Sök
Koenigsegg CC

Koenigsegg CC

Margretetorpare i 390 km/h

2003-09-15

Svenska Koenigsegg ger sig in i den benhårda konkurrensen med Ferrari och McLaren F1. Enligt testarna har Koenigsegg CC en bit kvar till toppen, men grundplåten ger hopp för framtiden.
Testkälla Kommentar
Top Gear Magazine "Would I buy one? I don't think so"
EVO "Smashing"
Auto Motor & Sport "Håll i hatten!"

Vad tycker testarna?

Testarna tycker att Koenigsegg CC är en beundransvärd satsning som tillför en hel del till den allt populärare extremracingklassen. Det som beröms mest är den interiöra och exteriöra designen som anses förena form och funktion på ett fulländat sätt. Goda vägegenskaper och en spännande futuristisk look. Men Koenigsegg CC har en bit kvar till toppklass. Testarna upplever att bilen som helhet är lite rå och grovhuggen. Styrning och växellåda behöver mest förbättras.

Top Gear Magazine

"Would I buy one? I don't think so"

Koenigsegg-CC_bak
Top Gear förväntar sig att Koenigsegg CC ska vara en blandning av skandinavisk stilren design och nordeuropeisk förkärlek till teknik. Men den visar sig, i alla fall när det gäller motorn, vara mer åt det amerikanska hållet. V8:an brummar som en amerikansk racingbil och bilen utstrålar en råhet av sällan skådat slag. Bland annat när det gäller motorljudet som uppges vara bland det högsta på marknaden. Över 6000 varv är vrålet från motorn nästan olidligt. Råheten avspeglas sig också i styrningen och växellådan, båda kräver mycket kraft. Positivt är dock komforten i stolarna och att det är väldigt smidigt och demontera taket och stoppa undan det i bagageluckan. Koenigsegg CC har inte det förfinade detaljarbetet som finns i t.ex. McLaren F1.

Källa: Top Gear Magazine, augusti 2003
EVO, april 2002
Till Auto Motor & Sports hemsida

EVO

"Smashing"

Koenigsegg-CC_interior
EVO har oturen att komma till Sverige för att provköra Koenigsegg CC mitt i en snöstorm med en halvmeter snö. Den uppgivna toppfarten 390 km i timmen imponerar i alla fall på EVO som är förundrade över hur man kommer på idén att bygga en sådan här monsterbil i ett land med ett så ogästvänligt klimat. Enligt testerna är Koenigsegg CC mycket stabil i höga farter och åtskilliga timmar i vindtunnel har givit resultat. Till skillnad från värsta konkurrenterna kommer den också välutrustad från början, något som testaren uppskattar. Kraften i motorn är enorm och enligt testaren spinner bilen loss även på sjätte växeln. Negativt är att förarstolen sitter långt från ratten vilket gör att man lätt blir trött i armarna.

Auto Motor & Sport

"Håll i hatten!"

Koenigsegg-CC_sidan_silver
Auto Motor & Sport tycker att Koenigsegg CC är en mycket tilltalande och spännande bil med snyggt detaljarbete, som skulle kunna hedra legender av betydligt ädlare slag. Bilen genomsyras av futuristiska och egensinniga (men inte vulgära) lösningar menar testaren. Utan tak påminner den lite om ett stridsflygplan med skarpt välvd och elegant vindruta. Frontpartiet präglas av vackra halogenlampor samlade i vågform. Interiören är "ett futuristiskt konstverk" utförd med smakfullhet. Bäst av allt är "Stack-monitorn" som ger all nödvändig information tillsammans med en traditionell varvräknare. V8:an startar med ett villigt muller och den sexväxlade lådan från Cima känns solid. Bilen uppträder stabilt på vägarna med undantag för bromsarna som tar för mycket bak. Testaren saknar känsla i styrningen då servon går alltför lätt. Potentialen finns!

Cirkapris: 4000000 kronor

Produktfakta: Koenigsegg CC är en supersportbil konstruerad och tillverkad i Sverige. Bilen drivs av en Ford V8 med 655 hk och högsta vridmoment på 750 Nm vid 3250 r/min. 0-100 km/h går på 3,2 sek och toppfarten uppges vara 390 km/h. I standardutrustningen ingår antispinn, luftkonditionering, elfönsterhissar, centrallås. Bränsleförbrukningen är drygt 1 liter per mil. Mått: 4190x1990x1070 mm, bilen väger ca 1,100 kg tom.

Modell: Koenigsegg CC