Sök
Honda S2000

Honda S2000

Snikferrari på högvarv

2002-01-21

S2000 ska helst varvas i över 9000 varv per minut på öde landsvägar eller tävlingsbana för att komma till sin rätt. Den får höga betyg men bör undvikas av den som bara vill glassa i stan.
Testkälla Betyg Kommentar
Consumer Reports 27/35 "An uncompromising sports car"
Automobil 11/15 "Årets sportbil 2000"
Top Gear "A schizofrenic character"

Vad tycker testarna?

Racig motor och hög byggkvalitet S2000 är en extrem och tilltalande sportbil som inte är avsedd för stads- eller finåkning. Den racebetonade motorn har en spetsig effektkurva och ett lågt vridmoment vilket gör den mer svårkörd än ”snälla” sportbilar som Toyota MR2 och Porsche Boxster. Men samtidigt är bilens byggkvalitet på topp, även efter en längre tids omild användning, och ekonomin är bättre än väntat då bränsleförbrukningen är relativt låg.

Consumer Reports

"An uncompromising sports car"

Consumer Reports jämför S2000 mot likaledes japanska sportbilarna Toyota MR2, Toyota Celica och Mitsubishi Eclipse. I det här testet är det de två förstnämnda och särskilt Hondan som får de bästa omdömena. Hondan är mer extrem och kompromisslös än Toyota MR2 och känns som en genuin racerbil i en direkt jämförelse. Tyvärr är den också bullrig och allmänt jobbig att köra i normal stadstrafik. Här är den billigare Toyota MR2 eller den dyrare Porsche Boxster lättare och trevligare att köra. Testresultaten för Hondan är i paritet med den tidigare testade Porschen, med tidigare nämnda karaktärsskillnad. Men Honda S2000 är den som får högst betyg överlag och är 15,000 dollar billigare än Boxstern. Testaren avverkar 0-60 mph på under 6 sek.

Källa:

Till Consumer Reports hemsida
Automobil nr 6 2000
Top Gear July 2001

Automobil

"Årets sportbil 2000"

Chassi och växellåda fungerar väl
Chassi och växellåda fungerar väl

Svenska Automobil jämför ett stort antal mer eller mindre extrema sportbilar, varav Honda S2000 hör till den senare kategorin. Bilen får epitetet Årets sportbil av Automobil för sina underhållande köregenskaper och väl fungerande chassi samt växellåda. Fjädringen är klart sportig för att matcha den extremt högvarviga motorn, och Honda S2000 trivs verkligen på banan. En trevlig och rolig bil att köra som tillsammans med Audi S3 koras till bästa sportbil i mellanklassen. Övriga vinnare i andra kategorier heter Lamborghini Diablo, Nissan Skyline GTR och Maserati 3200 GT. Citroën Saxo vinner den minsta klassen i testet ”Handling Day 2000”.

Top Gear

"A schizofrenic character"

Stryktålig och låg bränsleförbrukning
Stryktålig och låg bränsleförbrukning

Engelska Top Gear har haft en S2000 till låns i nästan ett års tid och testaren gråter över att man nu måste lämna tillbaka redaktionens favoritsportbil till återförsäljaren. Efter 16,000 engelska mil är interiören ännu i gott skick, sätena fasta och sköna och styrningen fortfarande lika effektiv. Enda källan till klagomål rör en undermålig stereoanläggning i den levererade bilen. Även Top Gear påpekar att det här inte är någon bil för daglig bilpendling och kötrafik. S2000 har en motor med lågt vridmoment och hög toppeffekt vilket gör att den blir svårkörd vid rödljusen i stan. Chassi och växellåda är istället anpassade för snabb respons och friare tyglar på landsväg och bana utan alltför mycket andra bilar i vägen. Här byter bilen karaktär så mycket att testaren talar om schizofreni. Men man passar också på att berömma bilens stryktålighet och låga bränsleförbrukning som båda har varit bättre än förväntat. 

Cirkapris: 330000 kronor

Produktfakta: Honda S2000 är en helt ny, japansk tvåsitsig roadster med cabriolet som funnits på marknaden sedan år 2000 (!). Den drivs av en radfyra på 2 liter och 240 hk utan turbo. Toppeffekten uppnås vid hela 8300 varv/minut. Vridmomentet är 208 Nm och den manuella lådan har sex växlar. Honda S2000 är bakhjulsdriven med motor fram och har måtten 414x175x129 cm och tjänstevikten ligger på 1335 kg. 0-100 går på ca 6 sekunder och toppfarten är 240 km/tim.

Modell: Honda S2000