Leather Pack samt Bright Pack. Hardtop kostar 16000 kr extra. TF160 tar sig från 0-100 km på ca 6,9 sekunder med starkaste motoralternativet Priset avser TF 1,8 VVC.

Modell: MG TF