Sök
Ford Mustang 2005

Ford Mustang 2005

Jänkare med klös

2004-12-08

Nyutvecklad muskelbil med rötterna i 60-talet. Härligt motorljud och snygg design, kombinerat med ett bra pris.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport “En i högsta grad levande legend”
Car ”It has a premium feel”
EVO “Deftly styled remake of a classic”
Edmund´s “What a looker this car is”

Vad tycker testarna?

Testarna gillar speciellt designen av Ford Mustang 2005 som knyter an till bilens rötter i 60-talet. Även motorn beskrivs i positiva ordalag och dess väl avstämda motorljud. Inredning och stolar uppskattas. Några testare tycker mycket om bilens köregenskaper och anser att nya Mustang är ett stort steg framåt. Andra tycker att styrningen är luddig och att känslan av kontakt med vägen brister

Auto Motor & Sport

“En i högsta grad levande legend”

Ford-Mustang-2005-front-fri

Auto Motor & sport är lyriska över bilen och menar att Ford Mustang är ”en dröm att se på och en dröm att köra”. Testaren trivs bakom ratten och uppskattar styrningen och de otroligt sköna stolarna. Instrumentpanelens belysning kan med hjälp av extra utrustning varieras i 125 olika toner, en charmig och onödig finess. Väggreppet och bilens köregenskaper, gör testaren lyrisk. ”Väggreppet är massivt och balansen fenomenal”. De förväntningar testaren hade uppfylldes och bilen är om inte billig, så i alla fall mycket prisvärd.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 23 2004
Car, november 2004
EVO, november 2004
Till Edmund´s hemsida

Car

”It has a premium feel”

Ford-Mustang-2005-inside-si

Brittiska Car tar bilen på en resa från Kalifornien till Chicago. Motorn imponerar och motorljudet drar till sig mycket uppmärksamhet från omgivningen. Priset ligger på en lägre nivå än väntat och Car tror att det inte bara är den stela bakaxeln som är orsaken till lägre kostnader. Inuti märker däremot inte testarna av någon snålhet utan möts av material med premiumkänsla, fint läder och en mycket bra stereo. Dock upplevs en viss slöhet i chassit och styrningen indirekt men det vägs upp av bilens design. Utanpå bilen har designerna fått till utseendet precis rätt för en modern bil med djupa rötter i 60-talet.

EVO

“Deftly styled remake of a classic”

EVO testar Ford Mustang med V8 men också med V6 som erbjuds till lägre pris. Testarna tycker att Ford har lyckats mycket bra med instrumentpanelen som tydligt går tillbaka till bilens rötter samtidigt som bilen har fått integritet. Allt är större inuti bilen än i föregångaren, med framför allt skönare säten. Till och med i Amerika väcker motorljudet från Mustang V8 uppmärksamhet. Motorn reagerar långsamt vid gaspådrag, men varvar sedan snabbt och rent. Med hjälp av den direkta styrningen så kan föraren med lätthet hålla kvar bilen på vägen. Testaren avslutar med att påpeka att läsaren inte ska tro att den nya Mustangen är något sorts obestämbar, otämjd best som bara lämpar sig i Amerika. Bilen är medryckande och krävande att köra men testaren tror att det är det kunderna vill ha.

Edmund´s

“What a looker this car is”

Ford-Mustang-2005-side-fri

Edmund´s beskriver i mycket positiva ordalag bilens design och ”vill-ha-faktor”. Bilen ser ut som en hyllning till de klassiska formerna utan att bli en karikatyr över originalet. Ford Mustang har sköna säten, även om mer sidostöd hade varit önskvärt. I trafiken tycker testarna att bilen uppträder med pondus och med mycket bra köregenskaper. Tidigare har Mustang varit en bil för raka vägar men i 2005 års modell svänger bilen villigt och med kontroll i kurvorna. Testarna tror att det har att göra med den nya, lättare fjädringen som håller bilen på vägen även under tuffare körning. Tidningen tror att det kommer bli kö hos bilförsäljarna efter nya Mustang.

Cirkapris: 350000 kronor

Produktfakta: Ford Mustang av 2005 års modell är en bakhjulsdriven bil med manuellt femväxlad växellåda och en 4,6 liters V8 bensinmotor på 304 hk och 434 Nm. Det finns även en enklare modell med 4 liters V6 på 200 hk. Viktfördelningen är 52/48 fram respektive bak. Tjänstevikt 1590 kg. Bränsleförbrukning vid blandad körning ligger på 11,7 l/km och tanken rymmer 61 liter. Toppfarten är ännu ej uppmätt men accelerationen 0-100 km/h tar 5,5 sekunder. Mustang importeras inte av generalagenten i Sverige utan av privata importföretag. Priset är ungefärligt.

Modell: Ford Mustang 2005