Sök

Kompakt fullblod för rika cowboys

2002-02-11

Den senaste Maseratin är en kort cabriolet som erbjuder hög grad av exklusivitet, körglädje och prestanda för den som har en miljon över. De flesta testare är tämligen lyriska över upplevelsen.
Testkälla Kommentar
Car "One of the finest engines in the world"
Teknikens Värld "Antisladdsystem som tillåter sladd"
Top Gear "One of my best drives ever"
Auto Zeitung "Amerikanisch wie ein Lexus"

Vad tycker testarna?

Engelska och amerikanska testare är lyriska, den svenska testkällan imponerad med vissa reservationer medan den tyska testaren konstaterar att ”det var bättre förr”. Man finner i alla fall ett gemensamt glädjeämne i den nyutvecklade V8:an. Alla tre tycker att den är en av världens för närvarande bästa motorer. Det finns gott om kraft över hela registret och motorljudet är fint. En testare är mer förtjust i motorn med dubbla turbo i 3200 GT. Om kvaliteten råder delade meningar men bromsar, växellåda, vägegenskaper och chassi får mycket beröm.

Car

"One of the finest engines in the world"

Car inleder med att formligen ösa lovord över den nya motorn, en av världens för närvarande bästa motorer som överglänser forna storheter som Jaguar XKR och Porsche 911. Den är lovande redan på pappret med 390 hästkrafter och 451 Nm vridmoment, men på något sätt verkar det som om motorn är ännu bättre i verkligheten. Den typiskt italienska dåliga kvaliteten stämmer inte med Maserati Spyder, som är välbyggd och har ett stabilt chassi. Visserligen finns några plastiga detaljer men passformen är god, inget gnisslar eller skramlar. Med taket uppfällt är ljudnivån förvånansvärt låg och motorn får istället stå för välljudet. Utseendemässigt är bilen ganska lik Maserati 3200 GT men vid närmare granskning inser man att nästan hela bilen är omgjord. Den testade versionen var utrustad med Cambiocorsa, och som med alla halvautomatiska system tar det en stund att lära sig, men det fungerar mycket effektivt när man väl vant sig. Väghållningen får mycket fina omdömen från testaren. Bilen lyckas kombinera tuff och dynamisk respons med tillräcklig komfort för långfärden och dessutom förvånansvärt bra uppförande vid låga hastigheter.

Källa: Car, november 2001

Teknikens Värld

"Antisladdsystem som tillåter sladd"

Teknikens Värld är inte lika muntra gentemot Spyder. När föraren kör på lappade, kullriga gator skramlar det ordentligt om bilen och rutorna vibrerar. Kvaliteten är med andra ord lite bristande med tanke på bilens prislapp, men samtidigt påpekar testaren att sådant är mycket svårt att åtgärda på en öppen bil. Även denna bil är utrustad med Cambiocorsa. När oljan är kall tar växlingarna alldeles för lång tid, men när bilen fått gå ett tag tycker testaren att den fungerar riktigt bra, framför allt i sportläget. Men också motorn är i världsklass och bilen är inte bara vacker att se på, utan går fint såväl på låga som höga varv. Den testade bilen är utrustad med ett aktivt stötdämparsystem som hjälper föraren att ta sig runt kurvorna på snabbaste sätt. Tillsammans det väl fungerande antisladdsystemet hjälper det till att köra underhållande och säkert. Även här noteras att det är behagligt och vindstilla i kupén med suffletten uppfälld.

Källa: Teknikens värld, nr 24 2001

Top Gear

"One of my best drives ever"

Top Gear menar att Maserati Spyder i själva verket är en helt ny bil. Motorn, växellådan och bromsarna är helt nya, fjädringen är kraftigt modifierad och bilen är 20 cm kortare gentemot 3200 GT. Detta resulterar i att Spydern känns mer kompakt, proportionerlig och mer visuellt aggressiv, tycker testaren. Till det vackra yttre lägger Spyder ett ”underbart” motorljud. Cambiocorsa fungerar mjukt och smidigt och testaren är mycket imponerad av motorns prestanda. Även i farter över 200 km/h finns det kraft och liv kvar att hämta. Kraften kommer förutsägbart och kontrollerat, istället för den plötsliga kick som vissa turbomotorer kan ge. Komfortnivån är imponerande hög. Vindavvisaren (tillval) dämpar effektivt ljudnivån även när suffletten är nerfälld. Styrningen är direkt, om än lite lätt, och bromsarna har bra känsla utan att visa tecken på utmattning. Maserati Spyder är snabbare och har mer karaktär än Porsche Cab.

Källa: Top Gear, november 2001

Auto Zeitung

"Amerikanisch wie ein Lexus"

Auto Zeitung har koncentrerat sig på två detaljer som skiljer Spyder från 3200 GT vilka är baklyset (!) och motorn. En detalj som baklysets utformning kan verka obetydlig, men det säger faktiskt mer än det låter som. Borta är den speciella bågformade samlingen bromsdioder som utgjorde baklyset på 3200 GT och nu finns istället ett mera konventionellt lyse. Det nya lyset, liksom motorn, visar att bilen är riktad främst mot den amerikanska marknaden. Istället för en europeiskt turboladdad motor finns nu en rejäl V8 vilket är mer brukligt i USA. Den tyska testaren tycker att ljudet är amerikaniserat och att det kraftfulla ljudet från biturbon i 3200 GT inte vill infinna sig, oavsett varvtal. Testaren är orolig för att efterföljaren till Maserati 3200 GT som ska presenteras på Detroits motormässa också kommer att sakna de karaktäristiska baklysena och biturbomotorn, till testarens stora förtvivlan.

Källa: Auto Zeitung, nr 22 2001

Cirkapris: 1000000 kronor

Produktfakta: Maserati Spyder är inte en Maserati 3200 GT utan tak. Bilen har nästan bara de yttre linjerna gemensamt med coupé-versionen och erbjuder bland annat en nyutvecklad V8:a utan turbo på 4,2 liter som levererar 390 hästkrafter och ett vridmoment på 451 Nm. Den sexväxlade lådan finns att få med Cambiocorsa och manövreras då med hjälp av elektroniska ”paddlar” vid ratten  eller som vanlig automatlåda. Bilen är bakhjulsdriven och aktivt antispinnsystem är standard. Det aktiva stötdämpningssystemet (Skyhook) kan fås som extrautrustning. Toppfarten anges till 280 km/h och 0-100 km/h klaras av på 5,0 sekunder. Axelavståndet är 244 cm och bilen är 430 cm lång, 182 cm bred och 130 cm hög. Tjänstevikten uppgår till ca 1730 kg och bensinförbrukningen enligt EU-norm blandad körning är ca 1,6 liter/mil.