Sök
Mercedes CLK Cab 2003

Mercedes CLK Cab 2003

Somrigt fartvidunder

2003-05-20

Mercedes CLK Cab 2003 är en sportbil som av samtliga testare anses ge en suverän körupplevelse.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 5/5 “Suverän på vägen”
Teknikens Värld “Tål att köras hårt”
Auto Zeitung “Sauber abgestimmtes Fahrwerk”

Vad tycker testarna?

Samtliga är mycket positivt inställda till Mercedes nya sportcab som har fått en ansiktslyftning såväl in- som utvändigt. Föraren sitter mycket bekvämt men bak är det av naturliga skäl lite trängre. Den lilla, kompressormatade motorn är kompetent och körupplevelsen är bra. Man är inte lika positiva till den manuella växellådan, som uppfattas som knackig och långslagig varför automatlåda rekommenderas. Man fäller upp och ned suffletten på 20 sekunder med en knapp vilket är mycket smidigt. Överhuvudtaget rekommenderar samtliga testare den här cabrioleten.

Auto Motor & Sport

“Suverän på vägen”

Auto Motor & Sport noterar att bilen knappt rymmer två vuxna i baksätet men det är knappast någon familjebil. Bilen är snyggt designad och karosslinjernas harmoni återfinns även i inredningen som kan beställas med dekor i valnöt, ask eller aluminium. Läderklädsel finns i olika färger. Körställningen blir perfekt med hjälp av stolsreglaget i dörrsidan och svank- och lårstöd justeras med luftbälgar under klädseln. Man rekommenderar automatlådan, den manuella lådans slag är långa, spaken går trögt och ger oljud ifrån sig. Motorn är däremot snabb och tyst. Ljudnivån är extremt låg och vindbruset är obefintligt under 120 km/h för att öka och bli störande runt 150 km/h. Bästa motorversionen är CLK 500 med 4,2 liters V8 på 306 hästar och 460 Nm. Balans, grepp och fjädring är annars exemplariska. Cabba ner gör man med en knapptryckning. Bilen är mästerlig, avslutar testaren.

Källa: Auto Motor & Sport nr 8 2003
Teknikens Värld nr 9 2003
Auto Zeitung nr 9 2003

Teknikens Värld

“Tål att köras hårt”

Teknikens Värld testar den minsta motorn med automatlåda. Automaten är mycket behaglig. Bilen är tyst och suffletten isolerar effektivt från yttre ljud. Även värme och kyla hålls ute, något som enligt tillverkaren gör bilen duglig som vinterbil. Genomlastningslucka med skidpåse finns som tillval. När suffletten är uppe blir det ofta mörkt i cabrioleter, men inte i denna eftersom sidorutor och bakruta är ovanligt stora. Upp- eller nedfällning tar 20 sekunder, ett stort plus. Man kan även montera en vindavvisare över baksätet som effektivt tar bort nästan allt drag och vindbrus. Nackdelen är dock att den också tar bort baksätet där annars två vuxna får plats.

Auto Zeitung

“Sauber abgestimmtes Fahrwerk”

Auto Zeitung menar att lagom till cabriolet-säsongen får BMW en ny konkurrent. Utvändigt har CLK en snygg och aggressiv utformning, men även tekniskt har bilen fått ett ansiktslyft. Bilen är utrustad med framlyktor som kan vridas 15 grader vilket i kurviga vägar gör att man ser bättre och undviker att blända mötande. Lyktorna följer bilens färdriktning och strålar inte över hela vägbanan. Förarplatsen är funktionell och bak sitter man mycket bekvämt. Motorn är mycket övertygande och som sportbil känns bilen utmärkt. Körupplevelsen är lika tilltalande. Värt att notera är att med taket försvinner en del av sikten bakåt och växelspaken är aningen knackig.

Cirkapris: 413000 kronor

Produktfakta: Nya versionen av Mercedes-Benz CLK cabriolet har bensinmotorer från 1,8 till 3,2 liter, de mindre med kompressor. Prisexemplet avser CLK 230K med 4-cylindrig längsmonterad radmotor på 193 hk och bakhjulsdrift med 6-växlad manuell låda alternativt 5-stegs automat. Skruvfjädring och krängningskammare runt om. Fram fjäderben med tre tvärlänkar. Vändcirkel 10,8 meter med skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Hjul/däck fälgbredd fram 7 tum, bak 8 tum. Däck 205/55 VR16 fram, bak 225/50 VR16. Axelavstånd 272, längd 464, bredd 174, höjd 141, tjänstevikt ca 1655 kg, maxlast 470 kg. Bränsletanken rymmer 62 liter. Varken AC eller skinnklädsel ingår som standard.

Modell: Mercedes CLK Cab 2003