Sök
Mercedes C30 AMG

Mercedes C30 AMG

Diesel power

2003-03-26

AMG har släppt lös 231 hk ur en Mercedes turbodiesel och testarna tror knappt sina ögon.
Testkälla Kommentar
Auto Zeitung ”Leistung und Drehmoment beeindrucken sehr”
EVO ”Prepare for a surprise”
Auto Motor und sport ”Eindrucksvolle Fahrleistungen”

Vad tycker testarna?

Alla testarna är överens om att AMG har uträttat något fantastiskt med motorn. En riktigt stark, snabb diesel med sportbilskänsla. Dessutom ganska bränslesnål. En av testarna menar att komfort och körglädje blivit lidande på grund av hård fjädring. Detta håller övriga inte med om. Något blandade slutbetyg alltså, trots en enig kritikerkår angående den sportiga dieselmotorn.

Auto Zeitung

”Leistung und Drehmoment beeindrucken sehr”

motorAuto Zeitung har mycket gott att säga om den nya dieselmotorn i C30 AMG. Testaren menar att bortsett från ljudet är det inte mycket som låter en ana att det inte är bensin som rinner genom ledningarna. På autobahn har testaren inga som helst problem att hänga med och dra ifrån ganska snabba bensinare. Vridmomentet på 540 Nm räcker mer än väl och 250 km/h topphastighet är inte illa. AMG har verkligen lyckats få till en osannolikt sportig dieselbil med skön automatlåda, men smakar det så kostar det.

Källa: Auto Zeitung, Nr 23 2002
EVO, Dec. 2002
Auto Motor und sport, Nr 26 2002

EVO

”Prepare for a surprise”

EVO gillar också motorn i C30, trots att det är en diesel. Motorns gensvar även vid små gaspådrag imponerar på testaren, som inte har några som helst problem att bränna däck med ESP urkopplat. Att motorn är riktigt stark även på låga varvtal gör inte saken sämre. Växellådan får bra betyg och har en del finesser som uppskattas, t.ex. automatiskt växelval vid omkörning och en funktion för att lådan inte växlar ner i kurvorna. Trots ganska breda sulor runt om menar testaren att med den här bilen måste man vara modig eller dumdristig för att köra utan ESP, som fungerar riktigt bra. Man märker inte av det i första taget och du kan ha en hel del kul trots att det finns i bakgrunden.

Auto Motor und sport

”Eindrucksvolle Fahrleistungen”

c30frontAuto Motor und sport menar att vad Mercedes än säger kommer C30 aldrig vara en sportbil, snarare en sportig limousine. 540 Nm vridmoment räcker mer än väl för att sätta skräck i en och annan sportbilsägare på autobahn. Ferrari 360 Modenas 373 Nm tas upp som jämförelse. Att AMG lyckats få till en bra motor bevisar tiden 6,6 sekunder 0-100 km/h och toppfarten 250 km/h. Värre är det med komfort och körkänsla. Det blir aldrig riktigt kul att köra bilen, den är lite seg på att svara och växellådan anses växla ner lite väl ofta. Fjädring och dämpning uppskattas inte heller och jämfört med C 270 CDI anser testaren att C30 inte har mycket att sätta emot. Vill man ha det sportigt kan man för en slant extra få en C32 som är bra mycket roligare.

Cirkapris: 450000 kronor

Produktfakta: Mercedes C30 är AMG:s och antagligen världens första försök att göra en dieselbil som tangerar sportbilsprestanda. Den raka femman med common rail och turbo bjuder på 231 hk (170 kW) och ett maximalt vridmoment på 540 Nm vid 2250 rpm. Växellådan är en 5 växlad automat med en hel del finesser som inte hör till vanligheterna. Bilen är bakhjulsdriven och rullar fram på 225/45 ZR 17 däck. Tom väger bilen 1640 kg och får lasta 455 kg. Bagaget rymmer 310 resp 1100 liter och motorn hör hemma i avgasnorm EU3. Bränsleförbrukningen ligger runt 0,76 l/mil.

Modell: Mercedes C30 AMG