Sök
Mercedes CLK 55 AMG

Mercedes CLK 55 AMG

Lyx i 250

2003-06-24

0-100 på 5,2 sekunder, 367 hk och ljudet från en kraftig V8. CLK 55 har prestanda och kvalitet så det räcker i alla lägen.
Testkälla Kommentar
Auto Zeitung "Fahrdynamik und Fahrspass"
Top Gear "Devilish piece of kit"
Car "Particularly compelling combination"

Vad tycker testarna?

När det gäller kombinationen körglädje/komfort är testarna eniga om att Mercedes har lyckats. Alla menar att bilen går snabbt och säkert. Samtidigt är bullernivån mycket låg och finesser som regnsensorer och annat lyx muntrar upp. Det flera testare anmärker på är den lilla bensintanken som begränsar aktionsradien. Annars är CLK 55 en härlig bil som är rolig att köra och som gör omkörningar väldigt enkla.

Auto Zeitung

"Fahrdynamik und Fahrspass"

Mercedes-clk55_AMG_bak

Auto Zeitung jämför CLK 55 och BMW M3. Testaren kommenterar att bilarna har en del grundläggande skillnader i koncepten, något som märks tydligt under huven. BMW är "en nervös galopphäst" som trivs bäst vid höga varv, medan Mercedes har en stabil men urstark motor som drar hårt redan vid låga varv. Ingen av bilarna har några som helst problem att nå höga hastigheter, det är hur man tar sig dit som skiljer dem. Liknande skillnader märks i växling och vägegenskaper. En nackdel med Mercedesen är bensintanken, på tok för liten för en så törstig bil. I övrigt menar testaren att Mercedesen känns stabil i kurvorna och vill man få den att sladda får man jobba. BMW bjuder på mer aktiv körglädje om man gillar mer spännande körning.

Källa: Auto Zeitung, Nr 21 2002
Top Gear, Dec. 2002
Car, Jun. 2003

Top Gear

"Devilish piece of kit"

Mercedes_clk55_AMG_interior

Top Gear menar att bilen uppvisar superb stabilitet i höga hastigheter med härligt låg och mysig bullernivå. Accelerationen bedöms som utmärkt och tack vare möjligheten att växla med paddlar på ratten blir snabba omkörningar en barnlek. Köregenskaperna uppmanar mestadels till snabba raksträckor och lugnare kurvtagning, även om väghållningen är mycket bra. Så länge de elektroniska systemen är igång klarar bilen kurvor ganska snabbt, utan elektronisk hjälp blir det lite svårare. Den är inte gjord för att köras som en M3 men CLK är annars en suverän bil.

Car

"Particularly compelling combination"

Mercedes-clk55_AMG_side

Car skickar sin testare på en långtur med Mercedes CLK 55 AMG. På vägen från Tyskland till Spanien hinner testaren prova hur bilen känns på de allra flesta vägar. På Autobahn önskar testaren att bilen inte vore elektroniskt strypt vid 250 km/h då det känns som den skulle klara mer. Kurvigare partier tar testaren utan några problem, med otroligt bra grepp och en silhuett som inte ger vindbyar någon angreppsyta. Chassit bedöms som mycket stabilt och bilen tar sig dit man vill i kurvorna. Accelerationen är knappast i racebilsklass men bromsarna är så bra att ögonen nästan hoppar ur när man nitar. Utrustnings- och designmässigt hittar testaren inget att anmärka på, säkerhet i form av airbags och annat finns i mängder liksom annat lull-lull. Även Car anmärker på att bensintanken är för liten och det blir tätt mellan tankstoppen.

Cirkapris: 800000 kronor

Produktfakta: Mercedes CLK 55 AMG är en fyrsitsig öppen sportbil som drivs av en V8 på 270 kW (367 hk) som tar bilen från 0-100 km/h på 5,2 sekunder. Maxhastigheten är 250 km/h men den elektroniska spärren kan tas bort mot en tilläggsavgift. 510 Nm vid 4100 varv vridmoment. Växellådan är en femväxlad automat som kan skötas genom paddlar på ratten. Däcken är av typ 225/40 ZR18 och 255/35 ZR 18. Tjänstevikten är 1715 kg och den får lastas med 405 kg. Bagaget rymmer 245 liter. Sidoairbags är standardutrustning liksom bältesträckare, farthållare, skinnklädsel, AC. Mått 4638x1740x1414 mm.

Modell: Mercedes CLK 55 AMG