Sök
Mercedes E55 AMG

Mercedes E55 AMG

Tysk ingenjörskonst i toppklass

2003-01-22

Mercedes E55 AMG kör ikapp och förbi BMW M5, Audi RS6 och Jaguar S-type R. En silverpil för direktörer på fina vägar.
Testkälla Kommentar
Car "Not the best buy"
TopGear "Quite extraordinarily swift"
EVO "Fantastically quick"
AUTOCAR "Huge power and pace, but pricey"
Teknikens Värld "BMW M5 är plötsligt en klenis"

Vad tycker testarna?

Samtliga ser Mercedes E55 AMG som ett vidunder av rå kraft, körglädje och komfort. Men en testare klagar över priset och en annan över tunga bromsar och gummiaktig styrning. Övriga är inte helt eniga om ifall det är gamla BMW M5 eller nya E55 AMG som ska vara salongbilarnas kung. Mercedes bjuder här på vad som kan vara bilvärldens finaste förarmiljö och ett vridmoment som lämnar nästan allt annat bakom sig.

Car

"Not the best buy"

E55 20AMG 20back

Car glider ner bakom ratten på Mercedes E55 AMG för att jämföra med Audi RS6, Jaguar S-type R och BMW M5. Testaren tror initialt på Mercedes så mycket att jämförelsen är onödig, men denna känsla visar sig vara fel. Efter tre dagar och sexhundra mil kämpar E55 om andraplatsen med Audi RS6. Även om Mercedes är överlägsen på pappret lider den i jämförelsen med Audi RS6 av hög bränslekonsumtion och mindre perfekt fjädring. Bromsarna är tunga och livlösa i testarens ögon. Lägg till att styrningen känns gummiaktig och ojämn, samt att priset är högre än alla de andra bilarna och det framgår att Mercedes E55 AMG kanske ändå inte är det bästa köpet. Det är istället klassikern BMW M5.

Källa: Car december 2002
Top Gear december 2002
EVO december 2002
AUTOCAR nr 48 november 2002
Teknikens Värld nr 26 2002

TopGear

"Quite extraordinarily swift"

E55 20AMG 20inside

Top Gear väljer att ta med sig E55 AMG, Audi RS6 och BMW M5 på rundresa genom Europa för att se vilken som ska krönas till vägarnas konung. E55 är något av ett monster av styrka och kraft. Med varje motor handbyggd av en AMG-ingenjör och signerad av densamme sitter man bakom ratten till den mest kraftfulla E-klassbilen någonsin. Växlingen är underbar och sköts enkelt tack vare plus- och minusknappar på ratten. Skulle fästet under däcken försvinna smyger sladdkontrollsystemet in i bilden och hjälper föraren rätt igen. Invändigt är E55 större än BMW M5 och påminner om den något större S-klassen. Efter att ha suttit åtskilliga mil bakom ratten på de tre bilarna är testarens favorit också mycket riktigt Mercedes E55 AMG med 4 poäng av 5.

EVO

"Fantastically quick"

EVO ser nya E55 AMG som Mercedes revansch på BMW, Audi och Jaguar. Kraften under huven är helt enkelt häpnadsväckande och testaren liknar den vid en SL55 med fyra dörrar. Den femväxlade automatlådan får testaren att le, liksom att styrningen är väldigt direkt och känslig för hastigheten. Tack var ESP behöver man inte smygköra på kurvigare vägar. Med så mycket kraft under huven är det annars lätt att köra för fort vilket man får ha i bakhuvudet. Nu när Mercedes E55 AMG har rullat ut från skuggan får BMW, Audi och Jaguar passa sig menar EVO.

AUTOCAR

"Huge power and pace, but pricey"

E55 20AMG 20front

AUTOCAR anser att Mercedes E55 AMG ger BMW M5 den största utmaningen hittills i kampen om vägens herre. Mercedes bjuder på massiv kraft, komfort och prestanda i ett paket som är väldesignat och tilltalande. Men dessvärre kostar paket också en hel del. Invändigt är E55 stor och rymlig, med AMGs halvgenomskinliga vita instrumentpanel med orange indikatorer att studsa ögonen mot. Vridmomentet är större än värsta konkurrenten Audi RS6 och testaren anser att man måste sätta sig i en Lamborghini Murcielago för att komma upp i högre hastigheter.

Teknikens Värld

"BMW M5 är plötsligt en klenis"

Teknikens Värld påpekar att Mercedes E55 AMG är för stor och klumpig för att vara en "sprittig nöjesapparat för krokiga småvägar", men den urkraft som trycker blodet bakåt i huvudet då man upplever bilens vansinniga acceleration visar var ribban ska ligga. Rejäla bromsar för att få stopp på kolossen finns också, och förarmiljön är kanske bilvärldens finaste. Mätarna är i metall, speciella för AMG, och alla luckor och fack fungerar med vad testaren beskriver som en osannolikt skön, lite trög kvalitetskänsla. BMW M5 lockar inte längre lika mycket och Audi RS6 ser enligt testaren lite hålögd ut i skuggan av denna nya kamrat i sandlådan.

Cirkapris: 850000 kronor

Produktfakta: Mercedes E55 AMG är utrustad med en 8-cylindrig V-motor på 5439 kubikcentimeter och mekanisk kompressor. Motorn ger en maximal effekt på 476 hk vid 6100 r/min och ett vridmoment som är maximalt 700 Nm vid 2650 r/min. Toppfarten är strypt till 250 km/h och accelerationen 0-100 km/h är uppmätt till 4,7 sekunder. Bilen drivs på bakhjulen med en 5-stegad automatlåda. Bromsarna är låsningsfria och består av ventilerade skivor fram och bak. Tjänstevikten är 1835 kg och högsta tillåten maxlast 525 kg. Tanken rymmer 80 liter och yttermåtten är 485x182x143 cm. Förbrukningen vid blandad körning är 1,29 l/mil.

Modell: Mercedes E55 AMG