Sök
Maserati Gran Cabrio

Maserati Gran Cabrio

Snygg och högljudd

2010-05-14

Maserati Gran Cabrio kanske inte är bilen du packar full för en långfärd. Men det är svårt att hitta något nercabbat som är snyggare. Eller ljudligare.
Testkälla Betyg Kommentar
Car 4/5 "Solidly engineered"
Automobil 14/20 "Auditiv hårdporr"
Autocar 3,5/5 "The Gran Cabrio nails it"

Vad tycker testarna?

Maserati Gran Cabrio kanske inte är lika kvick till topphastighet som konkurrenterna, den är lite törstigare och den kanske har ett ännu snålare bagageutrymme än många sportbilar brukar ha. Men den är löjligt vacker in i minsta detalj och ett nöje att köra. Testarna går i spinn över ljudbilden som motorn spelar upp, högljudd nog att spränga fönster. Ett trångt baksäte och minimal packning är inget som spelar roll i sådana sammanhag.

Car

"Solidly engineered"

GranCabrio_1
Maserati Gran Cabrio lämnar Car perplexa. Det är en makalöst vacker maskin som är löjligt rolig att köra och har en ljudbild både från stereon och motorn som kan spränga fönster. Samtidigt har man i och med det hyfsat rymliga baksätet kompromissat bort cabrioletens bagageutrymme och jämfört med de flesta konkurrenter är Gran Cabrio både törstigare och långsammare. Som sig bör är det en dramatisk upplevelse att framföra den. I kurvorna rullar gärna aktern ut och så är det rytandet från motorn. I slutändan är det väl ingen som köper en sportbil för utrymmet?

Källa: Car (GB) march 2010

Automobil

"Auditiv hårdporr"

GranCabrio_2
Automobil upplever Maserati Gran Cabrio som tung utan att kännas klumpig. Det är ingen raket (men når 283 km/h med suffletten uppfälld), snarare känns bilen bara "vig". Bagageutrymmet är snålt men det finns chica specialsydda väskor att beställa. Isoleringen får beröm, det börjar vina lite först vid 170 km/h. Det är ovanligt med automatlåda på en sportbil av det här slaget men den fungerar alldeles tillfredsställande och bråkar inte heller i manuellt läge. Viktfördelningen är exemplarisk vare sig suffletten är uppe eller nere. Med tanke på de över 2000 olika kombinationerna av färger som går att göra får exklusivitetsstämpeln plockas fram.

Källa: Automobil (SE) nr 3 2010

Autocar

"The Gran Cabrio nails it"

GranCabrio_3
Maserati Gran Cabrio har fördelen av att inte ha någon direkt konkurrent i sin 2 + 2 nisch, skriver Autocar. Bentley Continental GTC är hiskeligt mycket dyrare och erbjuder inte samma utrymme. Fjädringen gör sitt jobb i samtliga lägen även om det skakar lite över små hinder. Man sitter inte helt bekvämt i baksätet, speciellt inte med suffletten uppfälld. Invändningar finns mot bilens tyngd och det snåla bagageutrymmet, men britterna anser samtidigt att det viktigaste för en sportcab är stil, och det har Maserati Gran Cabrio i överflöd.

Källa: Autocar (GB) 17 feb 2010

Cirkapris: - kronor

Produktfakta: Modell: Tvådörrars sportcabriolet. Motor: V8, 440 hk resp 190 Nm. Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, sexväxlad automatlåda. Mått: L 488/B192/H 135 cm. Tjänstevikt: 1981 kg. Prestanda: 0-100 5,3 sek. Toppfart 283 (274) km/tim. Förbrukning: 1,54 l/mil. CO2 354 g/km.