Sök
Ford Mustang GT 2010

Ford Mustang GT 2010

Uppdaterad Ponnybil

2009-09-11

Ford Mustang GT har fått en mild uppdatering och framför allt en bättre interiör. Fortfarande är tekniken ålderdomlig men personlighet finns desto mer av.
Testkälla Kommentar
Edmund’s “Remains true to its roots”
Teknikens Värld “Frank Bullitt hade gillat den”
Auto Motor & Sport “Funkar för vardagsbruk”

Vad tycker testarna?

Mustang ser ungefär ut som tidigare, men har fått helt nya karossplåtar förutom taket. Den största förändringen har skett på interiören som är mycket bättre sammansatt än tidigare. Motorn har fått en liten uppdatering och nu finns en liten kamera baktill som inte är avsedd för att backa säkert, utan för att se gummiröken när kopplingen släpps upp på ettans växel. V8 är ett mycket bättre köp än V6, men bilen importeras inte av Ford Europe utan via andra företag. Jämfört med ärkerivalen Camaro är Mustang både billigare och tamare, men också charmigare.

Edmund’s

“Remains true to its roots”

Amerikanska Edmund’s konstaterar att Mustang fortfarande är en enkel konstruktion, med stel bakaxel och klassisk V8 fram. Vad gäller de små förändringarna är det bara tummen upp från testaren. Ett friskluftsintag och uppdaterad motorstyrning ger högre rödmarkering på varvtalet. Någon förfining vill inte Mustangs beundrare veta av och det viktiga insugsljudet från V8-motorn är snarare förstärkt. Att släppa kopplingen och rita svarta streck är lika kul idag som på 60-talet och 2010 års version har fått 15 hk mer samtidigt som motorn fungerar bra på vanliga 95 oktan. Man kan välja mellan tre lägen på stabilitetssystemet. Bromsarna är okej men lite mjuka. Kupén är tyst och bekväm och reglagen både ser ut och fungerar bättre än tidigare.

Källa: www.edmunds.com (us)

Teknikens Värld

“Frank Bullitt hade gillat den”

Teknikens Värld gillar nya Mustang, som är försiktigt uppdaterad på de viktigaste områdena. Karossen är lite kantigare och kvalitetskänslan invändigt är mycket bättre än tidigare. I baksätet ska man helst inte vara över 168 cm och fram sitter man bäst om man är riktigt bred över baken. Chassit har fått komponenter som tidigare bara fanns på specialversioner av Mustang. Den är fortfarande understyrd, men motorljudet är underbart och tjänstevikten är bara 1655 kg vilket är 200 kg mindre än Camaro. Mustang har också ett bra pris jämfört med konkurrenten.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 18 2009

Auto Motor & Sport

“Funkar för vardagsbruk”

Svenska Auto Motor & Sport ställer nya Mustang mot ärkerivalen Chevrolet Camaro. En bil som är 200 kg tyngre, 100 hk starkare och 100 000 kronor dyrare. Bredvid Camaron framstår också mycket riktigt Mustang som klen och tam, trots att den knappast är blygt formgiven. Inuti bilarna är förhållandet det omvända där Mustang charmar alla. Motormässigt kan dock inte Mustang mäta sig med Camaro som är gasglad på en helt annan nivå även om Forden räcker till. Även här klagas på platta framstolar och den stela bakaxeln ger verkligen 60-talskänsla. Ford har ansträngt sig för att anknyta till Mustangens rötter vilket ger vinsten i muskelduellen.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 18 2009

Cirkapris: 435000 kronor

Produktfakta:

Ford Mustang GT
Modell: Fyrsitsig tvådörrars sportkupé
Motor: V8 bensin, 315 hk/232 kW resp 440 Nm
Prestanda: 0-100 5,5 sek, toppfart 232 km/tim
Förbrukning: 1,22 liter, koldioxid 279 gram/km
Mått: 478x188x141 cm
Övrigt: Mustang säljs endast via privatimporterande bilföretag.

Tillverkare: Ford