Sök
Mercedes SL 600

Mercedes SL 600

Superglider

2003-04-23

Cabriolet med 500 hk från en 5,5 liters V12 och en hel massa lull-lull.
Testkälla Kommentar
Auto motor und sport ”Wahrer Luxus”
Auto Zeitung ”Sanfte Kultiviertheit und brutale Gewalt”
Top Gear ”Fabulous, hilariously fast motorcar”

Vad tycker testarna?

Det är inget snack om att alla gillar SL 600. Alla testare har gott att säga om motorn som anses vara det allra bästa med bilen. Den går tyst när man inte pressar den men bjuder ändå på en massa kraft och körglädje. Testarna menar vidare att fjädringskomforten är hög och att de elektroniska styrsystemen fungerar bra. Styrningen får viss kritik då den anses sakna lite känsla. Men på det stora hela öser testarna lovord över en bil som borde bli en riktig hit för de rika.

Auto motor und sport

”Wahrer Luxus”

Mercedes-SL600_inside

Auto motor und sport har mycket gott att säga om V12:an under huven. Det går väldigt fort men det finns det andra mercedesmotorer som gör. Det som gör den här motorn speciell är att den är så kultiverad, testaren märker knappt några motorvibrationer eller något motorljud. Kombinationen med fjädring/stötdämpare skapar ”en riktig gentleman”. Det vill dock inte säga att den blir tråkig att köra, trycker man gasen i botten blir det väldigt kul. Man kan helt enkelt köra bekvämt och lugnt om man så vill. Utrustningsmässigt hittar testaren inget att klaga på, allt finns både i form av navigationssystem och Bi-Xenon lyktor. En stenhård men samtidigt sammetsmjuk bil, tillräckligt för att ge lillebror SL 55 AMG mardrömmar avslutar testaren.

Källa: Auto motor und sport, Nr 4 2003
Auto Zeitung, Nr 5 2003
Top Gear, April 2003

Auto Zeitung

”Sanfte Kultiviertheit und brutale Gewalt”

Mercedes-SL600_side

Auto Zeitung menar också att motorn är en riktig fullträff, vid försiktig körning går det så tyst och mjukt framåt att man blir överraskad när pedalen möter golvet. SBC-Bromsarna fungerar riktigt bra även om testaren skulle vilja kunna dosera bromsverkan annorlunda. Kurvtagning fungerar oväntat bra enligt testaren, som inte märker något av den understyrning man hade väntat sig. ABC-systemet hjälper antagligen en hel del eftersom det effektivt minimerar krängning vid skarpa kurvor och kraftig acceleration eller inbromsning. Fjädringskomforten är väldigt hög. Kombinerat med standardutrustningen menar man att bilen ligger nära perfektion.

Top Gear

”Fabulous, hilariously fast motorcar”

Mercedes-SL600_seats

Top Gear har riktigt kul med SL 600 och konstaterar snabbt att det går undan. Inne i bilen uppskattas utrustningen och designen, även om AC-kontrollerna känns plastiga. Pluspoäng för att så mycket är standard, vilket inte är direkt vanligt i en Mercedes. Du sitter väldigt bra i bilen och det känns fint att köra den menar man. Bilen känns inte sladdrig när taket är nerfällt och ABC systemet ser till att bilen ligger fint på vägen hur hårt man än pressar den. Bromsarna är inte helt ultimata men ändå ”superba”. På minussidan finns styrningen som visserligen är exakt men saknar lite i känsla. Mercedes SL 600 är en bra och härligt snabb bil som borde tilltala alla med smak, urskiljningsförmåga och massor av pengar avslutar Top Gear.

Cirkapris: 1300000 kronor

Produktfakta: Mercedes SL 600 är en tvåsitsig cabriolet med 5513 cc Biturbo V12 på 500 hk (368 kW) och ett vridmoment på 800 Nm. Växellådan är en femväxlad automat som går att styra via paddlar på rattens baksida. 0-100 går på 4,7 sekunder och 60-120 tar 4,9 sekunder. Bromsarna är av typen Sensotronic Brake Control och Active Body Control är standard. Bland standardutrusntingen märks CD-växlare, Navigation, parkeringshjälp. Mått 4535x1827x1298 mm, tjänstevikt 1950 kg.

Modell: Mercedes SL 600