Sök
Mercedes SLR

Mercedes SLR

Måsvingemerca med F1-teknik

2003-10-20

En monsterbil i samma klass som Ferrari Enzo och Porsche Carrera GT. 2004 års version av måsvingemercan har Formel-1 teknik från McLaren och många dyra detaljer.
Testkälla Kommentar
Edmunds "Sounds like a big old American muscle car"
Auto Motor & Sport "En superbil för vardagsbruk"
Car "A master of high-speed stability"

Vad tycker testarna?

Alla ger tummen upp. Ett fartvidunder med stor stabilitet i höga hastigheter får samtliga att dra på smilbanden. Styrningen är lite nervös i låga hastigheter och en testare klagar över det "amerikanska" motorbullret, men fördelarna slår nackdelarna med hästlängder. Alla upplever det som trångt invändigt, men specialdesignade säten löser förhoppningsvis den biten åt de få fem hundra per år som lyckas komma över ett exemplar av bilen.

Edmunds

"Sounds like a big old American muscle car"

Mercedes-SLR_interior
Amerikanska Edmund's skriver att med endast femhundra bilar om året i produktion under de närmaste sju åren förväntas väntetiden bli flera år. Men den som väntar på något gott väntar gärna på Mercedes SLR. Målet att överträffa Ferrari 550 Maranello är sen länge uppnått, istället placerar sig SLR i samma extrema segment som Ferrari Enzo och Porsche Carrera GT. Vi pratar alltså inte vilka bilar som helst, men trots detta är den tänkt att användas även till vardags. Det märks bland annat på att bilen ska utrustas med navigeringssystem, Bose ljudsystem och CD- växlare. Trots fantastiskt höga hastigheter upplevs bilen som stabil. Det enda testaren kan klaga över är motorljudet som låter mer mulligt amerikanskt än finstämt europeiskt. Inrednings- detaljerna är än så länge hemliga och provexemplaret hade maskerad inredning, men McLaren har åtagit sig att specialdesigna varje förarsäte. Inte en riktigt vanlig vardagsbil alltså.

Källa: Till Edmunds hemsida
Auto Motor & Sport nr 14 2003
Car august 2003

Auto Motor & Sport

"En superbil för vardagsbruk"

Mercedes-SLR_bakifran
Auto Motor & Sport längtar efter den dagen man får ställa Mercedes SLR nos mot nos med resten av bilarna som utgör yttersta toppen av bilhierarkin. Trots ansenliga yttermått känns det trångt inuti, men hastighetsmätaren som är graderad till 360 km/h påminner om att detta inte är en vanlig Mercedes. Det är automatlåda som gäller och en väldigt direkt styrning som nästan upplevs som nervös i låga farter. Med plattan i botten tackar man för automatlådan och tanken på att växla försvinner i samband med att njurarna trycks mot ryggstödet under de 3,8 sekunder det tar att nå 100 km/h. Accelerationen är skrämmande konstant och bilen är ett under av stabilitet menar testaren. Till skillnad från andra Mercedes finns ingen fartspärr vid 250 km/h, toppfarten enligt Mercedes själva sägs ligga någonstans över 320 km/h. Trots detta är bilen tänkt att användas till vardags, samtidigt som den är mer tekniskt avancerad än McLaren F1. Testaren har provat en tidig modell men det står klart att Mercedes tillsammans med McLaren skapat en superbil som breddar den allra exklusivaste delen av bilmarknaden.

Car

"A master of high-speed stability"

Mercedes-SLR_baksidan
Engelska Car får möjlighet att provköra en tidig version av prototypen för SLR. Trots detta är den redan nu betydligt bättre än det mesta som lämnar italienska bilfabriker. Korsar man en snabb Mercedes med en snabb McLaren är det lätt att förstå att resultatet inte precis står stilla. En raket som kräver väldigt precis styrning och Mercedes SLR susar mellan testets konor med ett leende över grillen. Trots underbart vassa vägegenskaper upplevs den också som stor och tung. Prestandamässigt placerar sig bilen bland superbilarna, men det lilla som avslöjades om inredningen vittnade om bekvämlighet och lyxkänsla i bästa Mercedesstil. Men det finns inte mycket utrymmen och det är lite svårt att kliva in i den låga bilen. Detta är annars en mästare på stabila körförhållanden trots mycket höga hastigheter, och testaren är nyfiken på att provköra den i ett jämförande test med det senaste från Ferrari och Porsche.

Cirkapris: 2000000 kronor

Produktfakta: Mercedes SLR figurerar i testerna enbart som tidig prototyp, men det står klart att motorn är och förblir en V8 på 5,4 liter med över 600 hk och ett vridmoment på cirka 800 Nm. Växlingen sker via en modifierad Maybach automatlåda med två automatiska och tre manuella lägen. Växlar gör man med spakar på ratten. Chassit är gjort i aluminium och kolfiber vilket är fyra till fem gånger styvare än ett vanligt stålchassi. Chassit är dock vare sig aktivt eller justerbart. Bakvinge vars vinkel automatiskt justeras i höga hastigheter för att trycka ner bakpartiet. 0-100 km/h går på 3,8 sekunder och maxfarten sägs ligga över 320 km/h. Den kommande inredningen är hemlig, men den lär inkludera navigeringssystem, Bose högtalare och CD-växlare för sex skivor.

Modell: Mercedes SLR