Sök
Lamborghini Diablo GT

Lamborghini Diablo GT

Vild och vacker

2002-08-07

Diablo är en extremt snabb, brutal sportbil med utmärkt väghållning. Maskulint utseende, men förarplatsen är trång och växellådan slö. Annars en bil byggd med italiensk/tysk perfektion.
Testkälla Kommentar
Car "Engine is amazing"
Automobil "Byggd med perfektion"
Auto Motor & Sport "Såå rå, såå vild och såå brutal"

Vad tycker testarna?

Testarna menar att Lamborghini Diablo GT onekligen är en bil med utstrålning. Ett par av testarna berömmer bilen för sin väghållning som anses perfekt balanserad. Men man är oense om feedback från ratten. En testare menar att bilen är på tok för tungstyrd. En negativ sida som ett par testare påpekar är att växellådan är långsam i slagen och det är svårt att växla. Sammanfattat skriver alla testare trots allt att bilen ger en fantastisk körupplevelse utöver det vanliga.

Car

"Engine is amazing"

Ont om plats för fötterna
Ont om plats för fötterna

Car skriver att Lamborghini har sett sina bästa dagar. Car testkör här även Ferrari 360 Spider, Porsche 911 GT2, TVR Tuscan S, Noble M12 GTO och Aston Martini Vanquish. Ferrarin får högst betyg i testet medan Diablo GT och Aston delar bottenplaceringen. Diablo GT:s styrning är lite krånglig och bilen är tungstyrd. Greppet på vägbanan är bra men bilen är understyrd och växellådan är jobbig att växla. Förarpositionen är inte alls bra, ont om plats för fötterna råder men det finns kompensation i form av den 575 hästar starka motorn. När gaspedalen trycks ner skjuter bilen iväg med en perfekt och jämn acceleration. Luftmotstånd och friktion är sånt som existerar för andra bilar, men det känns inte som om de lagarna gäller för Diablo GT menar Car.

Källa: Car, dec 2001
Automobil, nr 6, 2000
Auto Motor & Sport, nr 10, 2001

Automobil

"Byggd med perfektion"

Automobil tar ut 14 mer eller mindre extrema sportbilar på en testbana i Danmark. Testaren tog ingen större hänsyn till bagageutrymme eller andra praktiska detaljer vid bedömning av bilarna. Däremot vägde prestanda och körglädje tungt. Samtliga bilar som deltog höll bra klass vad gäller vägegenskaper och allmänna köregenskaper. Lamborghini Diablo GT var den bil som fick högsta betyg i testet. Testaren menar att GT har en bra, välbalanserad väghållning och en mycket bra motor. Det ger sammantaget en närmast himmelsk körupplevelse. Fartkänslan är märklig då Diablo kändes likadan att köra i 50 som i 300 km/h.

Auto Motor & Sport

"Såå rå, såå vild och såå brutal"

Högfartsvidunder
Högfartsvidunder

Auto Motor & Sport tycker att Diablo GT har en nästan skrämmande utstrålning. Den är ett riktigt högfartsvidunder och testaren jämför Diablo med Porsche GT2 som har otroligt bra bromsar. Känslan i dessa tillåter att man balanserar Porschen på gränsen till överstyrning. Diablon är istället Porschens motsats, välbalanserad med direkt feedback när man rör på ratten. Små lätta rörelser räcker för att balansera upp bilen i kurvorna. Den största nackdelen är den långsamma lådan och den längre bromssträckan. Diablons framstolar är gjutna i vacker kolfiber som även återfinns på andra håll i bilen vilket har sparat 200 kilo. Vidare skriver testaren att Diablo GT har en ursinnig effekturladdning som berör både känsel och hörsel. Hörselproppar är nästan ett måste. Diablo GT får betyget 4 mot Porschens 3 av 5 möjliga poäng i testet.

Cirkapris: 2500000 kronor

Produktfakta: Lamborghini Diablo GT är utrustad med en V12-motor med 4 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Den maximala effekten vid 7300 varv/minut är 575 hk. Maximalt vrid uppgår till 630 Nm vid 5500 varv/minut. Bilen har bakhjulsdrift (till skillnad från Murciélago) och kraftöverföringen sker genom en femväxlad manuell låda. Diablo GT är utrustad med ventilerade skivbromsar fram och bak med ABS. Bränsletanken rymmer 100 liter. Tjänstevikten är 1490 kg. Viktfördelningen är 40% på framvagnen och 60% på bakvagnen. Bilens toppfart är 338 km/h och 0-100 avverkas på 4,4 sekunder.

Modell: Lamborghini Diablo GT